Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
strukturtråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: strukturtråden
Jag har börjat jaga en whiteboardtavla modell större. Tror det kan vara bra. Där skulle veckoschema och annat nyttigt kunna skrivas upp.

9 september 2013, 13:49
Moderator
Jag provade något liknande med en anslagstavla förut. För mig föll det tyvärr på att anslagstavlan var stationär medan jag själv inte var det; hade en särborelation då och ganska avancerad logistik även i veckorna. Annars tror jag att det kan vara ett bra sätt att visualisera för sig själv vad man behöver hålla reda på.

Jag har hittat en strategi som underlättar för mig när jag har mycket att göra och splittrat fokus, som nu när jag skulle iväg på jobbinternat och behövde städa, packa och förbereda en presentation. Alla tre uppgifter behövde göras och de var alla sådana som för mig tenderar att dra ut på tiden. Det som funkade för mig var att använda timstocken för att alternera mellan uppgifterna och jobba i tjugominuterspass: 20 min presentation, 20 min städa, 20 min packa, pusta lite, 20 min presentation, 20 min städa, 20 min packa, etc. Då blev alltsammans gjort och ingenting överarbetat. Jag tvingades välja vad som var viktigast inom ramen för varje uppgift och i första hand ägna mig åt det. Dessutom reducerade det min stress, eftersom jag visste att jag inte helt skulle missa något av det.

14 september 2013, 14:38
Medlem
Jag har ju inget jobb så jag kan ju planera det mesta hemma.

15 september 2013, 12:31
Moderator
Idag har jag börjat använda mina fullspektrumlampor för att få åtminstone lite av det ljus jag behöver för att mota säsongsrelaterad depression och fullständigt uppfuckad dygnrytm. Det var välbehövligt! Jag kände verkligen att den sortens ljus (reptillampan) var precis vad jag behövde på morgonen, och det gjorde en påtaglig skillnad. Jag kvicknade till betydligt fortare, fick mer gjort och kom iväg hemifrån i tid. Nu på förmiddagen har jag använt den lite mildare växtlampan som jag har på kontoret, men på eftermiddagen skall jag växla över till gult ljus. Jag tror på det här.

Jag började med D-vitamintillskott idag också, mot årstidsdepressionen.

24 september 2013, 11:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.