Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 33  Nästa
Texttråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Yttersta osannolika händelser händer förstås rätt ofta på grund av det stora antalet händelser i tillvaron, men när såna där osannolika förhållanden varar länge blir det ju uppenbart att man måste leta efter förklaringar.


14 november 2013, 23:44
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
En av alla dessa noveller som hånar den moderna ekonomins funktionssätt ;)

AND ALL THE EARTH A GRAVE

http://www.gutenberg.org/files/23146/23146-h/23146-h.htm


15 november 2013, 00:00
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Schopenhauer levererar om människans uselhet:

Citera:
If human nature were not
base, but thoroughly honourable, we should in every debate
have no other aim than the discovery of truth; we should
not in the least care whether the truth proved to be in favour
of the opinion which we had begun by expressing, or of the
opinion of our adversary. That we should regard as a matter
of no moment, or, at any rate, of very secondary consequence;
but, as things are, it is the main concern. Our innate vanity,
which is particularly sensitive in reference to our intellectual
powers, will not suffer us to allow that our first position was
wrong and our adversary’s right. The way out of this diffi-
culty would be simply to take the trouble always to form a
correct judgment. For this a man would have to think before
he spoke. But, with most men, innate vanity is accompanied
by loquacity and innate dishonesty. They speak before they
think; and even though they may afterwards perceive that
they are wrong, and that what they assert is false, they want
it to seem the contrary. The interest in truth, which may be
presumed to have been their only motive when they stated
the proposition alleged to be true, now gives way to the in-
terests of vanity: and so, for the sake of vanity, what is true
must seem false, and what is false must seem true.


http://www2.hn.psu.edu/faculty/jmanis/schopenhauer/schopenhauer-5.pdf


15 november 2013, 00:24
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Samlade några texter om konservativas dumhet.

https://www.flashback.org/sp46152623


15 november 2013, 14:13
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Flera bra länkar till intressanta texter, Yetin, tack för delningen.


15 november 2013, 19:30
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Zombie (eller nån annan) kanske känner till nån text om hur man skriver ordentligt? Jag gör en massa fel hela tiden och har ingen bra koll på regler för meningsuppbyggnad. Jag gör nog mycket syftningsfel och oklart formulerade eller alltför långa meningar. Även användning av tecken som "",'',; har jag egentligen ingen koll på. I och för sig har jag nån bok om akademiskt skrivande men den handlar mer om högnivåfrågor som disposition och sånt. Folk brukar säga jag skriver väldigt bra på svenska och engelska men det är ju relativt, på Chalmers är språkbruket inte på nån vidare hög nivå. Att skriva vackert är ingenting jag i nuläget är intresserad av, men tydligt och korrekt vill jag skriva.

Jag är inte fundamentalistisk med att det ska finnas absoluta regler, det är bara en normativ grej jag fått för mig. Jag kan nog begripa mer oprecisa regler också. Men grammatik är väl för det mesta rätt rigid.


15 november 2013, 21:29
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Alltså den där Schopenhauertexten är väldigt främmande för mig. Han radar upp trick för att vinna debatter utan att ha rätt, eventuellt även att vinna dem till och med då man inser att man har fel.


15 november 2013, 21:50
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Socialen kompromissar med auktoritära medeltidsdårar. Ungar blir bortrövade och tvångsgifta, mördade etc.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5706485

Hur kan man ens få idén att prova "medling" när en part har totalt fel och den andra totalt rätt? Man ska inte behöva argumentera för att slippa sånt som ungar i icke-auktoritära familjer slipper utan prat. Jag misstänker att total utplåning av hedersvärderingarna inte ens är socialens mål, utan att de bara vill mildra dem. Men ungarna har ju inte tid att vänta flera generationer, de ska såklart ha alla moderna barnrättigheter omedelbart utan vare sig argumentation eller "små" inskränkningar.


17 november 2013, 12:56
Moderator
Inlägg Re: Texttråden
Därför att familjerelationer inte är som relationer mellan maskinelement. Det finns goda anledningar till att folk stannar kvar i relationer som inte är bra för dem. Oavsett om en enskild grupp medlingsförsök misslyckas går det inte att bara hugga (utom i något enskilt undantagsfall).

Likadant med intuition, oxytocin med mera. Jag tror det är rätt uppenbart för de flesta vad en obalans till förmån för analytiskt tänkande kan ställa till med. Det finns skäl, som är värda att reflektera över, till att sådant brukar kallas "kallt", "hårt" och "omänskligt". Detta även om sådant som hade till synes goda drivkrafter. Mindre känt, därför att hela vår kultur är obalanserad till nackdel för så kallade "mjuka" värden, är att intuitivt tänkande också är en förhöjning av det analytiska som är nödvändig så fort saker blir litet komplicerade. Som till exempel de här frågorna.


17 november 2013, 17:41
Medlem
Inlägg Re: Texttråden
Jag förstår att man inte kan dra barnens självständighet hur långt som helst eftersom föräldrarna fyller en funktion som hittills inte kunnat bytas ut mot nåt mer formaliserat. Men detta handlar om folk som i nästan vuxen ålder valt att lämna familjen för att söka hjälp och istället för bidrag och egen bostad, alternativt ny identitet, istället erbjuds medling. Det är en kritisk period i livet då det ska tas massa långsiktiga beslut som ingen har råd att låta föräldrar interferera med, speciellt inte obildade tölpföräldrar med religiösa värderingar.


17 november 2013, 17:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 326 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 33  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron