Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sockerdetox-tråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Sockerdetox-tråden
Jag är helt klart sockerberoende. Har nog varit det hela livet.
Måste skära ned på sockerintaget, helst sluta helt men det är ju allt annat än lätt.

Nu kom jag på en helt fånig grej men vad säger ni om det här:
Om man är jättesockersugen så kanske man kan tugga på tex. godis men sedan spotta ut det istället för att svälja. :idea:
Då får man kanske inte lika mycket socker i sig. Eller är det sockret som smälter ned och som man ändå sväljer med...spottet?
Nu blev det osmakligt också, inte bara korkat. Men i allafall.

:D

Synpunkter?


10 maj 2010, 17:43
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
För mig minskar suget efter socker och kolhydrater med konditionsträning. På nåt sätt så ersätter den kicken jag får av det suget efter en sockerkick.



Hoodia kan vara nåt som är värt att prova med, har funkat bra för mig att minska sötsug och aptit.


10 maj 2010, 17:51
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Jo men det känner jag också, att suget minskar efter att jag tränat!
Undrar varför?

Det är ju när jag går hemma och såsar när sockersuget kommer.


10 maj 2010, 18:00
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Har inga stora problem med sockersug.
Men jag har hört att sötningsmedel som tex aspartam ger ett ökat sug av socker.(Sånt ratar jag frenetiskt)

Och om man ändå vill stilla ett sockersug så finns det mycket frukt o bär som automatiskt medför en uppsjö av nyttiga ämnen.
Någonstans så tror jag att sötsug är en signal på att kroppen behöver dessa ämnen.


10 maj 2010, 19:13
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Ufo skrev:
Har inga stora problem med sockersug.
Men jag har hört att sötningsmedel som tex aspartam ger ett ökat sug av socker.(Sånt ratar jag frenetiskt)

Och om man ändå vill stilla ett sockersug så finns det mycket frukt o bär som automatiskt medför en uppsjö av nyttiga ämnen.
Någonstans så tror jag att sötsug är en signal på att kroppen behöver dessa ämnen.

Nja, att ständigt vara sötsugen och nästan mot sin vilja äta massor med sött är de facto ett beroende, likställt med alkohol eller andra droger.


10 maj 2010, 19:38
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Hur kan man äta mot sin vilja?

Tror som Ufo att socker smakar (relativt) gott p.ga att det kommit i form av nyttig föda så länge vi har funnits typ. Skulle det vara giftigt med bär och frukt hade det smakat skit. Precis som skit gör, därför att det inte är nyttigt. Men överdrivet sockerintag i form av godisätande osv är såklart inte naturligt, ska inte jämföras med bär och frukt, däremot kanske man kan ersätta godis med frukt. Har aldrig behövt göra det eftersom jag aldrig varit särskilt mycket godisätande.


10 maj 2010, 20:02
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Så som jag uppfattade att Ufo menade, ska det vara. Tror inte att alla människors sötsug beror på näringsbrist.


10 maj 2010, 20:08
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Timeless skrev:
Så som jag uppfattade att Ufo menade, ska det vara.
Då uppfattade du mig rätt.
Timeless skrev:
Tror inte att alla människors sötsug beror på näringsbrist.

Absolut inte. Men när man ser folk som vräker i sig kilovis godis men inte kan nämna när de senast åt någon frukt, så blir man bara frustrerad när de sedan klagar på sockersug.
Det här var inte riktat till CodeRedAlert utan till vissa i min omgivning.




CodeRedAlert skrev:
Nja, att ständigt vara sötsugen och nästan mot sin vilja äta massor med sött är de facto ett beroende, likställt med alkohol eller andra droger.
Njae det där tror jag inte på.
Möjligtvis kan diabetes påverka suget, men det är inte likställt med drogberoende.


10 maj 2010, 20:31
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Tydligen menar vissa att socker kan vara lika beroendeframkallande som heroin. :shock:

Googlade fram den här artikeln.
Det står lite om dopamin där också vilket kan vara lite intressant för oss npf´are.
http://www.medicalnewstoday.com/articles/132530.php


10 maj 2010, 20:52
Medlem
Inlägg Re: Sockerdetox-tråden
Ok jag kan inte avfärda drog-relativiteten helt o hållet.
Men jag fasthåller ändå att de personer som inte ersätter sitt socker till mer naturliga sockerhaltiga saker. Bäddar själva för det.


10 maj 2010, 21:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron