Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nej, men hennes man, som invandrade på 70-talet från Nederländerna, och vars släkt går långt tillbaka, faktiskt ända till 1400-talets Gouda, numera mer känt för sin ost med samma namn, heter så. Släkten Pläschurr var vida känd (i Gouda med omgivningar) för sin vilja att förklara saker.


24 september 2013, 19:04
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag slutligen optimerat fejkvattenkoden, vilket inte innebar så mycket mer än att jag såg till att variabler som är mer eller mindre konstanta inte sattes oftare än behövligt. Jag har även lagt till ljud till vattenkranen, gjort om låsningen av vissa reglage, lagt till låsljud till reglagen och fixat en alternativ utgång som första gången kan öppnas enbart inifrån. Med allt detta torde fejkvatteneffekten vara färdigställd.


24 september 2013, 19:12
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ikväll har jag testat en gimmick som var tänkt att användas för att ta sig ut ur den cell som spelaren befinner sig i i början. Den var lätt att implementera, men rätt svår att kontrollera som spelare, fast med tillräckligt antal tillgängliga försök, så fungerade den och var rätt kul - på nära håll; på längre håll blev det praktiskt sett omöjligt att kontrollera den. Dessutom passar den inte alls i Thief, men skulle säkert kunna passa i någon annan typ av spel (efter vissa justeringar). Det skulle även vara ganska svårt (utan att det skulle bli krystat) att förklara varför Garrett har tillgång till just denna gimmick. Jag måste alltså hitta på något annat nytt sätt att ta sig ut ur en cell, men det mesta har redan använts av andra; i nödfall får det bli klassikern "vakt går förbi med nyckel i bältet".


24 september 2013, 22:51
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kan inte någon smyga in en metallfil i en limpa bröd, som i Kalle Anka? Alternativt: klassikern att gräva sig en grop med en tesked och gömma hålet under mattan när vakterna går förbi? :04:


24 september 2013, 23:16
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det skulle vara det förstnämnda, i så fall; det tål att funderas på. Det sistnämnda skulle kräva en pneumatisk borr maskerad som tesked... Jag har nog gjort fängelset lite väl utbrottssäkert, så till den grad att det blir tråkigt eller kräver en hjälpande hand ut- eller uppifrån.

Garrett har inte så många vänner - eller vad man nu ska kalla dem - men den närmaste han har kan tänkas vara skyldig honom en gentjänst, fast det skulle bli en rätt stor gentjänst, eftersom fängelset officiellt inte existerar... hmmm... *funderar*


25 september 2013, 02:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Filbröd kan nog bli rätt kul :) Det finns emellertid några problem: Det krävs rätt mycket jobb av Garretts kompis:
  • Först måste han veta att Garrett behöver hjälp, så Garrett har antagligen redan suttit några veckor när uppdraget börjar, men det behöver inte vara något egentligt problem.
  • Sedan måste han ta reda på var Garrett befinner sig, vilket kan bli rätt mycket jobb, eftersom fängelset inte längre existerar officiellt och nu är i privat ägo, så det blir rätt mycket grävande och eventuellt mutande av diverse tjänstefolk och andra. Detta kan underlättas av att Garrett innan han stack bad sin kompis att gräva fram kartor på fängelset, så han är kanske redan invigd. Kompisen har, å andra sidan, stadgat sig och lagt sin kriminella karriär åt sidan och är kanske inte längre lika benägen att ställa upp med den här typen av tjänster.
  • När väl kompisen vet var Garret är, så är det dags att distribuera filen, vilket innebär att fängelseöns kock måste mutas, för att få in filen i ett av bröden, vilka alla bakas på ön, och vakten som hämtar bröden måste mutas, för att filbrödet ska hamna hos rätt fånge, och helst bör också den vakt som patrullerar förbi Garretts cell mutas, för att se åt andra hållet när celldörrens galler ser allt trasigare ut - och då är det plötsligt väldigt mycket folk inblandat. Tyvärr är cellfönstret för litet för Garrett att tränga sig ut genom - annars hade det löst en del av problemet med mutor. Kompisen skulle kunna ta sig ut till ön och smuggla in filen via cellfönstret, men det är väldigt riskabelt - fast, å andra sidan, måste han kanske ändå ta sig ut till ön för att ge filen (eller ett färdigt filbröd) inklusive lämplig muta till kocken (eller direkt till vakten som distribuerar bröden till fångarna), såvida han inte mutar någon som arbetar på ön och tillfälligt varit iland för att proviantera eller skaffa annan utrustning. Det blir hursomhelt väldigt mycket mutor, vilket kompisen kanske inte alls har råd med (med hem och fru och eventuella barn (på gång)), men det skulle kunna lösas genom att kompisen säger åt Garrett att fixa fram pengar (vilket ju han är duktig på) och ge till alla inblandade innan han lämnar ön, fast de som ska mutas kanske inte alls låter sig nöjas med betalning i efterhand hur mycket som än utlovas - och det känns lite krystat, vilket Garrett lär anmärka på... Det säkraste blir antagligen att låta kompisen ta sig ut till ön på natten, klättra upp till Garretts cellfönster (efter att först ha tagit reda på vilken cell Garrett sitter i, vilket kan bli svårt, eftersom det är troligt att den listan aldrig lämnar fängelset - eller så blir det dyrt i och med fler behövliga mutor) och sedan släppa ner en fil till Garrett. Kompisen är emellertid känd för att vara dålig på att ta sig fram utan att bli upptäckt, så det hela är väldigt riskabelt för en blivande familjefar. Frun lär inte bli så glad och med tanke på vilka risker de tog för att kunna gifta sig (hon arbetade som jungfru hos en adelskvinna som betraktade henne som sin privata ägodel och därför höll henne inlåst, så det krävdes en del för att få ut henne), så är kompisen nog inte benägen att ta korkade risker. Just den här kompisen är den ende som överhuvudtaget skulle överväga ett åtagande som detta och är dessutom skyldig Garrett några gentjänster.

On det hade varit ett vanligt fängelse på fastlandet hade det varit en annan femma. Filbröd i sig hade varit kul och har dessutom inte använts tidigare i Thief - och även tekniskt sett hade det varit kul att implementera.


25 september 2013, 10:25
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Däremot kan filbrödet ganska enkelt passas in i den ordinarie handlingen :) jag börjar implementera det idag. Gårdagen var en mellandag, men det kanske behövdes en sådan för att komma vidare.


26 september 2013, 14:03
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Så roligt att min föga orginella idé kunde vara till hjälp! :P


26 september 2013, 14:14
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Den har i alla fall aldrig använts i Thief förut.


26 september 2013, 14:36
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag skapat fyra varianter av ett existerande galler; 1 för varje steg i filandet (för att ta sig ut ur cellen) och fixat så att gallret byts ut mot nästa variant varje gång spelaren frobbar gallret med metallfilen, så att det ser ut som att det uppstår hack i en av gallerpinnarna och slutligen ett hål stort nog för Garrett att ta sig ut genom.

Nu ska jag äta middag. Sedan ska jag fixa så att Garrett får den avfilade gallerpinnen (instoppad i sin personliga inventarie) att eventuellt använda till något annat
(till exempel ett primitivt vapen att slå folk medvetslösa med eller sabotera passande maskineri med - eller något helt annat)
.


26 september 2013, 20:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.