Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nedan visas en liten, liten del av min fängelseö. Det tog en jäkla tid, men nu är äntligen ett stort delmål uppnått.
Kök:
Inte så mycket nytt att kommentera här: Kökspersonalen bakar färskt bröd varje dag och tillreder och serverar frukost plus middag till alla anställda plus en lättare lunch till alla utom vakterna, vilka istället får med sig varsitt matpaket innan de går på sitt pass. Köksnissan blev en gång så förbannad över att det var så långt till toaletterna att hon kissade i vakternas mat, vilket resulterade i att en extra toalett omgående byggdes i källaren under köksregionerna.
Sovvind:
Här ligger den gamla kockan och hennes unga hjälpreda och snarkar (bokstavligen). I den färdiga versionen kommer de båda antagligen istället vara nere i köket och förbereda nästa måltid. Eventuellt bygger jag ut vinden lite över matsalen och lägger till en dörröppning härifrån.
Verkstad plus konstig maskin:
Här håller fängelsets alltiallo till under arbetstid. Just nu sover han dock, men på arbetsbänken syns den stol som han har att reparera. Den konstiga maskinen ordnar med kalluft till frysrummet på andra sidan väggen. I frysrummet förvaras lårben av rådjur, kycklingar (praktiskt uppträdda på spett och förberedda för senare grillning) och fisk.
Matkällare:
Här förvaras torrvaror (bland annat kryddväxter och mjöl); diverse rotfrukter och andra grönsaker; inläggningar och någon enstaka sylt och lite annat smått och gott. I taket hänger en räcka med knäckebröd (byggda utifrån vanliga limpor som jag gjort större, rundare och plattare och aningen mörkare (de ser ut ungefär som de knäckebröd som jag bakade senast)). Metalldörren leder till frysrummet.
Tvätteriets "tvättmaskin":
Lägg märke till den jättestora skeden (det är faktiskt ursprungligen en vanlig matsked, men jag skalade upp den rejält och använder den nu som bykomrörare) och den ännu större säcken med smutsbyk.
En liten del av fängelset:
Fängelset har utökats litegrann på vertikalen och börjar faktiskt likna det fängelse inspirerat av Piranesis fängelseetsningar som jag hade tänkt bygga från början, men blev tvungen att skippa på grund av tidsbrist. Just förbättringarna/utökningarna i fängelset är jag extra nöjd med. I och med att vertikalen utnyttjades bättre kunde jag också få in några extra redskap av straffande karaktär, vilka även de bidrar till den eftersträvade piranesiatmosfären.
Jag har även klämt in en toalett i kökskällaren, eftersom det långa avståndet till toaletterna inne i huvudbyggnaden inverkade menligt på kökspersonalens arbetsprestation och i slutändan kvaliteten på den mat som serverades (se tillhörande bildtext ovan). Detta krävde vissa ändringar i kloakerna, vilket gav mer plats för fängelsekällaren och en viss åsna. Kökskällaren är i och med detta klar (tills vidare).
Jag tog fasta på nallens citat angående perfektion och insåg att jag kunde förenkla och framförallt renodla ett flertal utrymmen och kommunikationer dem emellan, vilket nu alltså äntligen är klart.
Med allt detta klart kan jag gå vidare till huvudbyggnadens källare.