Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
 Re: Vad har du gjort idag?
Ja, det har jag märkt! Usch! Luften är giftig.  Åtminstone tror mina vita blodkroppar det lite till mans och kvinns. Jag tror också att det ställer till det både för sonen och för exmaken, ovanpå bacilluskerna och ovanpå kattallergin.
|
29 augusti 2013, 14:54 |
|
 |
Schueberird
Medlem
|
Idag har jag byggt på min version av 42006; det börjar arta sig: Det första "linear actuator"-surrogatet fungerar.  Dock kan det bli så att armen blir för tung när väl gripklon kommer på, men då kanske jag använder linor istället för att kontrollera armens rörelser och flyttar det första surrogatet till gripklon - fast vid närmare eftertanke sitter problemet kanske inte i surrogatet, utan i en annan del där jag var tvungen att kompromissa, eftersom jag saknade vitala delar, men det återstår att se.
|
30 augusti 2013, 00:19 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
I morse lärde jag min son att lyssna på Pink Floyd. Det mesta i musikväg står han inte ut med, men jag berättade vad The Wall handlar om. Sedan krävde han att jag skulle fortsätta att berätta hela skivan igenom, som en simultantolk. Puh! Sedan ville han lyssna på ännu en skiva på samma vis, men då sade jag ifrån. Någon måtta får det vara. Och så har jag blivit ompysslad, av vuxensällskap, vilket är mycket behövligt just nu. Jädra pms-elände! Det låter som ett klurigt projekt. Ser fram emot fortsatta rapporter.
|
31 augusti 2013, 14:24 |
|
 |
Schueberird
Medlem
|
Fortsatt rapport: Jag har lagt ner projektet. Armen var tung nog redan som den var och gripklon blev jättelik (om än fungerande), så jag bestämde mig för att göra något annat istället, det vill säga försöka mig på alternativmodellen ("Container Truck with Snowplow") till 9397 (den ordinarie modellen har en arm och jag var lite trött på armar just då); det gick bra till en början och jag löste åtminstone 2 problem orsakade av saknade bitar, men sedan tog det stopp när man behövde 13 stycken av en väldigt speciell sorts kugghjul - och jag hade bara 4. Jag hade kunnat fortsätta ändå och byggt något som i alla fall såg ut som önskad modell, men då hade det mesta av mekaniken inte fungerat och dessutom kom dessa attans "linear actuators" tillbaka igen några sidor senare.
|
31 augusti 2013, 16:05 |
|
 |
Schueberird
Medlem
|
Mitt "linear actuator"-surrogat som typ fungerade hakade tyvärr upp sig ibland, på grund av att jag var tvungen att skarva ihop två snäckkugghjul och den del som skulle färdas horisontellt fastnade ibland i skarven. Jag hade nog kunnat göra det på ett annat sätt, men då hade surrogatet inte blivit lika kompakt och därmed tyngre. I teorin hade väl mina idéer fungerat, men inte i praktiken på grund av den där attans gravitationen som envisas med att vara allerstädes närvarande.
Nästa projekt i denna genre får bli något enklare.
|
31 augusti 2013, 16:15 |
|
 |
Zombie
Moderator
|
Gravitationen borde kunna fixas med en domkraft som rätar ut rumtiden.
|
31 augusti 2013, 16:35 |
|
 |
nallen
Medlem
|
Tagit mig till Herrljunga. Sen ville inte tåget mer. Kul det här.
|
31 augusti 2013, 17:49 |
|
 |
nallen
Medlem
|
Nu ser det ut som att jag kommer att ta mig till destinationen, blott två timmar försenad. Tack för det SJ! (Den här gången var det SJ som misskött sig - "fordonsfel".)
|
31 augusti 2013, 20:11 |
|
 |
Savanten Svante
Medlem
|
Va? har de uppdaterat klassikern "signalfel"?
|
31 augusti 2013, 23:29 |
|
 |
nallen
Medlem
|
Ja, den är till för när SJ anser att Trafikverket misskött spår- och signalanläggningarna.
|
1 september 2013, 00:42 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|