Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Tråden för dumma frågor
Håller med på ett sätt. Förbannat mycket. Och på ett annat är både du, jag och CRA också aspergare. Bland annat är det ju kontextberoende…
|
10 november 2013, 22:13 |
|
|
Orange
Avslutat konto
|
Ja, precis. Jag är för all del väldigt aspig men kanske inte just på det här området. Sedan finns det ju massor av enter som har svårt för kontext också, förstås.
|
10 november 2013, 22:18 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Precis! Och ofta är kontexten tydligt vinklad. Det är ju då självaste fan att du inte kan/vill upptäcka den vinklingen. Andra gånger är det just så där subtilt och diffust att man måste tänka i flera led för att komma till pudelns kärna. Och ibland är det bara ord utan underliggande nyanser eller dolda budskap/referenser/hänsyftningar/halvsanningar.
|
10 november 2013, 22:38 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Om det finns någon som helst rättvisa i världen har jag svårt att se hur den kan undgå något med åtminstone motsvarande upplevelsevärde som återfödelser. En masse. Men tyvärr har jag inte hittat inspektionsluckorna för om världen är rättvis eller följer min logik. I övrigt fortsätter du att tillämpa samma cyberlogik (med tillhörande definitioner av t.ex. "symbol") som för allt vad jag (och de flesta andra, skulle jag tro) kan se måste underkännas för de nivåer av den biologiska världen vi talar om här.
|
10 november 2013, 22:43 |
|
|
Ufo
Medlem
|
I det aktuella fallet kan jag se varför flickan blev stött. Men jag kan inte se det som rasistiskt.
|
10 november 2013, 22:57 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Är det färgfabrikantens eventuella rasism (som, vilket jag tydligen förgäves försökte belysa, också är en definitionsfråga) som är den springande punkten i frågan då? Eller den enda punkten värd att diskutera? Både jag och CRA ser många fler.
|
10 november 2013, 23:05 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Kallar man namnsättningen rasistiskt, så kallar man färgfabrikanten också för rasister som vill återinföra gasugnarna på treblinka. Allt annat är inflation på betydelsen av ordet rasism.
|
10 november 2013, 23:20 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Jag tycker både CRA och jag har nyanserat och beskrivit mycket mer än tillräckligt för att du ska kunna se fler aspekter än den. Även om du blir provocerad.
|
10 november 2013, 23:39 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Kanske kan vi alla enas om att begreppet "hudfärgat" är irriterande vagt? Själva tanken med att kalla en produkt hudfärgad brukar ju väldigt ofta vara att den skall vara diskret, inte synas mot huden, men jag har då aldrig lyckats hitta en sådan produkt som smälter in så mot min hud (jag är för vit). Och det är ju ändå inte som att det är samma nyans som saluförs under det namnet. Därmed har det inte den exakta betydelse som nallen menar att det har. Det vore mycket tydligare och mer praktiskt OCH mindre laddat (om jag inte förbisett något) att ha ett antal olika hudfärger numrerade efter nyansen, och då kanske även i olika skalor beroende på om det är varma eller kalla toner. Och då självklart utan att lägga någon värdering i vilken siffra man bör ha.
Jag tycker att det är vettigt att problematisera kring gamla invanda begrepp som vi använder oreflekterat men som bygger på vissa förgivettaganden som blir påtagliga för dem som inte passar in i förgivettagandena. Det behöver ju inte vara samma sak som att binda enskilda försäljare vid skampålar. Nu har jag inte orkat klicka på den aktuella länken, men jag föreställer mig att det inte fanns någon rasistisk avsikt. Därmed behöver ju ingen enskild ta åt sig och bära hundhuvud, eller vad det heter. Istället kan man ta det som en tankeväckare och fundera om det finns en bättre lösning.
|
11 november 2013, 01:30 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Bra formulerat och fångat i text, Inco. Jag snubblade över en artikel precis som anknyter till det här med strukturell rasism eller vad man nu ska kalla det. Den här diffusa sjukt vridna grundinställningen som finns där utan att vi riktigt kan gripa tag och synliggöra det alla gånger. Bakgrunden är att en blond blåögd flicka hittades boende i en romsk fattig familj. http://www.fokus.se/2013/10/blonda-barn-andras-ungar/Artikeln fortsätter efter det där, läs gärna resten också.
|
11 november 2013, 01:49 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|