Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Yetin skrev:
Börjar inse att det i vanlig ordning inte går att köpa reservdelar löst till cykel. Får alltså köpa nya hjul på biltema. De gamla är förvisso rostiga och nya billiga ty det är hjul av den storlek som vanligen hör till barncyklar, men nog är det märkligt att inte varje liten beståndsdel kan köpas separat i denna tid av högautomatiserad lagerhållning, orderhantering och logistik. Och för den delen att fullständiga specifikationer sällan finns på nätet så man slipper mäta och ha sig.

Inte ett dugg märkligt. De vill tjäna pengar på dig genom att göra det så bökigt som möjligt att bara byta ut trasiga delar. Det är meningen att du skall slita och slänga, förstår du. Det är bra för ekonomin och skapar en massa jobb (ja, jag är ironisk). För av någon underlig anledning är det tydligen viktigt i sig att människor hela tiden jobbar, helt oavsett om någon egentligen behöver utkomsten av det eller inte. Att vara nyttig är numera att skyffla runt pengar mellan olika högar så mycket som möjligt. Ju mer det skyfflas, desto bättre.

1 december 2013, 15:14
Medlem
Incognita skrev:
Yetin skrev:
Börjar inse att det i vanlig ordning inte går att köpa reservdelar löst till cykel. Får alltså köpa nya hjul på biltema. De gamla är förvisso rostiga och nya billiga ty det är hjul av den storlek som vanligen hör till barncyklar, men nog är det märkligt att inte varje liten beståndsdel kan köpas separat i denna tid av högautomatiserad lagerhållning, orderhantering och logistik. Och för den delen att fullständiga specifikationer sällan finns på nätet så man slipper mäta och ha sig.

Inte ett dugg märkligt. De vill tjäna pengar på dig genom att göra det så bökigt som möjligt att bara byta ut trasiga delar. Det är meningen att du skall slita och slänga, förstår du. Det är bra för ekonomin och skapar en massa jobb (ja, jag är ironisk). För av någon underlig anledning är det tydligen viktigt i sig att människor hela tiden jobbar, helt oavsett om någon egentligen behöver utkomsten av det eller inte. Att vara nyttig är numera att skyffla runt pengar mellan olika högar så mycket som möjligt. Ju mer det skyfflas, desto bättre.

Fast så funkar det inte med datorkomponenter pga öppen standard. Någon annan kan ju profitera om originaltillverkaren inte säljer de lösa delarna. Nu hittade jag till slut någon som sålde reservdelar också :D De verkar ha alla möjliga slags reservdelar.

1 december 2013, 16:48
Medlem
Schueberird skrev:
...och så har jag funderat på vart LåstInÖFårest tog vägen; gick hon kanske [konstpaus] vilse i skogen!? *badabish*

Har också undrat det.
Hoppas hon hittar tillbaka.

Idag har jag bakat scones med di små barnen, haft läxförhör, sovit och läst tidningen. Natten blev vild så jag mår lite därefter - vi dansade tills vi stupade. Det var himmelskt!

1 december 2013, 17:08
Medlem
Jag förutspår att hon kommer tillbaka under namnet FaundInÖFårest.

Idag var det tydligen årligt sprakverk på gång och stadens centrum var alldeles täckt av små, små sardiner. Det var sardiner överallt - till och med i sockerskålen var det sardiner.

Det där med sockerskålen har jag stulit från en scen i vilken herr Böna firar sin egen födelsedag genom att på lokal ägna sig åt rullning medelst hatt, men dessvärre visar sig steak tartar, som är det enda han har råd med, vara råbiff. Herr Böna gömmer den bit för bit på olika ställen, bland annat under sockret i sockerskålen. När senare en av kyparna snubblar och tappar sin last tar herr Böna tillfället i akt och visar upp alla de sätt på vilka han så fatalt drabbats av denna fumliga kypartölp ("Se här, till och med i sockerskålen!"), varpå han utan kostnad får in en ny råbiff som plåster på såren.

1 december 2013, 18:07
Moderator
Yetin skrev:
Incognita skrev:
Yetin skrev:

Fast så funkar det inte med datorkomponenter pga öppen standard. Någon annan kan ju profitera om originaltillverkaren inte säljer de lösa delarna. Nu hittade jag till slut någon som sålde reservdelar också :D De verkar ha alla möjliga slags reservdelar.

Det beror ju på att enskilda med andra ideal har råd att syssla med mjukvara. Och på att även hårdvarubranschen är litet av ett särfall genom att den har sitt ursprung i enskilda nördar och att dessa fortfarande är så vanliga att man kan tjäna både pengar och idéer på dem. Helt annat i äldre och mer storskaliga branscher. Helt annat också i datorbranschen för oss som inte är nördar utan kan behöva vår hård- och mjukvara färdigförpackad och bara att plugga in precis som man väntar sig av en kyl, bil eller cykel. Där kan man inte kräva integritet eller logik av Microsoft, valfrihet av Apple eller intresse för kundens intressen av någondera minsann.

1 december 2013, 20:41
Medlem
:lol: @ Herr Böna och sockerskålen.

Ja, då har vi även hunnit julpynta, eller barnen skötte den biten så nu hänger det bland annat julgranskulor på knappnålar utmed vardagsrumstapeten i långa rader.
Så har jag läst loppisfyndade pocketböcker och gosat med katter, man och barn. Fast antagligen i omvänd ordning det sista. De däringa barnen var väldans mammiga idag.

2 december 2013, 01:27
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Har också undrat det.

...och alla di andra som försvunnit också förstås (dia3, db etc...). Ibland undrar jag om de någonsin fanns på riktigt.

2 december 2013, 09:23
Moderator
Nu har jag äntligen betalat räkningarna. Åtminstone så långt pengarna räckte. Tänk att det skall vara så sabla svårt att komma sig för att göra det!

3 december 2013, 01:17
Moderator
Schueberird skrev:
CodeRedAlert skrev:
Har också undrat det.

...och alla di andra som försvunnit också förstås (dia3, db etc...). Ibland undrar jag om de någonsin fanns på riktigt.

Tror jag nog de flesta gör. Inte minst db och Förloradienskog undrar jag över.

3 december 2013, 01:35
Moderator
Ibland är folk inloggade utan att skriva något.

3 december 2013, 01:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.