Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...och så fäster man ett tänt stearinljus ovanpå, så att det blir som en liten, guppande fyr i mörkret - efter att jag ägnat några månader åt att bygga den perfekta barkbåten... :ugeek:


24 november 2013, 22:05
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ha ha, ja precis. :04:

Jag tänkte faktiskt föreslå just att låta skeppet bli en ljuslykta som får avsegla i skymningen, men så tog mitt miljösamvete över. Fast då var det ett värmeljus jag hade i åtanke; ett stearinljus som fästs i sitt eget stearin är ju på så vis en bättre lösning. :ugeek:

Men det är nog väldigt klokt att begränsa en eventuell ritual till något som inte tar ett halvår att sjösätta. ;)


25 november 2013, 00:48
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Jag tänkte faktiskt föreslå just att låta skeppet bli en ljuslykta som får avsegla i skymningen, men så tog mitt miljösamvete över. Fast då var det ett värmeljus jag hade i åtanke; ett stearinljus som fästs i sitt eget stearin är ju på så vis en bättre lösning. :ugeek:


Jo, jag tänkte det var klokt att begränsa nedskräpningen så mycket som möjligt. Ett problem är att ljuset nog ganska lätt slocknar.

När jag släppte mitt vävbaserade spel för en evighet sedan bjöd jag in till "release afternoon tea" med alla tillbehör (gurksnittar, scones med sylt och grädde, vaniljhjärtan, lemon curd etc...). Det blev rätt lyckat. Det kanske är dags igen - och ett bra tillfälle att återuppta kontakten med gamla vänner, som jag inte träffat på väldigt, väldigt länge; umgänget blev inte detsamma efter att de alla fick/skaffade barn.


25 november 2013, 05:39
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det viktigaste jag gjort idag är att få obeväpnade AI:er att attackera spelaren med sina bara nävar (genom att identifiera och isolera de inställningar hos vakter som gör att de kan slåss) och anpassat anfallsavståndet till att bättre passa en tom hand (typ karate). Jag testade det först på de två kvinnor, tillika kocka respektive köksnissa, som just nu ligger och sover i rummet ovanpå köket. Det fungerar bra förutom att utrymmet ovanpå köket är alldeles för litet för slikt, så antingen måste jag höja taket litegrann eller flytta ner kvinnsen där de hör hemma (
i köket
) och låta dem till exempel förbereda nästa måltid (vakterna äter två mål mat (frukost och middag) under sin lediga tid och när de går på får de med sig ett litet matpaket (till exempel bröd, ost, ett äpple och svagdricka eller liknande (öl får de bara till middag) - och kanske även en bit korv om jag lyckas tillverka sådan eller hitta färdiggjord någon annanstans (korv ingår inte i standardutbudet) eller så placerar jag bara ut inslagna matpaket i närheten av varje vakt, så behöver jag inte visa innehållet, plus en liten flaska)).

En cool grej vore att även låta obeväpnade NPC:er kunna plocka upp tillhyggen som eventuellt finns till hands, som till exempel en spiskrok eller liknande (och i så fall öka anfallsavståndet), men det låter jag bero till senare; det viktigaste var att få dem att kunna slåss.

Jag har också bestämt mig för att låta några av invånarna på ön vara kvinnor, för variationens skull. Uppdelningen i sysslor blir dock strikt könsstereotyp. :P

Utöver ovanstående har jag börjat inreda och belysa lite här och där (bland annat matsalen och representationsvåningen) och byggt in en liten vinkällare i matditon plus lite snofsigare, vägginfällda hyllor i representationsvåningen och en utgång till ett av de yttre bevakningstornen plus sovplats i detsamma åt trädgårdsmästaren (de flesta sover nu i direkt anslutning till sin arbetsplats) och även lagt till första uppsättningen byte för Garrett att plocka med sig.


25 november 2013, 06:21
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Så här ser köket ut just nu:
Bild

Det här är väl också för mörkt för herrskapet, så det är väl bäst att jag beskriver vad det är ni inte kan se:
Direkt till vänster syns bänken med skåp (i vilka saker som inte ) och först har vi bakvrån med kavel och mjöl etc, sedan kommer köttvrån med knifur tungur och stor skärbräda, därefter diskvrån med diskbänk, diskhandduk och slutligen hyllor för ren, torr disk och sådant som används dagligen ute i matsalen (eventuellt ska jag öppna upp hyllorna även ut mot matsalen för enklare dukning, men det kanske är att överdriva logistikoptimeringen en smula). Till höger syns den stora spisen med dubbla ugnar och en öppen eldstad för större köttstycken, grillning och kokning etc. Dörröppningen leder ut till matsalen och bredvid den syns stegen upp till kökskvinnornas sovplatser (där den äldre av dem har priviliegiet att sova närmast den värmande skorstenen). Ungefär bakom kameran hittas källardörren.

Jag funderar på att lägga in ett extra bakbord för att minska avståndet till spisen.


25 november 2013, 06:51
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det där var inte för mörkt. Mysigt kök.

Jädrarns vad mycket det är att tänka på när man moddar ett spel!

Jag tycker att det låter som en jättefin idé att använda release-tillfället till att återknyta kontakter med gamla vänner.

Och bara så att du vet, apropå ingenting :33: , så har jag alltid velat gå på en riktig afternoon tea med alla tillbehören men det har hittills aldrig blivit av. :04:


25 november 2013, 09:56
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
grädde


Det var nog snarare "clotted cream" (hemmagjord förstås) om jag inte minns fel. Jag tror att jag lade till tårta också som avslutning, vilket kanske inte var helt ortodoxt, men gott.


25 november 2013, 19:16
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Jag tycker att det låter som en jättefin idé att använda release-tillfället till att återknyta kontakter med gamla vänner.


Frågan är om jag står ut med deras barn och fruar.


25 november 2013, 19:22
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Du måste ju inte bjuda deras barn och fruar om du inte vill. Tror du att de tar illa upp om du inte gör det?


25 november 2013, 19:49
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag tror att om jag inte specifikt oinbjuder barn och fruar, så får jag dem på köpet.


25 november 2013, 19:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron