Re: Tråden för oss naturintresserade
Vad orm det är i år! Har aldrig sett så mycket orm som nu speciellt huggorm men även mycket ödlor,
reptilerna verkar ha klarat sig bra under det tjocka snötäcket i vintras, tack o lov har inte fästingarna
gjort det de är
mycket färre i år.
En rolig sak som hände i veckan när jag var ut med hunden, jag hade honom lös som vanligt och han
sprang iväg ut på en äng så jorden sprätte åt alla håll, han var toklycklig!! Men så stannar han vid en
bro ute på ängen och står och tittar ner i gräset och vickar fundersamt på huvudet, jävlar! orm tänkte
jag, satt fart och sprang fram till den lilla bron som hunden stod och tittade bredvid. Jag stod på bron
och tittade där hunden nosade och tittade men där fanns ingen orm, men jag hörde hur det väste,
tittar ner på bron där jag står i mina lågskor och vad får jag se? jo en stor fin huggormshona som ligger
precis mellan mina fötter, hon var så fin! ljusbrun nästan sandfärgad med en något oskarp svartvit
sicksackmönstring på ryggen. Jag stod still och tittade på henne och hon tittade tittade på mig och
efter ett tag slingrade hon iväg ner i gräset på sidan, då såg jag att hon var väldigt rund om magen
så det blir säkert huggormsbebisar i sommar, kul!
Vilka härliga upplevelser man får vara med om i skogen ibland.