Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Yetin
Medlem
|
Re: Texttråden
Om undantag vid obligatorisk vaccination av barn i USA. Klassiskt liberalt. http://www.landesbioscience.com/journals/vaccines/mayHV1-1.pdfDetta är ju numera aktuellt även här. Lösningen är mycket enklare här än i USA. Vi har inga "parental rights". Föräldrars "rättigheter" är avsedda att ses som plikter mot barnen, inte som rättigheter ägda av föräldrarna. Detta är väletablerat sedan länge, även om vissa subversiva terroristgrupper som frikyrkor, newagehippies och liknande ibland gör annat gällande. Så det är bara att tvångsvaccinera alla oavsett vad deras föräldrar tycker.
|
15 juli 2013, 19:59 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Re: Texttråden
|
30 juli 2013, 13:00 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Re: Texttråden
Delfiner kan likt mäniskor vara osociala och föredra sällskap av en annan art än sin egen. Men människor är dåligt sällskap, får de lära sig. Då börjar de ge människorna vad de förtjänar, bitmärken. http://www.bbc.co.uk/insideout/south/series1/lone-dolphins.shtmlEn delfin som inte trivs i fångenskap har bitit ihjäl 3 människor: http://www.theguardian.com/world/2010/feb/25/killer-whale-tilikum-drowned-trainer-hair
|
31 juli 2013, 16:38 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Re: Texttråden
Kort överblick över forskare som menar att insekter har någon form av medvetande och smärta. http://www.utilitarian-essays.com/insect-pain.html
|
5 augusti 2013, 11:57 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Re: Texttråden
Om r-selekterade djur har moraliskt värde så dominerar de totalt över k-selekterade, och deras liv innehåller sannolikt mer lidande än lycka. Så i genomsnitt är det bättre att utplåna allt liv i universum. Men om man byter ut de lidande djuren mot varelser som saknar medvetande eller som inte behöver lida blir det ännu bättre än att utrota allt som lever. Richard Dawkins har använt detta som bevis på att Gud vore ond om han fanns:
|
5 augusti 2013, 12:03 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Re: Texttråden
Nick Boström har hittat på en intervju med en hund. Det är förmodligen det första djur som kommer få förstärkt intelligens eftersom de gillar och liknar människor väldigt mycket, de skulle inte ha några problem att kommunicera. De kan ju redan göra det bättre än nåt annat djur. http://www.nickbostrom.com/fable/retriever.htmlDet är säkert enklare och mycket närmare i tiden att skapa telepati mellan människa och hund, genom att operera in en elektronisk hjärnbalk som förbinder två olika hjärnor på samma sätt som våra hjärnhalvor. Men om man ska behålla sin individualitet bör den vara långsammare än den befintliga. Den bör förstås vara trådlös... Det borde vara perfekt för flockdjur att ha telepati. I framtiden kanske alla människor skulle få en möjlighet att koppla ihop medvetanden permanent eller tillfälligt bäst de vill, med nån global AI som styr världen, eller varandra, eller med hundar. Och med dum elektronik såklart, men det räcker ganska långt med befintlig teknik för att styra maskiner med tanken. Att ha dubbelriktad kommunikation är säkert en nära-framtid-grej. En hundflock med telepati kanske skulle bli mer intelligent än fristående hundar i flock.
|
5 augusti 2013, 12:43 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Re: Texttråden
Ett egentligen uppenbart problem med utilitarism som jag aldrig tänkt på (hur kunde jag undgå att tänka på det när jag läste en hel kurs i mängdlära och varför tas det inte upp i kursböckerna i etikern?). Men Nicklas Boström har i vanlig ordning tänkt. Om det finns oändligt mycket lycka och lidande spelar ingen ändlig förändring någon roll. Boström funderar på lösningar. http://www.nickbostrom.com/ethics/infinite.pdf | | | | Citera: Infinitarian paralysis threatens a wide range of popular ethical theories. Consider, to begin with, hedonistic utilitarianism, which in its classical formulation states that you ought to do that which maximizes the total amount of pleasure and minimizes the total amount of pain in the world. If pleasure and pain are already infinite, then all possible actions you could take would be morally on a par according to this criterion, for none of them would make any difference to the total amount of pleasure or pain. Endorsing this form of utilitarianism commits one to the view that, conditional on the world being canonically infinite, ending world hunger and causing a famine are ethically equivalent options. It is not the case that you ought to do one rather than the other.
The threat is not limited to hedonistic utilitarianism. Utilitarian theories that have a broader conception of the good—happiness, preference-satisfaction, virtue, beauty-appreciation, or some objective list of ingredients that make for a good life — face the same problem. So, too, does average utilitarianism, mixed total/average utilitarianism, and prioritarian views that place a premium on the well-being of the worst off. In a canonically infinite world, average utility and most weighted utility measures are just as imperturbable by human agency as is the simple sum of utility. | | | | |
EDIT: I och för sig tycker jag väl inte man kan säga att något vi inte har kausal kontakt med egentligen existerar i någon praktiskt relevant mening av ordet, och i så fall är universum ändligt.
|
6 augusti 2013, 15:25 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Re: Texttråden
Om det finns etikböcker som inte det där tas upp i kanske de är antingen högt specialiserade eller mycket inskränkta. Sistnämnda tyvärr inte så ovanligt som man kanske vill tro i akademiska sammanhang. Men annars är vi ju några som då och då påpekar det för folk som inte tycks fatta tankar som att lycka och lidande kanske inte är ett nollsummespel (eller vad man nu ska kalla sådana här specialfall av dylika. Eller rentav att det kanske finns nivåer bakom.) Men fattar man inte det själv kanske man inte heller ser när någon annan påpekar det. Man måste kanske ha gjort resan själv.
|
6 augusti 2013, 15:38 |
|
|
nallen
Medlem
|
Re: Texttråden
Sett på en tillräckligt stor skala är allt nollsummespel.
|
6 augusti 2013, 15:43 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Re: Texttråden
Det är inte givet. Tänk om sådant som kärlek och kunskap (i någon bemärkelse som innefattar insikt) kan anrikas utan att entropin ökar mer (men kanske rentav mindre) än den skulle ha gjort ändå? (För att nu hålla oss inom den fysikaliska värld vi tycks ha viss allmän kunskap om.)
|
6 augusti 2013, 15:45 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|