Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Söker en android schema app 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Söker en android schema app
Jag blir galen snart. Har hur lång tid som hest letat efter en enkel schema -app. Den får inte baseras på en kalender för det blir för plåttrigt och rörigt för mig. Det räcker med att veckorna numreras. Alla appar jag hittar bygger på principen att alla dagarna och veckorna ser exakt lika ut hela tiden. Det gör inte mina veckor. Jag vill kunna skriva in ev. ny aktivitet på någon dag utan att allt annat samma dag försvinner eller måste skrivas in på nytt. Det ska i princip vara 7 olika kolumner där alla veckodagar har sin rad. Sen ska man kunna klicka på måndag tex. och vad som händer aktuell måndag. Dyker det upp ett möte på samma dag helt plötsligt ska man kunna gå in och bara lägga till det. Jag ska kunna skriva ett nytt för varje vecka och gärna om jag vet vissa aktiviteter som återkommer varje vecka att man kan skriva flera veckoscheman på raken. Typ en månad i taget eller så. Det

Jag hittar ingen app med dessa funktioner. Det är android - app jag söker i fall någon tror sig veta någon för Iphone eller windowsphone. Hjälper inte mig tyvärr. Jag har flera appar men de bygger på kalender och det orkar jag inte med. Det blir för snurrigt för min hjärna.

3 september 2013, 19:10
Medlem
Inlägg Re: Söker en android schema app
Då jag har en egen smartphone så är ju inte Handyphone något alternativ och handyappen är ju knappast gratis utan kostar minst 10 000:-. Det har inte jag råd med. Det finns ett stort antal med scheman som vissa skolor har skrivit så att elerna så studerar vid dom kan ladda ner en schemaapp. Men jag går inte i skolan. Jag behöver få koll på vad jag ska göra under veckorna och en kalender blir rörig framför mina ögon. min hjärna registrerar inte det som står helt enkelt. Har kollat på HI - Hjälpmedelsinstitutets hemsida på vad de rekomenderar. alla bygger på kalenderprincipen. Hjälper inte mig tyvärr. Jag kan väl knappast vara ensam om detta behovet eller?

4 september 2013, 11:45
Medlem
Alltså... Det finns väl för fan inga appar som kostar 10 000? LOL.

4 september 2013, 19:11
Medlem
Sheyen skrev:

Jo tänk att det gör det. du tror väl inte att hela telefonen kostar 15:000:- för Landstinget om du får låna en handifon. Det kan jag berätta att det gör den inte. Oftast så kostar modellen typ 2,500:- slutnotan blir sen från 15:000.- och uppåt. Orsaken är att företaget Handy som installerar handiappen tar så mycket pengar. Varför tror du att jag tycker att jag inte har behov av en sån dyr apparat? Jo för att jag klarar mig med en smartphone på 6000:- som jag köper med egna ihopsparade pengar.

4 september 2013, 19:21
Medlem
Här kan du läsa lite så kanske du fattar.

http://www.handitek.se/handifon/&catName=handi

4 september 2013, 19:26
Moderator
Man kan prova handi-app gratis i två veckor. Inte mycket, men... http://www.abilia.se/produkter/produkt.aspx?productgroup=261848&product=303935
http://www.abilia.se/aktuelt/index.aspx?cat=161138&id=304468

Om den funkar bra för dig kanske du kan få appen förskriven som hjälpmedel?

För joo, det skulle inte förvåna mig det minsta om det kostar 10.000 att beställa den programvaran som privatperson.

4 september 2013, 19:29
Medlem
kullan skrev:
Sheyen skrev:

Jo tänk att det gör det. du tror väl inte att hela telefonen kostar 15:000:- för Landstinget om du får låna en handifon. Det kan jag berätta att det gör den inte. Oftast så kostar modellen typ 2,500:- slutnotan blir sen från 15:000.- och uppåt. Orsaken är att företaget Handy som installerar handiappen tar så mycket pengar. Varför tror du att jag tycker att jag inte har behov av en sån dyr apparat? Jo för att jag klarar mig med en smartphone på 6000:- som jag köper med egna ihopsparade pengar.

Nej, men hela telefonen, plus själva systemet osv kanske kostar 15 000:-? Appar kostar runt 10 kr.

Varför ställer du frågor till mig som du själv besvarar?

Ja, men nöj dig med en handifon, då. Det är inte svårare än så.

5 september 2013, 07:41
Moderator
De kallar faktiskt hela handisystemet, det som är anpassat till android, för "app". Det må vara en förvirrande benämning, men det är knappast kullans fel. Och det hon undrar är ju om det finns något annat mer avgränsat som inte kostar skjortan och som hon kan skaffa själv utan förskrivning.

5 september 2013, 10:37
Medlem
Incognita skrev:
De kallar faktiskt hela handisystemet, det som är anpassat till android, för "app". Det må vara en förvirrande benämning, men det är knappast kullans fel. Och det hon undrar är ju om det finns något annat mer avgränsat som inte kostar skjortan och som hon kan skaffa själv utan förskrivning.

Nej, det är inte kullans fel. Har inte påstått det.

Hon sa ju att hon klarar sig på en smartphone för 6000. Jag förstår inte vad problemet är.

För övrigt är ett schema en typ av kalender.

5 september 2013, 11:29
Moderator
Problemet är att hon inte hittar en app som hon både har råd med och som fungerar för hennes behov när det nu är en android hon har och inte en handi.

Mitt förslag är att kolla om det kan finnas möjlighet att få handi-appen, den som är anpassad för android, förskriven som hjälpmedel - ifall det verkar vara något som funkar för henne. Förhoppningsvis skall det då inte behöva kosta något, men reglerna för förskrivning kan nog skilja sig väldigt.

Det är inte lätt att hitta hjälpmedel som verkligen funkar för en själv, särskilt inte om man har svårt att greppa den typ av format som är vanligast. Det är väl inte så svårt att förstå? Sheyen, var snäll och låt bli att hacka! Kullan är säkert alldeles tillräckligt frustrerad ändå, utan att bli idiotförklarad.

5 september 2013, 11:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.