Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Ny bärbar dator 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Ny bärbar dator
Nu har jag bestämt vilken bärbar som kan tänkas ersätta en stationär: Det skulle i så fall bli en Alienware 17 (med diverse klockor och visselpipor) och så chansar jag på att det inte bleve något problem med brus.

Nästa steg är att hitta en bärbar som kan tänkas fungera som ett komplement till en stationär. Vilken jag än väljer kommer den med största sannolikhet vara bättre än min gamla stationära och utan problem kunna köra Thief och DromEd (NewDark-varianten) och förstås också fungera som "simpel skrivmaskin", vilket täcker hälften av mina behov. Då återstår bara Blender och Reason 7:
  • Blender måste jag inte kunna köra, men det går antagligen också (eftersom det går att köra på min gamla brunna) - åtminstone så länge det inte handlar om väldigt resurskrävande projekt.
  • Reason 7 måste jag kunna köra, men inte nödvändigtvis med en massa effekter igång samtidigt, utan det räcker om jag kan köra "normala" projekt och testa idéer.

Enligt vad jag läst använder Blender mest CPU:n, vilket också Reason gör (plus ett bra ljudkort förstås), så för det bärbara komplementet kommer jag satsa på medelmycket arbetsminne (troligen 16 GB), en bra processor (med så många kärnor som möjligt, eftersom Reason 7 använder alla utom en) och ett medelbra grafikkort i 700M-serien plus ett bra, externt ljudkort (som jag dessutom senare kan använda till den stationära när den tillkommer). SLI kommer jag inte köra på någon dator. För Reasons skull kör jag gärna en riktigt snabb hårddisk (troligen inte ren SSD, eftersom det blir för dyrt), men det kanske jag sparar in på lite och kör på den stationära istället.

I korthet:
För det bärbara komplementet ska jag framförallt satsa på CPU, RAM och hårddisk.

1 augusti 2013, 10:59
Medlem
Lycka till med din nya dator! :), det enda jag vill nämna är att Alienware är en "märkesdator" och p.g.a. detta kostar den
ett antal fler tusenlappar en än annan med samma konfiguration.
Men det kan ju kanske ha ändrats nu när Dell köpt upp dem, det är hursomhelst en bra dator du valt!Bild

1 augusti 2013, 12:11
Medlem
Förvisso. De som följt med i prisutvecklingen menar dock att priserna sjönk märkbart när Dell köpte upp dem, men även att byggkvaliteten höjdes (kan förstås vara grundlösa rykten?). Alla recensioner jag läst prisar också Alienwares val av inbyggda högtalare.

ASUS gör billigare knädatorer med samma kraft - men sämre byggkvalitet och sämre, inbyggt ljud och kan inte skräddarsys - men skulle kunna duga som komplement till en stationär, men jag har inte bestämt mig än.

DevilTech gör också billigare knädatorer (om jag minns rätt) och lättare, men deras chassin verkar vara rätt plastiga (därav den lägre vikten) och fladdriga.

Digital Storm kan bara beställas från USA (vad jag vet i alla fall), så det alternativet har jag skippat även om de verkar göra bra grejer.

Alternativen som kvarstår som komplement till en stationär är just för tillfället:
  • ASUS G750JX (om jag väljer 12 GB RAM istället för 16 GB sparar jag runt 3 lakan, men blir då utan Dual Channel), ~12-15 lakan
  • hårt nerbantad Alienware 17 (i7-4700MQ, 8 GB RAM, GTX 765M 2 GB, 1920 x 1080, 750 GB HD (ingen SSD)), ~17 lakan
  • något pimpad Alienware 14, den kunde dock tydligen bli väldigt varm under högt arbetstryck och kommer förstås med en mindre skärm, men blir billigare och väger mycket mindre än 17-varianten, ~14 lakan

Jag lär få räkna med 4½ kilo om jag inte väljer Alienware 14 som väger 3 kilo.

1 augusti 2013, 14:10
Medlem
Schueberird skrev:
ASUS G750JX (om jag väljer 12 GB RAM istället för 16 GB sparar jag runt 3 lakan, men blir då utan Dual Channel), ~12-15 lakan

Den med 16 GB kommer med SSD också, men det torde man med lite fingerfärdighet och tålamod kunna installera själv.

1 augusti 2013, 14:19
Medlem
Om jag väljer g750JX får jag aningen mer GPU-kraft och mer RAM (dock samma CPU) för mindre pengar, men lägre byggkvalitet och sämre ljud (enligt recensionerna), sämre tangentljus och färre anslutningsmöjligheter. Båda alternativen kommer antagligen duga, så det handlar mest om vad jag väljer att betala för: kvalitet och ljud eller kraft.

1 augusti 2013, 16:01
Medlem
En tredje möjlighet är att välja en knädator anpassad för "multimedia" istället för spel, till exempel en ASUS N550, men den finns inte i Sverige (än) och några recensioner verkar det inte heller finnas.

1 augusti 2013, 16:12
Medlem
*intar prudentligt läge*:
En annan skillnad mellan g750jx och Alienware 17 återfinns i processorn: Den förstnämnda använder i7-4700HQ medan den andra använder i7-4700MQ, men jag har inte fått riktig klarhet i vilken skillnaden är. Några menar att H-versionen är fastlödd direkt på moderkortet (vilket alltså omöjliggör framtida uppgradering) medan M-versionen använder en sockel (vilket alltså gör att den, åtminstone i teorin, kan bytas ut), men sedan läser jag på intels sajt att H-versionen också använder en sockel (dock en annan än M-versionen). Någon annanstans läser jag att **50HQ har inbyggt eDRAM, vilket **00HQ inte har, men jag har inte kunnat bekräfta något av det.

Nåväl, i slutändan, när jag väl kommit igång och börjat jobba igen, då spelar det nog ingen roll vilken jag väljer, så då kan jag lika gärna välja den billigaste... eller? Anden säger g750jx, men kroppen säger Alienware 17 - mest för ljudets skull, tror jag, men å andra sidan måste jag nog ändå skaffa ett par närfältsmonitorer och då kanske en liten skillnad i ljudkvalitet i knädatorns inbyggda högtalare, inte spelar någon roll (förutom kanske när jag är ute på resande fot).

2 augusti 2013, 10:53
Medlem
Problemet med Alienware 17 är att den är ganska skitful i formgivningen (mitt ideal vad gäller datorer är att de ska se så anonyma ut som möjligt; det enda som räknas är vad som visas på skärmen) - medan g750jx är något bättre, men inte kommer långt efter i fulhet, men jag har valt att tills vidare ha överseende med det. Just nu lutar det åt g750jx-hållet.

"Det bästa sättet att välja är att inte välja alls":
Det dök upp en ny tävlande i form av Razer Blade eller Razer Blade Pro, vilka båda kändes helt rätt både vad det gäller formgivningen (ren och utan en massa blingbling och annat onödigt tjafs) och prestandan, men även vad det gäller den låga vikten (2 respektive 3 kilo). Det uppskattade priset i Sverige var ganska högt, men det kändes rätt värt för vad man fick. Jag hade till och med nästan bestämt mig för någondera, men då upptäckte jag att de säljs enbart till USA och Kanada :( och det är ingen som vet när de börjar säljas i Sverige (kanske i december, vilket betyder minst 5 månader utan att kunna göra något alls (förutom att skriva för hand)), så tyvärr blir det ingen Razer Blade (Pro).

2 augusti 2013, 13:29
Medlem
Hmmm, jag borde kanske överge spelknäisarna helt och hållet till förmån för multimediaditona, till exempel Lenovo IdeaPad Y500, fast just den har SLI (vilket jag helst skippar) och långsammare hårddisk.

2 augusti 2013, 13:39
Medlem
@RJ:
Hur mycket väger din bärbara från DevilTech?
Vad tycker du om byggkvaliteten?

3 augusti 2013, 23:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.