Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Medborgarlön kan bli verklighet. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Incognita skrev:
Det förutsätter att folk faktiskt slutar söka bidragen (kräver tydlig info så att folk inte fortsätter att söka även det som de inte längre är berättigade till)
Mängden sökande som får avslag lär inte förändras nämnvärt. Möjligen kan den minska något om kulturen blir mindre bidragsberoende.


4 december 2013, 17:30
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Ufo skrev:
Mängden sökande som får avslag lär inte förändras nämnvärt.

Tänker du då att lika många kommer att få bidrag som förut eller tänker du att färre kommer att söka?


4 december 2013, 17:36
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Incognita skrev:
Ufo skrev:
Mängden sökande som får avslag lär inte förändras nämnvärt.

Tänker du då att lika många kommer att få bidrag som förut eller tänker du att färre kommer att söka?
De som tror att de kanske har rätt till bidragen ansöker, nu som då.

Men när färre kommer att behöva bidrag, kommer också färre att beviljas.
Vilket betyder att färre kommer att ansöka.


4 december 2013, 17:56
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Men det skulle alltså inte innebära mer pengar till dem som idag är bidragsberoende? Bara andra pengar? Medan hög- och medelinkomsttagarna skulle få mer pengar?


4 december 2013, 18:00
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Incognita skrev:
Men det skulle alltså inte innebära mer pengar till dem som idag är bidragsberoende? Bara andra pengar? Medan hög- och medelinkomsttagarna skulle få mer pengar?
Ja det verkar så.
Men vinkeln hur mycket de skulle tjäna är helt beroende på hur progressiva skatterna är.

Ekonomiskt så skulle medel+höginkomsttagarna tjäna på det.
Men stressen för ette-klubban skulle minska eller försvinna hos låginkomsttagarna.


4 december 2013, 18:08
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Hm, jag känner mig inte direkt övertygad. Skulle det hjälpa mot de systemfel som Savanten Svante beskrev? I så fall skulle det nog behövas mer än 1-2000 kr. Minskad stress är bra förstås, men jag vet inte om den summan skulle ha den effekten.

Tänkte inte på att medborgarlönen skulle beskattas. Jo, en progressiv skatt påverkar förstås hur mycket hög- och medelinkomsttagare skulle tjäna på den.


4 december 2013, 18:13
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Själv har jag en vag föreställning om en utopi där man inte överhuvudtaget tänker i termer av individuellt ägande, där det är alldeles självklart att var och en bidrar till det kollektiva med det de kan och får vad de för stunden behöver. Det förutsätter dock en utvecklad människoart som kan samsas och som litar på varandra (berättigat!) och med tillräcklig självinsikt och mognad för att stå över artificiella behov.


4 december 2013, 18:24
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Incognita skrev:
Hm, jag känner mig inte direkt övertygad. Skulle det hjälpa mot de systemfel som Savanten Svante beskrev? I så fall skulle det nog behövas mer än 1-2000 kr. Minskad stress är bra förstås, men jag vet inte om den summan skulle ha den effekten.
Njae, idiotin att någon godtyckligt skall bevilja och avgöra någons arbetsförmåga är något annat.
Men hur utsatt personen skulle bli vid en kollisionskurs kommer skilja sig.

Idag riskerar personen att bli HELT utan medel, och tvingas försörja sig via brott, tiggeri eller prostitution.
Med garanterade 2000 räcker det om denne kan få kvarta in hos en god vän.


4 december 2013, 18:55
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Jo, det förstås.


4 december 2013, 19:18
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Savanten Svante skrev:
Vad gör vi med sånna muppar? Sånna som.... jag...?

Det är ju just det jag vänder mig mot. Varför förväntas vi göra något åt dina (eller för den delen någon annans) problem? Dina problem är definitionsmässigt dina egna.

Savanten Svante skrev:
Och nu då, när jag vill vara produktiv, är smart och inte får jobba på mina villkor?

Skaffa ett torp och odla all din egen mat, det är i princip det enda sättet som man kan undvika andras villkor. Och det är där feltänket ligger; ska man ha betalt (i pengar eller något annat) av någon annan så får man också jobba på dennes villkor.


4 december 2013, 22:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron