Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Yetin
Medlem
|
Re: Rymden
Det finns ett etiskt perspektiv som inte riktigt blivit så aktuellt inom vårt solsystem eftersom det verkar vara ont om liv, annat än sannolik förekomst av bakterier. Vi riskerar att förstöra ekosystem. Jag tycker förstås inte det är så noga om det rör sig om livsformer utan nån form av medvetande men vi har ännu inte så bra metoder för att avgöra vilka livsformer som har det. Sen finns det förstås en vetenskaplig poäng att studera saker innan man förintar dem eller tränger in dem på muséer, biobanker och reservat. Det kanske kan bli aktuellt gällande Mars i den snara framtiden när de nya stormakterna ska tävla om vem som har störst högteknologisk industri (månen är ju redan tagen), eller om privata företag åker dit. Förr (under apollo-tiden) fanns stor oro för smitta åt andra hållet men det har inte infriats.
|
6 november 2013, 18:42 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Det tycker inte jag. Om en främmande utomjordisk art har lyckats ta sig hit, så skulle jorden blivit exploaterad. Och hela mänskligheten hade förvandlats till deras motsvarighet för "Happy meal".
|
6 november 2013, 22:28 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Äh, jag tror att de närmade sig, såg vad vi gick för, ruskade på sina huvuden eller motsvarande och for vidare. Det är ju rimligen intelligent liv de intresserar sig för.
|
6 november 2013, 23:15 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Lutar åt Incos håll med vissa modifikationer. Det kan till exempel hända att det finns olika "andra" som reagerar helt olika på oss. Det kan finnas hela nivåer av verkligheten som vi inte känner till. På tal om medvetande och om själva begreppet "andra", till exempel. Det är inte så att det saknas tecken på sådana saker bara för att det finns vilsna flummare som drar absurda växlar på det. Det är kanske rentav värre med de vilsna flummare som bara kan tänka inom den kulturellt sanktionerade lådan, och därför förefaller supernyktra, och använder den motsatta sortens flummare för att misskreditera alla andra tankar – och vittnesmål.
Summan av kardemumman blir, som i en del andra sammanhang, att vi är barn som leker med bomber; och kan vi inte skärpa oss rätt snart, och det inte heller dyker upp någon förälder som tar från oss bomberna innan någon av dem smäller av, så får vi fanimig bara hoppas att det redan står någon dylik i kulisserna och drar oss i trådar.
|
7 november 2013, 01:52 |
|
|
Zombie
Moderator
|
… och innan någon naglar fast mig i flummarfacket i alla fall: nej, det jag skisserade var bara ett par streck i en möjlighet av många. Min poäng (eller en av dem) är att vi vet för litet för att bära oss åt som vi gör och vi har ingen nämnvärd förmåga att begripa det. Vare sig kollektivt eller, de flesta av oss, individuellt. Ett livsfarligt sprängmedel bara det.
Det finns nog minst lika mycket mycket spännande att utforska ändå, och dessutom kan det ju vara roligt att ha undersökningsobjektet kvar efter att man har undersökt det.
|
7 november 2013, 02:09 |
|
|
Star Rover
Medlem
|
| | | | Zombie skrev: Lutar åt Incos håll med vissa modifikationer. Det kan till exempel hända att det finns olika "andra" som reagerar helt olika på oss. Det kan finnas hela nivåer av verkligheten som vi inte känner till. På tal om medvetande och om själva begreppet "andra", till exempel. Det är inte så att det saknas tecken på sådana saker bara för att det finns vilsna flummare som drar absurda växlar på det. Det är kanske rentav värre med de vilsna flummare som bara kan tänka inom den kulturellt sanktionerade lådan, och därför förefaller supernyktra, och använder den motsatta sortens flummare för att misskreditera alla andra tankar – och vittnesmål.
Det där får mig att tänka på och minnas vissa egendomliga saker jag varit med om som tangerar sånt som brukar gå under beteckningen "paranormalt" och som jag här inte kan berätta om. Vill ogärna framstå som en lallande byfåne som lagt allt vad kritiskt tänkande på hyllan. Kan säga så här mycket i alla fall: Andra nivåer av en och samma verklighet, som vi normalt inte har någon kontakt med, men som kanske i vissa sammanhang kan bryta igenom till "våra" nivåer, på ett för oss mer eller mindre absurt sätt, förefaller efter de här konstiga och rent ut sagt absurda upplevelserna som något som är fullt möjligt att det verkligen existerar. Det känns faktiskt en aning hårresande och overkligt att du, Zombie, använder just de ord och uttryck som du gör, på ett sätt som tycks beskriva mina egna erfarenheter och tankar om det.
