Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Haha, Zombie är inte tillräckligt macho! :P

4 december 2013, 07:33
Moderator
Det är jag visst. Har ätit upp den. Inte främmande för att äta mer.

4 december 2013, 20:01
Moderator
Hetsar ni varandra att äta Skyr? Yey, dogfight! :04:

4 december 2013, 20:46
Medlem
Du borde också äta skyr; varför gör du inte det? :P

4 december 2013, 22:02
Moderator
Jag har ingen hemma. Hade jag det skulle jag gladeligen ge mig in i... tuppfäktningen... eller vad det nu är. :04:

4 december 2013, 22:51
Medlem
Nja, nu känns det som att du undviker frågan. Det är okej att inte vilja äta skyr; du är inte mindre man för det. :P

5 december 2013, 02:09
Medlem
Schueberird skrev:
Har ni någon erfarenhet av ekologisk jäst?

Anledningen till att jag frågar är att jag vid första inköpstillfället råkade ut för att den dels luktade skumt redan i affären - men jag lät det bero tills jag kom hem - och dels att den, när jag skulle använda den dagen efter, var alldeles torr och snabbt pulvriserades mellan mina ack så ömsinta fingrar. Vid andra inköpstillfället - i en annan affär - luktade den också skumt, så jag bytte till den ickeekologiska varianten, vilken jag aldrig har haft något problem med - förutom förstås då jag glömt av den och plockat fram den några för många dagar senare.

Kan det möjligen vara så att så få köper den ekologiska baksvampen att den i affären hinner bli gammal och mer sjukligt än sunt grå? Den ekologiska varianten som jag prövade senast hade sitt bäst-före-datum satt till 6 december, medan den icke-ekologisk varianten ansågs vara bäst före den 9 december.

*bump*

6 december 2013, 14:00
Medlem
Schueberird skrev:
Schueberird skrev:
Har ni någon erfarenhet av ekologisk jäst?

*bump*
Har aldrig provat.

Men man blir sugen om det här stämmer.
http://matforum.se/index.php?topic=2708.0
Citera:
Den som Camilla Plum använder innehåller flera jäststammar och mjölksyrakulturer, vilket ger en mer komplex smak (och bättre enligt många kan man anta.)
Industrijästen innehåller en stam, den som förökar sig snabbast, och det låter ju rimligt att det inte är den som ger det godaste brödet.

6 december 2013, 15:18
Medlem
Man ska kunna tillverka egen jäst också, så kallad vildjäst:
http://matgeek.se/2009/05/08/nu-pratar-vi-vildjast/

6 december 2013, 16:39
Medlem
Den här perioden smaksätter jag min chokladsås med kaffe och lite vaniljsocker.

12 december 2013, 22:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.