Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 97  Nästa
Drömfångartråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
2. Av okänd anledning skulle jag bo några dagar hemma hos mina föräldrar och far min övervakade hela tiden vad jag gjorde och till slut utbrast han: "Men du gör ju ingenting! Du ser aldrig på TV! Du gör ju ingenting!" Jag tänkte som svar att jag gör saker hela tiden, men att han inte ser det, eftersom det mesta arbetet sker inuti mitt huvud, men jag sade det aldrig. Jag gick och väntade på att en sommarkurs skulle börja och den kombinerade två till synes vitt skilda ämnen, som helt saknade beröringspunkter. Just nu minns jag bara att namnet började med "Introduktion till forskning och".


25 november 2013, 19:31
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Episod 1:
Jag åkte skidlift tillsammans med en klasskompis från gymnasietiden. Först satt vi baklänges och hade väldigt roligt åt detta, men det blev väldigt obekvämt i längden, så vi bestämde oss för att vända oss framåt. Liften gick i tre spår och man kunde styra sin del mellan dem, vilket vi förstås gjorde och körde om flera andra. Man kan säga att vi åkte slalom redan i liften upp. Vid toppen av liften kliver vi av och direkt in i vårt hotellrum. Mina skor ser ut som litermått i mässing och är fästade vid mina fötter via runda mässingsbeslag. En katt försöker lirka sig in under mina skor och gömma sig i literutrymmet.

Episod 2:
Jag befinner mig i ett annat hotellrum tillsammans med någon som troligen är min flickvän, men det hänger i luften som något outtalat mellan oss att ingen av oss vill/vågar identifiera vår relation som en pojkvän/flickvän-relation. Vi går ut på en hög terrass med vidsträckt utsikt över ett stereotypt medelhavshav. Vi sitter där i godan ro och samtalar lågmält om något när en man, som vi förstår arbetar som yrkesmördare, kommer gående någonstans ifrån och frågar oss om "han" bor här. Vi svarar nej och han går in till grannen istället. Vi förstår först efteråt att vårt svar just hade räddat våra liv. Grannen är känd för att ha blivit rik på hamburgare och han har en skulptur i form av en sådan hängande i en kedja utanför entrén till sitt mycket futuristiskt utformade palats.


25 november 2013, 19:49
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Schueberird skrev:
Av okänd anledning skulle jag bo några dagar hemma hos mina föräldrar och far min övervakade hela tiden vad jag gjorde och till slut utbrast han: "Men du gör ju ingenting! Du ser aldrig på TV! Du gör ju ingenting!" Jag tänkte som svar att jag gör saker hela tiden, men att han inte ser det, eftersom det mesta arbetet sker inuti mitt huvud, men jag sade det aldrig.

Är det vad du är rädd att din pappa tänker om dig? Är det där svaret något som du skulle vilja kunna prata med honom om men inte vågar? Vill du kanske kunna dela din inre värld och dina engagemang med din pappa? Eller kanske är poängen med drömmen just att du själv vet att du gör saker, att det finns något i ditt huvud som är på väg att bli något, och att andras oförståelse faktiskt inte kan ta det ifrån dig?


25 november 2013, 23:27
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Schueberird skrev:
Jag drömde en massa under senaste dygnsvilan varav jag bara kommer ihåg särskilda episoder, men först några tidigare drömmar:
1. Jag drömde att jag precis hade träffat en tjej och vi var fortfarande båda två ganska blyga inför varandra och lite tafatta i våra ömhetsbetygelser. Jag sprang lite senare omkring i en stor, labyrintlik byggnad, eller snarare komplex av flera byggnader sammanbundna av inbyggda gångbroar, som i mycket påminde om min före detta arbetsplats, och letade efter min nyfunna kärlek.

Det var ett myller av korridorer och trappor som plötsligt tog slut och för att ta sig från en plats till en annan var man tvungen att först ta sig till grannhuset, upp några trappor, tillbaka till första huset och sedan ner igen och så vidare... Vissa delar syntes från där man var, men man var ändå tvungen att först ta sig ner till våningen under och sedan upp igen på ett annat ställe. I drömmen visste jag att jag hade upplevt detta förut och egentligen visste hur jag skulle ta mig dit jag ämnade mig, men jag behövde befinna mig i situationen igen för att komma ihåg det.

I något som såg ut som ett bibliotek träffade jag på några bekanta och jag frågade dem om de sett [några sekunders tystnad] "****?" varpå jag strax ändrade namnet till "*****?". Bekantingarna gick iväg utan att svara. Jag hakade på och hittade den jag letade efter sittande vid ett runt bord intill ett stort fönster och hon vinkade sött till mig.

Det lät som en positiv dröm? Du visste vart du var på väg, hade målet envist i siktet, och kände dig hemtam i situationen även om det var lite ovant och väldigt komplicerat och fanns mycket att överbrygga (eller broar att bygga) och uppförsbackar att trotsa, steg att ta, och i slutändan fann du vad du sökte. Du behövde inte heller irra ensam, utan vågade "reach out" (kommer just nu inte på någon svensk formulering med samma nyans) efter hjälp - och fick det också. Det är en dröm där du söker kontakt och får ömsesidighet och kärlek till svar och lyckas med dina föresatser. Jag tycker att det verkar som att ditt undermedvetna vill säga dig att du är redo att göra vad du vill och att du har förutsättningarna att klara det.


