Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Den DVD:ns övningar är bra att börja med. De är förenklingar (en del i alla fall) och passen är korta men ger ändå god effekt på ett sätt som ger mersmak. Man slipper bli avskräckt.

Visste ni att man automatiskt når djup meditation om man drar ner andningsrytmen till max fyra andetag per minut? Hur häftigt som helst! Och lätt, för mig. Mycket lättare än en massa visualiseringar som jag är fullständigt oduglig på. Jag kan få ner min andningsrytm till ett och ett halvt andetag per minut (i vila) utan större ansträngning.


25 juni 2013, 18:22
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Incognita skrev:
Visste ni att man automatiskt når djup meditation om man drar ner andningsrytmen till max fyra andetag per minut? Hur häftigt som helst! Och lätt, för mig. Mycket lättare än en massa visualiseringar som jag är fullständigt oduglig på. Jag kan få ner min andningsrytm till ett och ett halvt andetag per minut (i vila) utan större ansträngning.


det låter spännande, var har du hittat den informationen?

också helt värdelös på visualiseringar och sånt fjams, men andningen har jag ändå ett visst pli på. fast det underlättar om jag minst ligger under dubbelvikt kedjetäcke, helst på spikmatta, samt gärna med hörselkåpor och en sval vetekudde över ögonen, men någon gång kanske jag kan lära mig att bara andas utan allt lull-lull. måste typ... slappna av för att kunna slappna av?


1 juli 2013, 18:07
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
LostInAForest skrev:
måste typ... slappna av för att kunna slappna av?

+1. Och koncentrera mig för att kunna koncentrera mig och hålla reda på sjuttioelva saker för att kunna lära mig hålla reda på saker.

Orange skrev:
Idag sprang jag till ett buddhisttempel och hem igen (uppskattningsvis 5 km) genom naturskön omgivning. Sedan gjorde jag armhävningar och plankan och stretchade. Kände mig vital.

Berodde säkert på buddhisttemplet. :P


1 juli 2013, 19:32
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
LostInAForest skrev:
Incognita skrev:
Visste ni att man automatiskt når djup meditation om man drar ner andningsrytmen till max fyra andetag per minut? Hur häftigt som helst! Och lätt, för mig. Mycket lättare än en massa visualiseringar som jag är fullständigt oduglig på. Jag kan få ner min andningsrytm till ett och ett halvt andetag per minut (i vila) utan större ansträngning.


det låter spännande, var har du hittat den informationen?

I en bok om Kundalini Yoga. Vet inte hur pålitlig uppgiften är, då en del annat som står där i är av tveksam karaktär, men jag har lyckats meditera på tåget på det sättet. Sedan kräver det väl en viss förmåga till avslappning ändå att kunna dra ner andningsrytmen så. När jag behöver det som allra bäst går det förstås inte. Men det går tillräckligt ofta.

Det var något om att tallkottkörteln (?) stimuleras.

Dubbelvikt kedjetäcke OCH spikmatta?! :shock: Jag som kan bli sjösjuk bara av att ha ena foten under ett bolltäcke när jag är överstimulerad!


1 juli 2013, 20:33
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Incognita skrev:
Dubbelvikt kedjetäcke OCH spikmatta?! :shock: Jag som kan bli sjösjuk bara av att ha ena foten under ett bolltäcke när jag är överstimulerad!


japp, här kör vi hardcore! :mrgreen:
ibland önskar jag att jag hade TVÅ kedjetäcken (har redan det tyngsta på 10,2 kg eller vad det nu är) för jag skulle vilja ha ännu mer tryck och tyngd, men åas är det redan ett jäkla omak att bädda om och flytta på det enda jag har.

lustigt nog gör det mig lugnare med den kombon när jag är helt överstimulerad och i övrigt inte klarar av att ens bli petad på (och absolut inte kramad eller nåt sånt, ingen kroppskontakt öht), men det är nog mkt att det gör att jag känner mig trygg och verklig. ljud och ljus däremot måste bara bort så ja, en jävla massa attiraljer blir det.

märkligt att jag på sätt och vis faktiskt stänger av hela omvärlden, och först kan bli av med starka overklighetskänslor.
det är iofs inte alltid jag blir överbelastad på det sättet att jag känner mig overklig heller, ibland är det mer som att verkligheten blir alldeles för påtaglig och jag inte kan skärma av ett dugg. men det funkar vid bägge tillstånd faktiskt.

kan inte med värme heller, så nu på sommaren får jag kombinera hela kalaset med att ha fötter och underben utanför täcket och en bordsfläkt på högsta riktad mot fotsulorna. alltså, fan vilka avancerade grejer man måste hitta på bara för att slippa hamna i total blåskärm ibland, haha.


1 juli 2013, 23:33
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
just ja, på tal om meditera på tåg så brukade jag förut ibland köra lite olika ljudspår med binaural beats när jag åkte tunnelbana och behövde stressa ner.
tyvärr är det en hel del flum att leta sig igenom (en gång hittade jag ett spår med pålagd guidad avslappning som avhandlade både skyddsänglar och enhörningar. yeah. :roll: ) men det finns den del med lugn musik, typ ambient som känns okej, med eller utan guidad avslappning (utan enhörningar) eller bara white noise om man står ut med det (funkade för mig när jag hade svårt att sova ibland, en som var speciellt anpassad för att hamna i djupsömn). tyvärr försvann alla filer med min gamla dator och jag har inte orkat skramla fram dem på nytt.

kanske borde, det var rätt bra faktiskt.

tror det var från ett företag som heter hemi-sync (finns ett brainsync också, om jag inte minns fel) och några av dem jag använde hette typ "super sleep" (med bara white noise) och "cat napper" eller liknande (för just en kortare tupplur med guidad avslappning i början och lite väckning i slutet).

jag fick tips om detta av psykologen som gjorde min första np-utredning faktiskt. hon kändes inte som någon flumtant, annars hade jag nog aldrig orkat navigera mig fram mellan alla delfiner och... sånt, för att hitta nåt jag tyckte funkade.


2 juli 2013, 00:09
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag lovar dyrt och heligt att sätta igång igen.
Kanske redan ikväll?!

Mja.
Bara kanske.


7 augusti 2013, 20:12
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Gjort! Igår (förrgår klockan var viss över midnatt) och ikväll.


11 augusti 2013, 00:08
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Härligt, CRA!

Själv var jag hurtbulle by proxy igår. Släpade säkert runt mig flera mil sammanlagt på cykel och till fots. Mer än en iaf.


14 augusti 2013, 16:41
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Incognita skrev:
Härligt, CRA!

Själv var jag hurtbulle by proxy igår. Släpade säkert runt mig flera mil sammanlagt på cykel och till fots. Mer än en iaf.

Bra gjort! Själv gick jag in i väggen i juni och blev sjukskriven i tre månader i samband med att min Asperger diagnos blev klar.
Så jag orkar ingenting ! Blä !
Känner mig som Kullan som är konstant trött!


14 augusti 2013, 17:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.