Summan av kardemumman blir, som i en del andra sammanhang, att vi är barn som leker med bomber; och kan vi inte skärpa oss rätt snart, och det inte heller dyker upp någon förälder som tar från oss bomberna innan någon av dem smäller av, så får vi fanimig bara hoppas att det redan står någon dylik i kulisserna och drar oss i trådar. | | | | |
Vilket får mig att tänka på en av mina verkligt stora och gränssprängande läsupplevelser som ung vuxen: Arthur C Clarkes "Childhood's End" ("Mot nya världar" på svenska)
|
7 november 2013, 02:17 |
|
|
Star Rover
Medlem
|
(Fick inte med nedanstående på första försöket, så jag gör ett nytt) Det där får mig att tänka på och minnas vissa egendomliga saker jag varit med om som tangerar sånt som brukar gå under beteckningen "paranormalt" och som jag här inte kan berätta om. Vill ogärna framstå som en lallande byfåne som lagt allt vad kritiskt tänkande på hyllan. Kan säga så här mycket i alla fall: Andra nivåer av en och samma verklighet, som vi normalt inte har någon kontakt med, men som kanske i vissa sammanhang kan bryta igenom till "våra" nivåer, på ett för oss mer eller mindre absurt sätt, förefaller efter de här konstiga och rent ut sagt absurda upplevelserna som något som är fullt möjligt att det verkligen existerar. Det känns faktiskt en aning hårresande och overkligt att du, Zombie, använder just de ord och uttryck som du gör, på ett sätt som tycks beskriva mina egna erfarenheter och tankar om det. Fyllde i saknad sluttagg på citatet. /mod. Zombie
|
7 november 2013, 02:20 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Great minds think alike? Även jag har upplevt litet litet grann, men jag har genom livet stött på en del kritiskt begåvade människor som har upplevt mer. Alla är faktiskt inte lallande byfånar. En del av dem har också skrivit om det. (Skulle gärna ge några hänvisningar, men det är saker jag har snappat upp här och där och jag är tyvärr inte i skick att ta mig i kragen och leta.) Sedan finns det många fler (precis som bland resten av befolkningen) som kanske inte är så kritiskt tränade eller bra på att se fallgroparna när man tolkar en egen känslomässigt stark upplevelse, men litet för hyggliga och redbara för att det ska vara rimligt med några massanklagelser för lögn eller (vad man förr kallade just) fånighet. Och det är ju vittnesmål med såpass intressanta implikationer, att hade de verkat kunna inordnas i den fysiska standardmodellen tror jag inte det hade varit mycket snack om forskningsanslagen. (Eller också har jag fel där, eftersom det ändå hade kunnat bli obekvämt för kapitalist- och kolonialistsjälar.)
|
7 november 2013, 05:47 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Stephen Wolfram flummar runt lite om denna fråga och mer om mänsklig odödlighet. En man med ego större än Jan Guillos, men så var han doktor i partikelfysik före 20 års ålder också. http://videos.inc.com/index.php/extwidget/openGraph/wid/0_6rtav03c
|
7 november 2013, 10:11 |
|
|
Star Rover
Medlem
|
Zombie, jag är väl medveten om att väldigt kritiskt tänkande och redbara människor har varit med om märkliga saker och dessutom skrivit om det. Jag har läst hyllmetrar av sådan litteratur. Inte desto mindre så vet också, av egen bitter erfarenhet, att om jag är ärlig om vissa saker inför fel människor i fel sammanhang så kan jag kan bli fullkomligt förintad och tillintetgjord av ifrågasättanden och nedlåtande omdömen om min mentala hälsa och förmåga till kritiskt tänkande... :-/ Vilket är ironiskt, då jag själv är utrustad med en överutvecklad skitsnacksdetektor som omedelbart ger utslag för snömosprat och substanslösa floskelpåståenden (tänker här på de absolut värsta avarterna från USA, de mest kommersialiserade tingeltanglet och blingblinget i det osakligaste, mest svärmiska och okritiskt tänkande nyandlighetsträsket - du förstår nog vad jag syftar på: de som konkurrerar med högerextrema kristfundamentalister om själarna på samma framgångsteologiska marknad... *kräks en smula*)
|
7 november 2013, 12:43 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|