Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa
Tråden för dumma frågor 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Bra artikel. Borde man då kanske ge pengar till tiggarna och strunta i att så många säger att man då göder människohandlare?


11 november 2013, 01:57
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Zombie skrev:
Jag tycker både CRA och jag har nyanserat och beskrivit mycket mer än tillräckligt för att du ska kunna se fler aspekter än den. Även om du blir provocerad.
Känner mig inte provocerad, jag håller bara inte med om ordvalet.

Incognita skrev:
Kanske kan vi alla enas om att begreppet "hudfärgat" är irriterande vagt?
Ja absolut.

Incognita skrev:
Det behöver ju inte vara samma sak som att binda enskilda försäljare vid skampålar.
De som pekas ut som rasister får en hård dom. Därav är jag tveksam till inflationen av ordets betydelse.

Incognita skrev:
Nu har jag inte orkat klicka på den aktuella länken, men jag föreställer mig att det inte fanns någon rasistisk avsikt.
Anmälaren trodde inte heller det.


11 november 2013, 14:21
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Jag tycker också att ordvalet är problematiskt eftersom det riskerar att öka polariseringen i kommunikationen och skymma de gemensamma mål som kanske faktiskt finns där.

Jag tycker att båda ordvalen är problematiska.

Jag tycker att ordvalet "hudfärg" är problematiskt för att det är så nära förknippat med sådana oreflekterade förgivettaganden som sammantaget ligger till grund för vad som kan benämnas strukturell rasism men som också skulle kunna beskrivas som ett oavsiktligt exkluderande av människor, något som i förlängningen riskerar att förenkla för dem som vill exkludera och kränka avsiktligt.


11 november 2013, 14:37
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Hur fan fixaar man någonting förutom att supa ner sig och glömmaallt?


11 november 2013, 19:47
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Lite i taget, med ett förlåtande förhållningssätt gentemot sig själv och med stöd från omgivningen?


11 november 2013, 19:50
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Haha nej jag är hundra procents arbetsförmögen och min läkare säger jag är intelligent och att min hjärna är fullt fungernade han ser inga problem.


11 november 2013, 19:53
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Det är klart att det finns problem; annars skulle du knappast ha fått diagnos. Men din läkare tycks tro mer på din förmåga än vad du själv gör. Svår balansgång, det där, att bli sedd både i sina kvaliteter och i sina svårigheter. Och lika svårt att själv kunna se båda de dimensionerna.

Det där med att supa ner sig och glömma allt, är det någonting hypotetiskt eller något du faktiskt försöker ägna dig åt?


11 november 2013, 20:10
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Ägnar mig åt det när jag får möjlighet.


11 november 2013, 20:41
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Incognita skrev:
Lite i taget, med ett förlåtande förhållningssätt gentemot sig själv och med stöd från omgivningen?



Instämmer återigen!

Försök att dessutom ta stöd från omgivningen i att ge fan i spriten när du mår dåligt! Jag vet av egen erfarenhet att det kommer ännu surare efter att leka Arne Anka i de lägena... :roll:


11 november 2013, 23:06
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Zombie skrev:
I övrigt fortsätter du att tillämpa samma cyberlogik (med tillhörande definitioner av t.ex. "symbol") som för allt vad jag (och de flesta andra, skulle jag tro) kan se måste underkännas för de nivåer av den biologiska världen vi talar om här.

Naturligtvis. På de grunder jag redan skrivit om. Hellre lite men säker kunskap - ett väldefinierat härledningsförfarande och ett entydigt sanningsbegrepp - än ett gungfly av om och men utan definitiva utsagor. Det finns goda anledningar till att man söker använda kontextfria grammatiker, språk och beskrivningar - och även tillståndsfria protokoll, som i allmänhet är väsentligt mindre känsliga för störningar och har bättre prestanda än tillståndsfyllda (eller vad nu "stateful" heter på svenska) dito.
Men, den diskussionen är väl väl långt vid sidan av ämnet för denna tråd, även om den har mer innehåll och därmed är intressantare än ämnet för den pågående diskussionen.


12 november 2013, 00:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron