Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Lider de av separationsskräck?


25 november 2013, 20:27
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag måste jobba nu, men jag återkommer senare.


25 november 2013, 21:04
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är lugnt. Själv behövde jag lägga min son.

Jo, jag tänker som så här:
Jag utgår från att det handlar om vettiga människor, eftersom de är dina vänner. Då tycker jag att de borde kunna förstå om du förklarar att det är en rätt stor grej för dig att återuppta kontakten och att det är svårt för dig att vara social med flera människor samtidigt, och särskilt om det är mycket stoj omkring såsom det lätt blir med barn. Och fruarna känner du ju inte lika bra, vilket försvårar för dig. Förhoppningsvis behöver ingen ta illa upp av dig. Snarare tycker jag att de borde ha vett att känna sig väldigt hedrade över att du tar det här steget.


25 november 2013, 22:50
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nedan visas en liten, liten del av min fängelseö. Det tog en jäkla tid, men nu är äntligen ett stort delmål uppnått.

Kök:
Bild

Inte så mycket nytt att kommentera här: Kökspersonalen bakar färskt bröd varje dag och tillreder och serverar frukost plus middag till alla anställda plus en lättare lunch till alla utom vakterna, vilka istället får med sig varsitt matpaket innan de går på sitt pass. Köksnissan blev en gång så förbannad över att det var så långt till toaletterna att hon kissade i vakternas mat, vilket resulterade i att en extra toalett omgående byggdes i källaren under köksregionerna.

Sovvind:
Bild

Här ligger den gamla kockan och hennes unga hjälpreda och snarkar (bokstavligen). I den färdiga versionen kommer de båda antagligen istället vara nere i köket och förbereda nästa måltid. Eventuellt bygger jag ut vinden lite över matsalen och lägger till en dörröppning härifrån.

Verkstad plus konstig maskin:
Bild

Här håller fängelsets alltiallo till under arbetstid. Just nu sover han dock, men på arbetsbänken syns den stol som han har att reparera. Den konstiga maskinen ordnar med kalluft till frysrummet på andra sidan väggen. I frysrummet förvaras lårben av rådjur, kycklingar (praktiskt uppträdda på spett och förberedda för senare grillning) och fisk.

Matkällare:
Bild

Här förvaras torrvaror (bland annat kryddväxter och mjöl); diverse rotfrukter och andra grönsaker; inläggningar och någon enstaka sylt och lite annat smått och gott. I taket hänger en räcka med knäckebröd (byggda utifrån vanliga limpor som jag gjort större, rundare och plattare och aningen mörkare (de ser ut ungefär som de knäckebröd som jag bakade senast)). Metalldörren leder till frysrummet.

Tvätteriets "tvättmaskin":
Bild

Lägg märke till den jättestora skeden (det är faktiskt ursprungligen en vanlig matsked, men jag skalade upp den rejält och använder den nu som bykomrörare) och den ännu större säcken med smutsbyk.

En liten del av fängelset:
Bild

Fängelset har utökats litegrann på vertikalen och börjar faktiskt likna det fängelse inspirerat av Piranesis fängelseetsningar som jag hade tänkt bygga från början, men blev tvungen att skippa på grund av tidsbrist. Just förbättringarna/utökningarna i fängelset är jag extra nöjd med. I och med att vertikalen utnyttjades bättre kunde jag också få in några extra redskap av straffande karaktär, vilka även de bidrar till den eftersträvade piranesiatmosfären.

Jag har även klämt in en toalett i kökskällaren, eftersom det långa avståndet till toaletterna inne i huvudbyggnaden inverkade menligt på kökspersonalens arbetsprestation och i slutändan kvaliteten på den mat som serverades (se tillhörande bildtext ovan). Detta krävde vissa ändringar i kloakerna, vilket gav mer plats för fängelsekällaren och en viss åsna. Kökskällaren är i och med detta klar (tills vidare).

Jag tog fasta på nallens citat angående perfektion och insåg att jag kunde förenkla och framförallt renodla ett flertal utrymmen och kommunikationer dem emellan, vilket nu alltså äntligen är klart.

Med allt detta klart kan jag gå vidare till huvudbyggnadens källare.


