Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Empatiseringförmågor 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Empatiseringförmågor
Schueberird skrev:
Jag stupade redan på första frågan i empatiseringstestet, så jag såg aldrig resten av frågorna. Det var så länge sedan jag umgicks - och än mindre pratade - i grupp om tre att jag omöjligt kan besvara frågan. Det enda jag minns är att jag snarare hade svårt att se eventuella signaler om att jag själv fick komma in i samtalet och det alternativet finns inte med. :(

Det sätter fingret på någonting väldigt viktigt: det blir missledande, skevt och orättvist att se empatiserande som något hos den enskilde, isolerat från sammanhaget - och utan hänsyn till maktaspekter. I rimlighetens namn är det väl inte din empati som skall ifrågasättas för att andra inte lyckas släppa in dig i samtalet?

Schueberird skrev:
Modefrågan kanske behandlar hur stor ens vilja är att passa in i ett större sammanhang, vilket kanske kan ses som en del av förmågan att empatisera!?

Precis. Men är det rimligt att kalla detta empati? Vem har bestämt det? Och vem säger att just det senaste modet är en vettig måttstock på större sammanhang? Är det inte mer empatiskt att se bortom sådana statusmarkörer?

25 november 2013, 16:22
Moderator
Vidare borde det inte finnas ett givet korrekt empatiskt svar på hur ärlig man skall vara om någons fula frisyr. För att veta om det verkligen är det mest empatiska att dra till med en vit lögn måste man först sätta sig in i om det verkligen är så för personen som det gäller. Det finns ju faktiskt människor som vill ha ett ärligt svar och som tycker att den sanna vännen är den som vågar vara ärlig. Att bara utgå från att alla funkar likadant som en själv har betydligt mer att göra med sannolikhet (och kanske rentav lathet?) än med empati.

25 november 2013, 16:35
Moderator
Om det verkligen är konformism man vill mäta tycker jag att man skall vara ärlig och konsekvent med det och inte blanda ihop det med hur motiverad och/eller skicklig man är på att sätta sig in i någon annans synvinkel.

25 november 2013, 16:41
Medlem
Testet är kanske egentligen en del av ett ansökningsformulär till en "gated community"... :-/

25 november 2013, 16:42
Moderator
Schueberird skrev:
Testet är kanske egentligen en del av ett ansökningsformulär till en "gated community"... :-/

Det var nog huvudet på spiken.

25 november 2013, 16:43
Moderator
Har inte reggat mig på den där sajten, men med ledning av vad jag har snappat upp tidigare är jag rätt övertygad om att både Baron-Cohen och en massa andra större och mindre "experter" på ett väldigt oreflekterat, oanalyserat och entocentriskt* sätt blandar drag från olika håll.

Eller i viss mån inbillat entocentriskt; en del av dem är kanske rätt aspiga själva, men i den mån de inte vet om det kanske det bara förrycker deras perspektiv än mer.

--------------------------------
* Satte ihop "NT" och "etnocentriskt". Etnocentriskt ≈ man ser ur sin egen eller sin egen grupps synvinkel utan att inse att det finns fler synvinklar som kan vara lika riktiga.

25 november 2013, 17:03
Moderator
Entocentriskt - ja precis! Bra begrepp! 8-)

Man behöver inte regga sig på den sajten för att göra testet. Däremot behöver man svara på 120 frågor och kan inte pausa och komma tillbaka senare (vilket i sig inte är särskilt empatiskt med tanke på att många av oss som det gäller inte har den orken).

25 november 2013, 17:08
Moderator
Jag har dessutom ännu inte sett något erkännande av det som för mig tidigt stack i ögonen hos både mig själv och andra autister, att våra utvecklingskurvor genom livet kan se mycket annorlunda ut än vad enters brukar göra.

25 november 2013, 17:09
Medlem
Incognita skrev:
Entocentriskt - ja precis! Bra begrepp! 8-)

Man behöver inte regga sig på den sajten för att göra testet. Däremot behöver man svara på 120 frågor och kan inte pausa och komma tillbaka senare (vilket i sig inte är särskilt empatiskt med tanke på att många av oss som det gäller inte har den orken).

Kan du ge mig sidan jag har trokigt som fan har inte sovit på nästan en vecka behöver nåt att göra

25 november 2013, 17:12
Moderator
Incognita skrev:

Blandade tydligen ihop sidan med någon annan jag har sett helt nyligen.

Men det andra var ju avskräckande nog.

25 november 2013, 17:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.