Re: Trubbel på sektforumet
Nej. Han, precis som jag och alla andra människor, är varken felfri eller perfekt. Alltså vore det högst olämpligt att rakt av tro på allt han säger. Sedan är det en jäkla skillnad på åsikter och fakta. Åsikter baseras på dig, på din personlighet, dina erfarenheter och dina känslor. Därför är det även högst olämpligt att adoptera någon annans åsikter rakt av eftersom man då indirekt utplånar sig själv.
Eftersom jag alltid tyckt bra om penntrollet helt oavsett fnurror så vill jag hellre fria än fälla. Tänker dock nämna att känslan dina inlägg hela tiden ger mig är att du är den ultimata undergivna - personen som ser upp till sin man för han är ju så mycket smartare, personen som tror allt han säger och gör allt han ber om.
Det finns två anledningar till att det där snabbt blir något dåligt och jag kan peka på dem med erfarenheten som tyngd. Det första är just nämnda självutplånande samt det faktum att just självutplånande hindrar all form av utveckling och stärkning av självförtroende och självkänsla.
Den andra delen handlar om motparten. Det blir ett enormt ansvar för den andra individen när man inte är självständig. Det är inte helt rättvist att lägga det ansvaret på någon annan. Till det kommer även risken för att korrumpera någon. Att bli dyrkad och utpekad som "så intelligent" och "hela min värld" och "jag tror allt du säger" i tillräckligt hög utsträckning kan förvandla även den snällaste toffeln till en dominant tyrann.
Nu säger jag inte att det måste vara eller bli på det viset, jag har bara konstant varit väldigt obekväm med dina självutplånande uttalanden och ditt sätt att samtidigt höja din partner till skyarna. Det går inte att komma från att det låter som en ohälsosam inställning för dig.