Re: Test: Vilken hjärnhalva använder du mest?
Jag fick inte fram några procenttal, men enlligt testet dominerar dock helt klart min vänstra, rationella, logiska hjärnhalva över min högra, mer irrationella, kreativa och intuitiva hjärnhalva.
Vilket kan förklara min ofta återkommande känsla av att jag motsägelsefull av födsel och ohejdad vana: Även om mitt sinne för logik och rationalitet är ganska framträdande, framförallt på det naturvetenskapliga området, så är jag också en utpräglat känslointensiv, högkänslig och filterlös människo. Inte konstigt att det krockar och leder till en del konfliktsynteser, som t ex syntesen mellan min starka övertygelse om att min marxistiska världsbild, med dialektisk materialism som teoretisk-filosofisk bas och mitt extremt starka, på djupt personliga upplevelser av bl a marginalisering, främlingskap och utanförskap, känslomässigt drivna rättvisepatos. Än mer splittrat blir det med vissa djupt personliga prerationella naturmystikupplevelser och även rent absurda, på gränsen till "paranormala" upplevelser.
Vete fan hur man får en funktionell syntes av sånt, ifråga om världsbild?