Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
LostInAForest
Medlem
|
Re: Mattråd!
det var juh själva attan, skalet som är det göttaste.
|
17 juni 2013, 10:26 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag har hamnat i en så'n där jobbig period igen då jag har så svårt för mat. Det mesta känns bara så äckligt. Det är inte anorexia, för jag vill ju äta, och jag har ingen viktnoja. Det är t.o.m. så att jag kämpar för att få i mig tillräckligt med energi. Men jag tappar aptiten av att läsa innehållsförteckningarna på det mesta som går snabbt att få i sig, eller tänka på de miljö- och andra gifter som finns i mycket av maten, och jag mår illa av att hantera mat som luktar och av att äta mat som inte luktar utan mest är konsistens, och av att hantera matrester, och jag reagerar allergiskt på ganska mycket och får ont i magen av annat, så det är allra enklast att i stort sett bara äta frukt och grönt - de sorter som jag för tillfället tål.
Nu gjorde jag i alla fall en mixad drink på ekologisk apelsinjuice, ekologisk babyspenat och en bit ingefära. Det kändes rent och var läskande. Rekommenderas. Jag använde en stavmixer direkt i tillbringaren.
|
9 juli 2013, 15:37 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Om ett par knappa veckor skall jag dock äta middag hos en kock. Jag sätter mitt hopp till att jag får inspiration då. Det kommer att vankas vegetariskt och hälsoriktigt.
|
9 juli 2013, 15:45 |
|
|
LostInAForest
Medlem
|
låter gott, och tänkte precis säga ungefär det - jag brukar livnära mig på en hel del frukt-/bärdrinkar eller smoothies när jag har svårt för mat. ett bra tips om man har en hyfsat bra blender/mixer är att slänga i en näve mandel eller andra nötter, eller lite havregryn för att få det "matigare". går nog med stavmixer också men då blir det lätt lite bitar kvar av iaf nötterna och det kan kanske kännas obehagligt om man är i en sån där period. även avocado funkar bra i smoothie, både med grönsaker och frukt, och är juh jättenärings- och energirikt utan att bli sådär stabbigt och tungt. gazpacho tycker jag är gott också, spec när det är så här varmt. fräscht, och det känns som riktig mat! hade ett bra recept på mixad, rå rödbetssoppa förut som jag tyvärr tappat bort men det var med avocado och äpple (av syrlig sort) tror jag, och pepparrot (men det gillar inte jag så jag brukade hoppa över det). varm soppa på typ krossade tomater och det som finns hemma i grönsaksväg (någon morot, överbliven broccolistjälk, zucchini etc som man bara fräser lite) som jag sedan mixar slät brukar också funka för mig. en skvätt grädde (eller soja/havremotsvarigheten), creme fraiche eller röda linser/kikärter åker med ibland, och timjan är gott att krydda med. himla bra om man har grönsaker som börjar kännas ledsna - jag och fd sambon brukade kalla det för sopa de casa för vi käkade det så ofta. hoppas du får igång aptiten igen snart, vet precis hur det är att behöva kämpa för att hitta nåt som känns acceptabelt och samtidigt ger tillräcklig näring för att man ska orka fungera.
|
9 juli 2013, 18:58 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Tack! Jag lyckades bli sugen på rökt fisk med potatis och gräddfilssås. Fick middagssällskap, och då är det lättare. Imorgon skall jag lyxa till med pilgrimsmusslor - dyrt som f-n, men det är jag rätt säker på att jag kommer att kunna äta.
Jag har en bra mixer också, men jag tycker att det blir så omständigt. Stavmixern är smidigare. Nötter i smoothie? Hm, låter lite... slemmigt? Men det kanske funkar. Jag verkar tåla det rätt bra just nu. Kan inte använda vare sig avocado eller banan p.g.a. allergi. Jag fixar inte att ha i gryner p.g.a. konsistensen. Men slät mixad tomatsoppa känns som något som skulle kunna funka. Tack för tipset! Fick en vision om att krydda den med ingefära och kanske ha i kokosmjölk och lime. Skulle kunna kombineras med cashewnötter... Eller rentav som sidorätt till pilgrimsmusslorna? Risken finns att jag får plitor/eksem av tomaten, men då får jag ta det. Tungan lär i alla fall inte ömsa skinn (som den gjorde nyligen) om jag undviker starka kryddor, och i jämförelse med det är några plitor ju ingenting. Gazpacho kanske faktiskt också skulle kunna gå ner... Har för mig att jag sett recept på kall gurksoppa. Det låter gott.
LostInAForest, du och jag verkar ha väldigt liknande symptom. Jag uppskattar verkligen att få ta del av dina strategier, för de funkar ofta bra även på mig.
|
9 juli 2013, 23:19 |
|
|
LostInAForest
Medlem
|
rökt fisk, omnomnom! det var en av de få grejerna jag kunde äta när jag satte ut en ssri en gång (vilket jag blir apsjuk av, bland annat konstant illamående), fick nästan som ett sånt gravid-craving efter all slags rökt, fet fisk. efter det började jag med omega3, för det kändes som att det var min hjärna som liksom SKREK efter fettet för att kunna stabilisera sig igen. jättehemsnickrad teori, men det funkade så vafan! aldrig vågat mig på pilgrimsmusslor, är rädd att jag ska sabba dem under tillagning, eller inte gilla det och det blir juh jobbigt iom priset. cashew är faktiskt nästan den bästa nöten att mixa, den är sådär hyfsat mjuk jämfört med många andra. jag brukade göra egen cashewgrädde till matlagning jätteofta under några år jag inte åt mjölkprodukter (pga astma). men det gäller att mixa grundligt så det inte blir bitar, och om man orkar kan man blötlägga lite innan. fast det brukar jag aldrig göra, tar direkt från påsen som jag dessutom förvarar i frysen. för grädde tror jag nåt i stil med ½ dl nötter till 2½-3 dl vatten borde funka rätt bra (det tjocknar under tillagning, så reder dessutom sig själv i soppor och såser) men jag höftar alltid så vet inte exakt. det räcker juh med några stycken för att öka energiinnehållet rätt bra i en smoothie också, eller så kan man äta nötterna vid sidan av om det funkar för dagen, förstås. det låter jättegott, nästan så jag själv måste testa nästa gång jag har en sopp-dag. typ allt blir faktiskt gott med kokosmjölk, ingefära och lime! nu slår det mig att kokosmjölk också skulle kunna funka att skvätta i smoothie, för att få upp energin. och kokossmaken blir säkert gott ihop med massa olika frukter. det ska jag försöka komma ihåg för eget experimentellt bruk tror jag. tack, glad att kunna hjälpa till! och detsamma, av samma anledning!
|
10 juli 2013, 11:21 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Nu är det säsong för makrill! Massor av omega 3 utan alltför mycket miljögifter, och hyfsat billigt! Fileerna går alldeles utmärkt att ugnssteka eller grilla i en marinad av lika delar ketchup, citronkoncentrat och olivolja samt salt och peppar. Gott till exempelvis potatismos och en grönsallad.
|
26 augusti 2013, 11:16 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Bra tips! Måste testa.
Om det inte är alltför dyrt.
|
26 augusti 2013, 12:07 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det finns djupfrysta filéer i frysdisken.
|
26 augusti 2013, 12:07 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Aha - får ta en titt där senare då. Det har blivit en massa fuskmat här hemma senaste tiden. Ingen av oss har riktigt orkat. Barnen har varit nöjda däremot, hemska barn.
|
26 augusti 2013, 12:10 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|