Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Påven avgår! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
Var stollarna fulla när de valde påve? Religionens undergång lär skjutas på framtiden om det fortsätter såhär.

http://thinkprogress.org/health/2013/09/19/2650521/pope-francis-catholic-church/


19 september 2013, 18:51
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Tja, religionens undergång är ju inget jag eftersträvar. Vete fan om jag eftersträvar ens det auktoritära tänkandets, de blinda lydnadskravens eller de förstelnade systemens som motverkar sina eventuella ursprungliga goda syften (som religionens att underlätta det andliga för folk) – ty det räcker ju med mycket mindre än att en otrevlig idé går under för att folk genast ska börja längta efter den igen, det ser vi ju just nu. Å andra sidan, om man vill att såna där baciller ska leva kvar som något slags eventuellt partiellt vaccin för mänskligheten, vilka enskilda människor vill man då ska bli sjuka av dem eller behandlas illa av de sjuka? Knivig fråga således.

Men annars kan jag tänka mig att en påve som äntligen efter så många hundra år försöker baxa upp kyrkan litegrann ur den dolska sexfixeringens hjulspår kan hjälpa till att få också andra katoliker att tänka själva litet mer. I bästa fall något slags Gorbatjoveffekt kanske.


19 september 2013, 19:52
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Ögnat i litet fler av de där artiklarna om Frans påve. Den bild jag får, i varje fall av dem, är att det är ungefär den sortens religiösa ledare världen behöver. Om fler vore sådana skulle vi vara fjärmare från ett tredje världskrig. Och färre religiösa skulle vara det på ett omänskligt sätt.

Blir det fler religiösa på kuppen kanske även en del troende materialister kan tycka det är värt det. Kärnan i det vi kallar andlighet är ändå något som även många sådana tycker vi behöver mer av.


20 september 2013, 01:48
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
… med vilket jag inte menar att han skulle vara min optimala religiösa ledare på något sätt. Men det här är politik, och i politiken får man ha realistiska förväntningar. Kan han hålla den här linjen, och visar sig ha djup i den, är det ett stort steg åt rätt håll. Kanske ett som rentav kan färga av sig litet på andra överåriga stelledade samfund än det katolska.


20 september 2013, 11:41
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Påven utmanar maffian. "Ingen skillnad, skjut honom bara"??
http://www.svt.se/nyheter/maffian-kan-bli-hot-mot-paven


18 november 2013, 17:27
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
Den nye påven verkar enligt min mening vara den mest sympatiska och socialt liberala sedan han (kommer inte ihåg namnet på karln) som var påve under tidsperioden 1958-63. Ska bli intressant att se hur länge han får hållas innan de styrande ärkereaktionärerna inom Vatikanen låter den maffia som de har täta kontakter med och som han kan bli ett hot mot, avpolletera honom. ”Tragiska olyckor” händer ju så lätt...


18 november 2013, 21:39
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
Den där påven var inget man hade väntat sig för några år sen. Det blir intressant att se vad som händer om han överlever länge.


19 november 2013, 00:07
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Ulf Ekman blir katolik, enligt sig själv i DN. Kapad hemsida kan jag inte svara för, men det tycks inte vara första april i mitt universum i alla fall.

"Nästa påve?" höll jag på att skriva. Visst ja, han är ju gift. Fast kanske man törs hoppas på aningen mindre framgång för Livets Ord och liknande. Kanske.


10 mars 2014, 18:32
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Han pratade om det i TV också, vad jag förstår faktiskt i detta universum.


10 mars 2014, 18:48
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Jaha, där ser man. Två människor kan leva även i ett sådant universum. Då kanske det ligger något i andra underverk också. :10: :04:


10 mars 2014, 18:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6


Som gäst saknar du privilegier.

cron