Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Brygga mjöd och annat gött 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Brygga mjöd och annat gött
Värst vad du är flitig! Jag har insett att jag är överkänslig mot alla de där växterna man har för att smaksätta med, inte bara om jag dricker t.ex. ett öl som det är, utan också när jag har det i mat (det är så jag mest nyttjar det - tanken på att ritalinet (metylfenidaten) skall reagera med alkoholen och bilda drogen etylfenidat känns inte så vidare värst lockande). Det får bli ren kornmalt i det jag köper (brygger gör jag ju inte).

16 januari 2013, 18:20
Medlem
Oj, kan man inte supa på ritalin, det hade jag missat. Är van vid att såna varningar mest är överdrifter. Står ju så på all psykofarmaka. Vad trist att vara överkänslig. Jag själv har alltid varit hyposensitiv mot det mesta.

16 januari 2013, 18:40
Moderator
Det är den typen av reaktioner som ligger bakom de visserligen mycket sällsynta men ändå förekommande biverkningarna i form av "plötslig död", misstänker jag. Påverkan på hjärtat kan bli enorm. Om jag råkar dricka lite alkohol medan jag har ritalin kvar i kroppen (det kan räcka med en lättöl) så känner jag mig också som inglasad (?) och överexponerad (?) på ett obehagligt sätt, som att tankarna förstärks så att de klistras på varandra.

Men det är ju meningen att man skall låta ritalinet gå ur kroppen varje dygn. Genom att förlänga perioden som den är ur kroppen kan man klämma in avnjutande av alkoholhaltig dryck, men då måttligt och med rejäl marginal för att låta alkoholen gå ur kroppen innan man tar nästa dos.

När det gäller antidepp i form av SSRI tror jag att största anledningen till att undvika alkohol skulle vara att alkoholen minskar antideppets positiva verkan, samtidigt som belastningen blir större på levern - vilket i sin tur dels kan förstärka alkoholens verkan, dels på sikt skada levern. Med ritalin är det alltså något helt annat, då en helt ny drog skapas i kroppen.

Äter du ritalin?

16 januari 2013, 19:05
Medlem
Incognita skrev:
Äter du ritalin?

Nej bara SNRI.

16 januari 2013, 19:08
Medlem
Malörtsmjöden blev inte så bra. Men jag hade hittat billig humle och ekspån som jag vräkte i, med ytterligare honung. Nu är det rätt bra. Mycket humlig smak. Förstå gången jag har humle i mjöd, trots att det är en rätt uppenbar krydda att använda. Snart ska jag döda jästen och tappa upp skiten på flaskor så alla som anmält intresse får prova...

3 februari 2013, 18:18
Medlem
Även körsbärsmjödet tycks ha artat sig efter tillskott av körsbär och honung.

3 februari 2013, 20:49
Medlem
Nu brygger jag igen efter ett längre avbrott. Det var inte hälsosamt att ha så mycket hemma. Ska krydda med malört. Har även köpt en humlesort med 17% alfasyror. Och Johannesört vilket jag aldrig tidigare använt på grund av dess interaktion med antideppressiva av de flesta sorter. Men jag får väl skippa pillren ett par dagar innan konsumtion. Vill även krydda med hampa men har inte köpt det än. Det luktar ju så gott.

Har en hink som står och jäser men tänkte dela upp den på mina fyra mindre dunkar istället för att kunna prova olika kryddor.

25 september 2013, 17:27
Medlem
I Tyskland säljs sliwowitz på 10-litersdunk. Det är annorlunda i Tyskland.

29 september 2013, 10:58
Medlem
Riga Black Balsam är smaskens förövrigt. Kostar därefter, även i Tyskland. Jag var även dum som inte köpte den 96-procentiga spriten när jag var därnere, var för fixerad vid att hitta alla mina örtdrycker... Fernet, absinth, black balsam... Att krydda eget blir ju bättre ju högre halt man använder. Går att späda efteråt.

3 oktober 2013, 23:52
Medlem
Min mjöd tycks ha drabbats av mjölksyrabakterier så igår kokade jag skiten och beställde en kvalitetsjäst jag använt förr.

Jag borde väl koka skiten varje gång egentligen, jag har dock haft en önskan att prova om smaken blir annorlunda utan detta.

12 oktober 2013, 11:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 94 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.