Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Medborgarlön kan bli verklighet. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Jag tycker förstås det är orimligt att inte hyresdelen med tiden gradvis ändras till en nationell standardnivå, de som har lägre bostadsstandard ska inte ha lägre bidrag än de som har högre. Fast folk lär väl få några månader på sig att flytta förstås.


23 oktober 2013, 12:36
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Yetin skrev:
I socialbidraget ingår ju hyra upp till en ganska hög gräns också.
Det finns många fler utgifter man kan få ekonomiskt bistånd för. Men summan man räknas kunna leva på är bara 2950:- /mån

Yetin skrev:
Jag tycker förstås det är orimligt att inte hyresdelen med tiden gradvis ändras till en nationell standardnivå, de som har lägre bostadsstandard ska inte ha lägre bidrag än de som har högre. Fast folk lär väl få några månader på sig att flytta förstås.
Ett intressant dilemma är hur de dyra hyresområdena fylls med fattiga socialbidragstagare, medan de rika slåss om de billiga bostäderna.
Så här har du en poäng.


23 oktober 2013, 16:30
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Ufo skrev:
Yetin skrev:
I socialbidraget ingår ju hyra upp till en ganska hög gräns också.
Det finns många fler utgifter man kan få ekonomiskt bistånd för. Men summan man räknas kunna leva på är bara 2950:- /mån


Alla har utgift för hyra, vanligen betalar man den med lönen. Man räknar inte "lön efter hyran är betald". Du kan inte jämföra på det sättet, i så fall måste du ju dra av alla bostadskostnader från lönerna innan jämförelsen. En typisk socialbidragstagare får upp till 5000 kr mer än de där 2950. Gränsen för hyra varierar mellan kommuner.


23 oktober 2013, 22:04
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Yetin skrev:
Alla har utgift för hyra
De flesta har en hyra att ta hänsyn till, men långt ifrån alla.
Yetin skrev:
En typisk socialbidragstagare får upp till 5000 kr mer än de där 2950.
Socialbidragstagaren får bara det som fattas för att nå upp till riksnormen.


23 oktober 2013, 22:45
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
http://www.etc.se/analys/granskning-sverige-har-rad-med-medborgarlon
Citera:
I krisens Europa har den gamla idén om medborgarlön fått ny luft. Nyligen motionerade MP i riksdagen om att utreda frågan. Vi har gjort regeringens jobb. Johan Ehrenberg och Sten Ljunggrens unika granskning visar att Sverige har råd att ge alla svenskar en basinkomst. Men risken är att ojämlikhet och könsskillnader cementeras.


28 oktober 2013, 15:15
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
En nationell websida för basinkomst i Sverige
http://basinkomst.nu/


28 oktober 2013, 15:52
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Trots det är MP som lagt in motionen så hittar jag inget om det på deras hemsida..... Skumt.

Vore tråkigt om det bara är någon politisk vilde som ligger bakom.


2 december 2013, 21:46
Moderator
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Ni som är för medborgarlön, jag undrar varför ni så sällan svarar på sådant jag skrev på förra sidan (det som Inco instämde i). Undrar till och med varför ni så sällan självmant tar upp det till diskussion. Inte annat än jag kan se är det en rätt viktig sida av saken. Hoppas det inte är därför ni tiger.


3 december 2013, 00:24
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Zombie skrev:
Ni som är för medborgarlön, jag undrar varför ni så sällan svarar på sådant jag skrev på förra sidan (det som Inco instämde i). Undrar till och med varför ni så sällan självmant tar upp det till diskussion. Inte annat än jag kan se är det en rätt viktig sida av saken. Hoppas det inte är därför ni tiger.



Svaret beror lite på vad man tänkt ha medborgarlönen till. Om den ska ersätta alla andra transfereringssystem tycker jag inte det finns något vettigt svar. Den skulle då behöva vara så hög att den inte är ekonomiskt hållbar. Såna förslag brukar komma från MP. Ska den ersätta socialbidraget kan man behålla övriga transfereringssystem ganska oförändrade, inklusive socialtjänst för speciella utgifter som medborgarlönen inte räcker till. Det kan även finnas en poäng med att ha en medborgarlön som är under existensminimum och behöver kompletteras med socialbidrag, det skulle bli en allmän lönesubvention för lågproduktiva så att det kan skapas låglönejobb utan att levnadsstandarden sänks. Jag tänker mig att alla ersättningar som inte är inkomstrelaterade (även studiemedel) ska bestämmas till en viss andel av medianinkomsten, kanske nån sorts projektion av trenden över flera år så det inte blir snabba ändringar i beloppet. Lägsta ersättning skulle rimligtvis kunna vara 40%.

Att medborgarlönen skulle användas som ursäkt att avskaffa övriga transfereringar är ett problem men i nuläget verkar ju socialbidraget användas till detta trots att det inte är någon medborgarlön.

Garantiersättningarna i de villkorade socialförsäkringarna bör rimligen vara lite högre än medborgarlönen.


3 december 2013, 12:42
Medlem
Inlägg Re: Medborgarlön kan bli verklighet.
Zombie skrev:
Ni som är för medborgarlön, jag undrar varför ni så sällan svarar...
Själv tycker jag att ideen är intressant, och vill lära mig mer innan jag tar ställning.
Jag har helt enkelt inga egna argument, än.
Men jag tror att en statlig utredning kan ge många fler infallsvinklar än det som lobbyindustrin ger oss idag.

Ang det som skrivits i den här tråden, så känns det som sådana "mothugg" jag mår bra av att läsa.
Som med alla goda karameller, gäller det att suga istället för tugga.


3 december 2013, 14:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.