Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Medfödd Spiritualism 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Medfödd Spiritualism
Det här är något jag skrev när jag vaknat mitt i natten, jag är inte speciellt nöjd med hur jag uttrycker mig och det liknar mest en brainstorm, men jag postar det likt Exec som motvikt för trollande och allmänt korkade trådar.

Citera:
Jag har så länge jag kan minnas strävat efter spirituell renhet. Jag har aldrig varit speciellt lustsökande(Sigmund Freud skulle bli fundersam) och har avfärdat känslor till förmån för intellektet, trots att jag ofta hade väldigt starka känslomässiga behov inombords. Det är inget jag lärt mig, jag har så länge jag kan minnas varit såhär, t.om innan jag kunde gå ordentligt. Jag minns att det var någon religiös typ, muslim tror jag, som trodde att alla föds med rätt tro men oundvilkligen hamnar på villospår. Det tycker jag kan ha en korn av sanning.

Men I vilket fall. Som jag ser det följer jag tre skolor.

Intellektuell karghet. Ett tillstånd där känslor är frånvarande och ersätts med en låg resonans av fridfull beslutsamhet. Represeteras av lövlösa träd som står på ett slätt område av hårt och jämt nedtrampad jord, bredvid en sjö. I fiktionens värld kommer det oftast i form av en odöd härskare som sitter på sin tron och förvittrar av tidens gång, antingen av sorg eller av en besatthet att behålla sin makt.

Intellektuell renhet. Det handlar om estetisk och känslomässig förfining. Känslorna underordnas och härdas av intellektet och används mer som ett verktyg. Representeras av en människa med en asexuell skönhet.

Spirituell upplysning. Eftersträvar övernaturlig intuition och utsikt över helheten med en glimt av dess mening. En new-ageare skulle nog prata om mediala förmågor. Det här är min variant av religion, en sorts generellt spiritualism med en avsaknad av konkreta fakta och regler.

Det tråkiga är att jag trots min strävan upplever jag mig själv som ful och äcklig inombords. Ibland tar jag avstånd och övertygar mig själv att min inneboende fulhet är mitt jordliga jag, medans den rena själen är en annan del. Mitt jordliga jag tänker jag mig då är den drivkraft som vill att jag ska "mogna", och anta ideal som förespråkar köttet och den råa, otyglade känslan. Jag har ibland undrat om inte den här delen av mig snarare är mitt manliga jag med alla dess begär som jag själv inte vill ha, som skulle försvinna om min kropp slutade producera testosteron. Men hittills har jag inte lyckats nå insikt om det.

Det enda som är någon tröst och väger upp för min inneboende fulhet är att jag trots allt är medveten om det. Kanske bådar det för att jag är den fula ankungen men jag förväntar mig inte mycket.

8 maj 2010, 16:18
F.d. exec
Inlägg Re: Medfödd Spiritualism
En eloge till Sanive för det uppfriskande initiativet!

Det är så onödigt att lägga en massa tid och engagemang på att skriva någonting för att sedan bara lägga det i en pappershög eller någon katalog i datorn. När du postar vad du har på hjärtat här så öppnar du upp för all möjlig feedback -- allt från hjälp med rättstavning och språkriktighet till mer djuplodande återkoppling. Om 5 år kanske din drömprins har vägarna förbi här och ser dina tankar och funderingar och blir varse både att du finns och hur du kan nås -- så är det behöver inte vara förgäves även om jag eller rdos eller Zombie eller de andra barnen inte har något begåvat att tillföra för stunden.

För att återknyta till temat i ditt inlägg så måste jag säga att dina tre skolor verkar mycket hedervärda. Det vore intressant att höra dig utveckla konsekvenserna av dina ambitioner i konkreta handlingar och vardagsstrategier!

Själv så har jag ända sedan jag var ett litet barn haft en "skola" som legat mig varmt om hjärtat, det är intellektuell hederlighet. För att hårddra det lite så tror jag att människors fula ovana att låta känslorna leda intellektet är roten till all ondska. Jag har gjort det till en principsak att aldrig nedlåta mig till sådana tendenser. Min högsta ambition är att göra det motsatta, men det misslyckas alltsomoftast. Det är inte lätt att tämja känslolivet.

//nudist-Mats

8 maj 2010, 17:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.