Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Vad gör boendestöd? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad gör boendestöd?
Att planera kan gå relativt enkelt, men att sedan få det planerade gjort kan bli desto svårare. Kanske har man, som jag, lätt att fastna i varje syssla, så att genomförandet tar tio gånger så lång tid som det skulle ha gjort om man hade haft lättare att se till helheten. Då tar givetvis orken slut snabbare och det man planerat blir stressigt och ångestgivande. Lägger man sedan till problem med tidsuppfattningen i högen av problem, så har vi helt plötsligt god potential till totalt kaos. Koncentrationssvårigheter (jag har grav uppmärksamhets- och koncentrationsproblematik enligt journalerna) blir ännu en avgörande faktor.

Jag och mitt boendestöd hjälps åt med att öva in rutiner kring att boka tid till tvättstugan, tvätta i tvättstugan, sortera saker i hemmet (det fragmenterade sättet att uppleva min omgivning gör att det blir ett heltidsprojekt att sortera kläder, papper etc). Hon säger till mig vad och hur jag ska göra, men deltar även ibland själv i sysslorna, så att det blir som en trevlig och pysslig grej, liksom.

Vi fokuserar även på att ta oss ut på promenader tillsammans, så att jag kan öva på att hitta häromkring. Ibland åker vi buss/bil till olika ställen också. Man pratar och får sitt sociala och det brukar vara väldigt trevligt.

Jag tror absolut att boendestöd kan vara något för dig, för insatsen anpassas ju efter ens behov. Jag har ju t.ex ganska få timmar per vecka (6 timmar), för mer vill jag inte ha. Det känns lagom och bra. Sedan står det ju en fritt att öka/sänka antalet timmar, beroende på hur ens behov ser ut.

24 november 2013, 12:10
Avslutat konto
kullan skrev:
I min kommun har boendestödet enbart en startknappsroll. Att socialt umgås med brukaren ingår inte i uppdraget. Vill man träna socialt umgänge får man ansöka om kontaktperson. Och den som jobbar som boendestöd ska jobba bokstavligt enbart efter det som står på papperet om beslutet. I övrigt får denne inte ta något beslut i enskilt ärende. Då ska brukaren kontakta LSS . handläggaren för vidare beslut.

Dessutom verkar de som styr plånboken för denna tjänst förutsätta att man som brukare har anhöriga eller kompisar som kan fungera som backup. Vilket jag inte har i mitt fall tex. Jag är ensam i min familj om att bo på orten så jag har ingen annan än boendestödet att kontakta. Detta har nog inte kommunledningen tänkt på att det kan finnas sådana fall som jag. Och jag törs gissa på att jag inte är ensam om denna problematik.

Ursäkta lite sent svar... Hade väl glömt av den här tråden. Hm, låter som byråkratin/formalian ställer till det som vanligt. Har du testat att ansöka om kontaktperson?

24 november 2013, 16:48
Avslutat konto
Sheyen skrev:
Att planera kan gå relativt enkelt, men att sedan få det planerade gjort kan bli desto svårare. Kanske har man, som jag, lätt att fastna i varje syssla, så att genomförandet tar tio gånger så lång tid som det skulle ha gjort om man hade haft lättare att se till helheten. Då tar givetvis orken slut snabbare och det man planerat blir stressigt och ångestgivande. Lägger man sedan till problem med tidsuppfattningen i högen av problem, så har vi helt plötsligt god potential till totalt kaos. Koncentrationssvårigheter (jag har grav uppmärksamhets- och koncentrationsproblematik enligt journalerna) blir ännu en avgörande faktor.

Jag och mitt boendestöd hjälps åt med att öva in rutiner kring att boka tid till tvättstugan, tvätta i tvättstugan, sortera saker i hemmet (det fragmenterade sättet att uppleva min omgivning gör att det blir ett heltidsprojekt att sortera kläder, papper etc). Hon säger till mig vad och hur jag ska göra, men deltar även ibland själv i sysslorna, så att det blir som en trevlig och pysslig grej, liksom.

Vi fokuserar även på att ta oss ut på promenader tillsammans, så att jag kan öva på att hitta häromkring. Ibland åker vi buss/bil till olika ställen också. Man pratar och får sitt sociala och det brukar vara väldigt trevligt.

Jag tror absolut att boendestöd kan vara något för dig, för insatsen anpassas ju efter ens behov. Jag har ju t.ex ganska få timmar per vecka (6 timmar), för mer vill jag inte ha. Det känns lagom och bra. Sedan står det ju en fritt att öka/sänka antalet timmar, beroende på hur ens behov ser ut.

Låter som en superbra hjälp! Jag behöver nog inte heller så många timmar per vecka. Framförallt är det hjälp att komma igång jag behöver; så att saker överhuvudtaget blir gjorda, men kanske även hjälp att se vad som behöver göras i hemmet och att göra varje moment tillräckligt snabbt/inte vara så noggrann. Få in en fungerande rutin.

24 november 2013, 16:53
Medlem
De sakerna kan boendestödet hjälpa till med! :)

24 november 2013, 18:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.