1 december 2013, 05:26
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
En sedelärande historia om nyttan av att ta regelbundna säkerhetskopior:
Mitt i alltihopa upptäckte jag att en del (den konstiga maskinen, detaljer i verkstaden och frysrummets hela inredning) som jag byggt tidigare plötsligt hade försvunnit utan att lämna minsta spår efter sig. Jag började genast gå igenom mina gamla nummerfiler (jag namnger filerna enligt principen "projektnamn + löpnummer" och inför varje nytt pass, inför att jag testar något som ter sig osäkert eller efter att jag slutfört någon stor ombyggnation etc, då ökar jag löpnumret med ett som en primitiv form av plan B, vilken jag ofta uttnyttjar när något gått snett eller när jag vill testa en ny idé eller något som ter sig osäkert), men utan att någonstans hitta det som försvunnit.

Det troligaste är att jag, efter någon av de otal gånger som DromEd kraschat, startade om DromEd och, av gammal och ohejdad vana, laddade in aktuell projektfil via det som kallas "recent files"; det vill säga den lista över filer som man senast arbetade med, men eftersom den listan bara uppdateras när DromEd avslutas normalt (och alltså inte vid en krasch), så laddade jag en version från sessionen före den som kraschade och skrev senare över de versioner som en gång innehöll de ändringar som försvann i och med att jag som vanligt då och då sparade med nytt löpnummer. Inte så roligt alls, men det fanns fortfarande en chans att eftersökt fil kunde hittas i någon av de riktiga säkerhetskopiorna, så jag började gå igenom dem en efter en tills jag hittade det jag sökte och kunde exportera/importera det som försvunnit (löpnumret var ungefär 15 steg tillbaka, vilket är ganska mycket, så jag hade hunnit göra rätt mycket andra saker (på helt andra ställen) innan jag uppäckte vad som hänt).

Sensmoral (sponsrad av fruktfrämjandet):
Jag äter mycket frukt; gör det ni också!


1 december 2013, 07:28
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
"Yesterday I went totally Piranesi on this motherfucker!"

Igår testade jag att lägga till en extra nivå av övervakning i fängelset på ett nytt ställe (upp i huvudbyggnadens källare), vilket tog mig ett steg närmare min vision av ett fängelse som med sin blotta tyngd förtrycker sina invånare och skoningslöst krossar varje tanke på flykt, men nu har vakterna inte längre någon lokal att träna närstrid i, så antingen måste jag hitta och bygga en ny lokal åt dem eller låta fängelset vara som det var tidigare. Det rymligaste utrymmet för en ny lokal är på vinden ovanför matsalen om jag bara höjer taket litegrann och det skulle troligen lösa lokalfrågan, men nackdelen är att folk försöker sova i rummet intill och få lite matro i rummet under. Å andra sidan låg närstridslokalen tidigare direkt under vakternas sovsalar (och ingen av vakterna har klagat, fast de är å tredje sidan något mer råbarkade än kökspersonalen).

En annan nackdel är att träningslokalerna blir mer utspridda, vilket försämrar logistiken. Innan ombyggnationen var det så att alla träningslokaler (bågskyttebana, närstridslokal och rustkammare) var samlade i huvudbyggnadens källare i direkt anslutning till varandra och det bästa vore om jag kunde klämma in den nya närstridslokalen någonstans i omedelbar närhet, men det finns nog ingen plats kvar.

Det gäller att göra fängelset så tungt som möjligt, men utan att gå till överdrift (för att kunna ta bort något måste man också ge något) - och det kanske är det sistnämnda jag ska ta fasta på innan jag beslutar mig i den här frågan.


2 december 2013, 08:34
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag ska fundera på saken idag och senast imorgon går jag vidare.


2 december 2013, 10:29
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag hittade ett outnyttjat utrymme, vilket löste problemet. Nu är det dags att gå hem och äta middag, men senare idag ska jag fortsätta inreda resten av huvudbyggnadens källare.


2 december 2013, 19:06
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag inrett, belyst och ljudklossat huvudbyggnadens källare plus sidokällare, samt förberett demsamma för autokartan.


4 december 2013, 10:51
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag inrett (och så vidare) det mesta av vakternas våning.


4 december 2013, 22:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron