Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Dill också. Och en Falcon Bayersk lättöl till. Yummie!

8 oktober 2013, 22:12
Medlem
Jag har alldeles nyss ätit jätteenkel gryta gjord på potatis, lök, kyckling- och laxfilé plus vatten, ekobuljong och några oliver (kalamata och halkidiki).

Incognita skrev:
Nu vankas det musslor igen, fast frysta färdigskalade den här gången. Jag gör en gryta på dem tillsammans med gul lök, purjo, fänkål, morot och späda champinjoner i en bas av vitt vin (matlagnings-) och tomatkross. Jag kommer nog att ha i räkor också. Tror ni att det blir gott?

Ja. Hur blev det med champinjonerna i kombination med fänkålen?

8 oktober 2013, 22:44
Moderator
Det gick bra. Det är ju inte som att de smakar någonting i sig själva, de där kritvita champinjonerna odlade på frigolit. De var mest utfyllnad.

8 oktober 2013, 23:12
Medlem
Du har väl inte glömt att ha knaperstekt bacon till musslorna - funkar kanske inte till alla varianter men till musslor kokta i öhl är det bra på riktigt.

9 oktober 2013, 19:36
Moderator
Mja, nu äter jag ju inte bacon dårå. Det skulle vara från vildsvin i så fall. Vilt är OK numera. Men griskött luktar urin när man inte har ätit det på så många år; åtminstone enligt min näsa.

9 oktober 2013, 19:58
Medlem
:01:

9 oktober 2013, 20:56
Moderator
Projekt "tömma frysen med mer än man fyller den med" går väl sådär, men än så länge går det. Peppar peppar (dock inte fryst).

En sån lättnad det var att äntligen få ett riktigt kök med (bland annat) frys. Helt nya möjligheter att ha drivmedel hemma. Sedan visar det sig att det också ställer nya krav på energi, råvarufantasi, tillagningsfantasi och aptit. Och att mycken frysmat har något pixlat i smaken som är svårt att sätta fingret på…

10 oktober 2013, 22:19
Moderator
Plocka färdiglagad mat från träden vore inte dumt. Faktiskt inte så lätt att se hur man annars ska få tag i någon. Som somliga påstår att man kan göra i Afrika och att det skulle vara därför de skulle vara kvar på något mellanstadium mellan apa och människa. Folk som jag skulle säkert ha klarat sig mycket bättre i Afrika, där slipper man arbeta…

(Ja, det var sarkasm.)

15 oktober 2013, 01:40
Medlem
Igår strösslade jag rostade sesamfrön på mina bröd och idag steker jag ett russin.

23 oktober 2013, 19:11
Medlem
:10:
Ett russin.

Är det ett stort exemplar?

23 oktober 2013, 23:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.