Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Aspergare kan inte våldtas 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Aspergare kan inte våldtas
Någon som har hört om några protester eller begäranden om ledsagning? (Själv har jag det för besvärligt för att dessutom orka bråka, som vanligt...)

Liknande fall?

17 april 2012, 20:25
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/lund/misstankta-far-skadestand/
Citera:
Två män får skadestånd på sammanlagt 213 000 kronor av staten för att de var häktade i 68 dagar. Båda var misstänkta för grov våldtäkt men friades. Ett av domstolarnas skäl till den friande domen är att kvinnan de hade sex med har Aspergers syndrom.

3 oktober 2013, 12:48
Moderator
Så korkat och inskränkt och infernaliskt hänsynslöst att det är sanslöst! :evil:

3 oktober 2013, 13:01
Moderator
Går det att anmäla det där som diskriminering eller hets mot folkgrupp?

3 oktober 2013, 13:02
Medlem
Incognita skrev:
Går det att anmäla det där som diskriminering eller hets mot folkgrupp?
NPF:are räknas inte som folkgrupp.

3 oktober 2013, 13:23
Moderator
Nej, jag vet... Men det känns så ibland. :(

3 oktober 2013, 13:26
Medlem
Fast om man skall hårdra det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet
Citera:
Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor som själva anser sig ha gemensamt ursprung och egenskaper.

Lägger vi till begrepp som neandertalare och "Kaka söker maka" så borde det kunna bli en intressant lobby för folkgrupps-status.

3 oktober 2013, 14:30
Moderator
Tyvärr kan det väl ändå inte rubriceras som hets mot folkgrupp eftersom våldtäktsmännen inte fick pengarna uttalat som belöning för dådet utan som kompensation för att man häktat dem för det.

3 oktober 2013, 15:06
Medlem
Vad är en folkgrupp?

Nån som kommer från ett visst land, säger somliga. Stämmer inte på tex kurder. Men de HAR förvisso ett landområde.

Sen har vi resande/romer. DE har banne mig inget land, men folkslag/folkgrupp är dom! Eventuellt är resande och romer samma sak, kanske inte, det verkar bero lite på vem man frågar.

Det de har gemensamt (inom sin egen grupp, eventuellt även mellan grupperna) är några odefinierade gener. Det har vi aspies också. Man kan vara horta romano, då har man både mamma och pappa som är rom/resande. Och man kan ha en eller ingen förälder med diagnos.

Jag har träffat en kille som kallar sig resande, och hans pappa tyckte väldigt illa om det. Pappan hade nämligen kämpat hårt för att slippa vara "den jävla tattarungen", och så kommer sonen och bara tar på sig det där helt frivilligt.

Så. Om man kan vara folkgrupp på de premisserna så kan väl vi också vara det?

3 oktober 2013, 18:48
Moderator
Blir mållös inför svensk både aspergar- och våldtäktspolicy. Kan möjligen flika in att det förvisso är väldigt viktigt att fria hellre än fälla. Men i vissa frågor, som den här, når den principen, som man nu tillämpar den, sådana absurditeter att jag skulle mana till djävligt allvarlig hjärnstorm om jag vore jurist.

Om "folkgrupp", litet lättare att formulera:

Gemensamma gener kan man både ha och mista, och det fanns hursomhelst en tid för inte länge sedan då eventuella sådana inte gick att påvisa. Viktigare för gruppens fortlevnad som grupp, och medlemmarnas identifikation med den, är väl att vissa kulturella storheter delas. Vissa sociala överenskommelser. De kan, men måste inte, innefatta språk eller levnadsvanor, men de måste innefatta just en någotsånär ömsesidig gruppidentifikation mellan medlemmarna. Och att få omvärlden att godta en som grupp brukar vara svårt om man bara säger "nu är vi en grupp, respektera oss för det", utan det brukar krävas en i någon vettig mening gemensam historia eller (som i aspergarfallet) gemensamma drag för det.

Sedan har vi förstås det fall där det är omvärlden som ringar in en i en gruppidentitet. Som man som "medlem" sedan kan godta eller inte. Det drabbade ju, till exempel, många helassimilerade (före detta) judar för inte så länge sedan.

3 oktober 2013, 21:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.