Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Avd korkade politiker 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Avd korkade politiker
Pemer skrev:
I extremfallet kan det tydligen leda till att partiet med näst flest röster kan få ett mandat mer än partiet med flest.
Nu rubbade du min verklighetsuppfattning.
Helt plötsligt blev det här intressant.

11 maj 2010, 03:53
Moderator
För Bushs del var det tyvärr inte så enkelt - det var fusk också, i åtminstone Texas och Florida. I mitt fragmentariska minne just nu har jag någon guvernör som hade ansträngt sig för att stryka namn på folk från fattigdistrikt som hette något som bara liknade vad fängelsefångar hette - sådana har inte rösträtt i USA - några valförrättare som avsiktligt hade räknat fel på en ålderdomlig sorts hålkortsvalsedlar med dålig träffsäkerhet i hålslaget, och en domare i Högsta Domstolen som godkände eländet genom att gräva fram någon teknikalitet som andra under tiden hade förberett.

11 maj 2010, 03:58
Medlem
Ufo skrev:
Pemer skrev:
I extremfallet kan det tydligen leda till att partiet med näst flest röster kan få ett mandat mer än partiet med flest.

Det där låter skitintressant. Leta mer, berätta mer! GENAST!

12 maj 2010, 21:10
Medlem
Ufo skrev:
Pemer skrev:

Nåt liknande kan även hända (och händer) i Sverige.

Med systemet med fasta respektive utjämningsmandat så kan det bli så att ett parti får ett mandat mer än dom "egentligen" skulle ha haft beroende på hur rösterna faller i respektive valkrets. Om det är X antal fasta mandat och Y antal utjämningsmandat så kan det i vissa fall bli så att det kommer att fördelas X+1 antal fasta mandal och Y-1 antal utjämningsmandat och då blir det parti som skulle ha haft sista utjämningsmandatet utan ett mandat.

Fast det är ju egentligen inte orättvist eftersom det kan drabba eller gynna alla partier men större partier är en liten aning mer gynnande av det mandatfördelningssystem vi har i Sverige. Den effekten är dock så liten att den inte påverkar nåti de flesta riksdagsval.

När det handlar om fördelning av ett fåtal mandat så är det inte helt utan vidare att få till ett totalt rättvist system. I Sverige använder vi oss av den jämkade uddatalsmetoden vid mendatfördelningen.

12 maj 2010, 22:32
Medlem
Pemer skrev:

Jag tror förklaringen är att mandaten fördelas enligt någon process där man sitter med partiernas röstetal och ger det första mandatet till partet med flest röster, och därefter vid varje fördelning av ett mandat minskar siffran för partiet som fick det mandatet genom att dividera med någon förutbestämd koefficient. I extremfallet kan det tydligen leda till att partiet med näst flest röster kan få ett mandat mer än partiet med flest.

Såg nu att du hade skrivit om ungefär samma grej som jag skrev om.

Det är som sagt inte jämkningsystemet som gör att det blir så, utan att vi har fasta mandat och utjämningsmandat.

Krävs att man grottar ned sig rejält i sifforna för att kunna hitta effekten (vilket jag har gjort en gång). I korthel och förenklat kan man säga att det handlar om avrundningsfel i systemet.

12 maj 2010, 22:37
Medlem
Visst ja, glömde ju återkomma här. Mailade valmyndigheten direkt när jag hade skickat mitt inlägg och fick svar redan tidigt igår. Kanonservice där!

I Huddingefallet var förklaringen enklare än jag ens hade tänkt på att kolla. Kommunen har två valkretsar. I den västra var m något större än s och där fick båda 10 mandat. I den östra var s något större och tog 9 mandat, och m tog 8. Jag hade bara sett de sammanlagda siffrorna för hela kommunen där m alltså hade 93 röster mer.

Så då blev det liksom inget konstigt kvar alls, får man väl säga. Men det var spännande medan man ännu undrade! :)

13 maj 2010, 00:07
Medlem
Pemer skrev:
Visst ja, glömde ju återkomma här. Mailade valmyndigheten direkt när jag hade skickat mitt inlägg och fick svar redan tidigt igår. Kanonservice där!

I Huddingefallet var förklaringen enklare än jag ens hade tänkt på att kolla. Kommunen har två valkretsar. I den västra var m något större än s och där fick båda 10 mandat. I den östra var s något större och tog 9 mandat, och m tog 8. Jag hade bara sett de sammanlagda siffrorna för hela kommunen där m alltså hade 93 röster mer.

Så då blev det liksom inget konstigt kvar alls, får man väl säga. Men det var spännande medan man ännu undrade! :)

Okej, det var ju enkelt då.

Men effekten jag pratar om är en annan sak.

13 maj 2010, 00:34
Medlem
Ja, precis. Det var något sådant som utjämningsmandat jag kom ihåg något lite om i bakhuvudet och misstänkte också.

Pja, jag sände in min anmälan att vara valförrättare i höst igen i förra veckan, snart är det dags igen... :)

Jäkligt kul att jobba i demokratins tjänst på det viset! :)

13 maj 2010, 04:39
Medlem
http://svt.se/2.22620/1.2002053/judar_b ... orintelsen

"En Centerpartistisk riksdagskandidat anser att judar ligger bakom 11 september och Förintelsen. Hans teorier har legat helt öppna på nätet i flera år.

Kandidaten står långt långt ner på listan men planerar en personvalskampanj för att kryssa sig upp. "

15 maj 2010, 23:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.