Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Idag lyxar jag till det rejält och sitter ner och äter middag! Mitt matbord är just nu belamrat med diverse artiklar, så jag brukar stå ute i köket och grisa i mig, men idag valde jag att bereda en tom yta just så stor att middagskuvertet fick plats.
|
8 september 2013, 17:53 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Förra gången jag bakade bröd smaksatte jag det med mitt eget blod. Det brödet är dock slut nu och jag hann aldrig smitta någon med min skenaids.
|
10 september 2013, 19:14 |
|
|
Incognita
Moderator
|
*fniss* Du får la hojta till nästa gång det blir aktuellt; jag kunde behöva lite extra järntillskott.
|
10 september 2013, 20:37 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Vilken nattvardskombi. Borde tilltala jäktade moderna kristna. Inte funderat på att marknadsföra dig mot kyrkorna?
|
10 september 2013, 23:03 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det vore kanske något; det gäller bara att övertyga dem om att jag faktiskt är Messias återuppstånden.
|
10 september 2013, 23:48 |
|
|
Incognita
Moderator
|
*fniss* "Schueberi blod för dig utgjutet." (Eller hur det nu var de sade... Det var ju ett tag sedan jag konfirmerades.)
|
10 september 2013, 23:59 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Ueberirdisch eben.
(Den som sig klarade på sådan kost.)
|
11 september 2013, 00:37 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Här var det skralt i frukostskafferiet... Ingen mjölk eller fil, inget pålägg, bara hårdbröd... så jag bestämde mig för att experimentera lite. Jag bakade scones men bytte ut mjölken/filen mot krossade tomater och smöret mot olja (blandade slattar) samt tillsatte finklippta lökstjälkar och rosmarin. Jag skulle ha haft i en liten ostskank också, men det glömde jag. Det bidde inte de fluffigaste scones världen skådat, men resultatet var klart ätbart helt utan pålägg.
|
11 september 2013, 07:50 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag lagar en billig och enkel broccolisoppa som strax är klar och som verkar bli helt okej. Det var bra pris på broccoli och bladpersilja just nu. Jag tog ca 15 min av en grov purjo och fräste mjuk i olivolja. Sedan hällde jag på vatten och ett par tärningar av grönsaksbuljong (UTAN smakförstärkare - viktigt för mig både för att natriumglutamat smakar päckel i mitt tycke och för att jag inbillar mig att jag mår dåligt av det). Två broccolihuvuden skurna i bitar lades i och fick koka upp tillsammans med purjon och sedan sjuda länge för att bli mjuka. Här finns ingen mixer vad jag vet, så broccolin mosas någorlunda med träslev. Creme fraiche har fått puttra med på slutet, tillsammans med finklippt bladpersilja och lite extra salt (jag tål inte peppar).
Hoppsan, nu är det visst klart! Serveras med ostmacka.
(Varför tänkte jag inte på att inhandla ett par potatisar? Tärnad potatis hade varit finfint i, och då skulle potatisstärkelsen ha rett soppan också.)
|
14 september 2013, 15:00 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Åh, det blev faktiskt riktigt gott! Ett lite grövre bröd med vällagrad prästost gjorde susen till soppan, och så ett stort glas mjölk. Jag har inte orkat/hunnit handla mjölk på en vecka, så det känns riktigt lyxigt.
|
14 september 2013, 15:09 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|