25 november 2013, 23:42
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Schueberird skrev:
Episod 1:
Jag åkte skidlift tillsammans med en klasskompis från gymnasietiden. Först satt vi baklänges och hade väldigt roligt åt detta, men det blev väldigt obekvämt i längden, så vi bestämde oss för att vända oss framåt. Liften gick i tre spår och man kunde styra sin del mellan dem, vilket vi förstås gjorde och körde om flera andra. Man kan säga att vi åkte slalom redan i liften upp. Vid toppen av liften kliver vi av och direkt in i vårt hotellrum. Mina skor ser ut som litermått i mässing och är fästade vid mina fötter via runda mässingsbeslag. En katt försöker lirka sig in under mina skor och gömma sig i literutrymmet.

Episod 2:
Jag befinner mig i ett annat hotellrum tillsammans med någon som troligen är min flickvän, men det hänger i luften som något outtalat mellan oss att ingen av oss vill/vågar identifiera vår relation som en pojkvän/flickvän-relation. Vi går ut på en hög terrass med vidsträckt utsikt över ett stereotypt medelhavshav. Vi sitter där i godan ro och samtalar lågmält om något när en man, som vi förstår arbetar som yrkesmördare, kommer gående någonstans ifrån och frågar oss om "han" bor här. Vi svarar nej och han går in till grannen istället. Vi förstår först efteråt att vårt svar just hade räddat våra liv. Grannen är känd för att ha blivit rik på hamburgare och han har en skulptur i form av en sådan hängande i en kedja utanför entrén till sitt mycket futuristiskt utformade palats.

Olika hotellrum. Du är på väg någonstans? Förändring. Nya sidor hos dig själv? Rastlöshet? Fast nä, inte det senare, för raster tar du ju faktiskt. Rotlöshet? Nä, jag tror inte det, för i de här drömmarna är du ju förankrad i ett socialt sammanhang. Det verkar som att du är på väg någonstans för att du vill vara på väg någonstans.

1: Du tar dig uppför en hög uppförsbacke. I början är det inte helt bekvämt, och du ser dig om hela tiden, men du har ändå roligt under resans gång och behöver inte göra den ensam. Efter ett tag väljer du att se framåt istället. Du har kontroll över färden och kan styra mellan hindren och det går smidigt. Och det går inte utför. Istället finner du en anhalt där du kan vila. Skorna? Hm... Att gå i dina skor har blivit rymligt...? Håller måttet? Står du stadigt? Eller återstår det kanske en viss rädsla för att skorna du tagit på dig är för stora? Det vete katten. Nå, skorna tycks ju vara fast förankrade i alla fall.

2: Även här befinner du dig på en höjd. Inte heller här går det utför. Även om du upplever situationen som hotfull så lyckas du och den kvinna som du har en odefenierad relation med avvärja hotet tillsammans. Genom kommunikation. Genom att kunna säga nej (sätta gränser?). Uppskattar du utsikten? Vad hamburgekedjan betyder i sammanhanget kan jag inte för mitt liv lista ut.


26 november 2013, 00:14
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Mycket intressanta tolkningar. :) Jag ska fundera på dem och kanske återkommer med svar senare när Piranesi-febern lagt sig.


26 november 2013, 03:47
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Incognita skrev:
Är det vad du är rädd att din pappa tänker om dig? Är det där svaret något som du skulle vilja kunna prata med honom om men inte vågar? Vill du kanske kunna dela din inre värld och dina engagemang med din pappa?


Det är vad far min tänker om mig; det är svårt att undgå, eftersom han säger det lite nu och då. Det tog några år (det ligger nära till hands att kalla dem "förlorade", men det kanske var nödvändiga år, även om jag gärna kommit till insikt tidigare, men jag visste nog inte heller själv vad jag ville, vem jag ville vara och vem jag verkligen var), men jag kom till slut till insikt att jag inte har någon skyldighet att försöka vrida till mig själv ("bend myself out of shape") för att passa i den form som mina föräldrar (i drömmen representerad av min far) en gång såg ut åt mig; den enda skyldighet jag har är att hitta formen inom mig som en stenhuggare hittar formen i stenen.

Incognita skrev:
Eller kanske är poängen med drömmen just att du själv vet att du gör saker, att det finns något i ditt huvud som är på väg att bli något, och att andras oförståelse faktiskt inte kan ta det ifrån dig?


Jag kan nog önska att fadren kunde se vad jag ser, men det viktiga är att det är som du skriver: Mina föräldrar kan inte längre ta ifrån mig det som finns inom mig - dock med det lilla förbehållet att jag fortfarande är mån om det jag hittat tillbaka till (som, trots allt, alltid har funnits där och växt sig starkare tills det till slut sprängt sig ut, inte som en alien, utan som en blomstergrodd ur ett frö) och fortfarande är rädd att det ska brista om jag visar upp det för alla att se.


27 november 2013, 07:35
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Vilket klokt undermedvetet du har, Schueberird! Och vilken blomstergrodd!


27 november 2013, 13:58
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Incognita skrev:
Vilket klokt undermedvetet du har, Schueberird! Och vilken blomstergrodd!



Instämmer utifrån det jag läser, utan att på minsta vis känna Shueberird personligen. :)


27 november 2013, 14:57
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag vidarebefordrar berömmet till mitt undermedvetna, som intressant nog tycks bättre än mitt medvetna jag på det där med att relatera till andra, så huvudbudskapet i mina senaste drömmar kanske är att förmågan finns där, men att den sover för närvarande - förutom när jag själv somnar (dårå).


30 november 2013, 06:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 97  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron