Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Ny bärbar dator 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Ny bärbar dator
Hur mycket maskin var den gamla som dött?

30 juli 2013, 20:06
Medlem
Jag har inte alla detaljer tillgängliga just nu (jag har en tendens att glömma sådant när jag väl byggt ihop datorn och börjat använda den), men inte så mycket i dagens mått mätt, så vad som helst är antagligen bättre. CPU:n och GPU:n (Geforce 6800 GT) köptes för ungefär 5-7 år sedan och efter det har bara diskarna bytts en gång.

[rant]
Reason 3 (Reason 7 var det inte lönt att ens försöka installera) körde utan problem, DromEd klarade den också förstås, men det var inte någon större idé att köra andra program samtidigt som DromEd processade terräng (CPU:n hade enbart en kärna), Anim8or (enkelt 3D-modelleringsprogram) körde rätt bra för det mesta. Kort sagt kan man säga att jag "rättade mun efter matsäck", men nu har jag inte längre något val.
[/rant]

30 juli 2013, 20:45
Medlem
Ett alternativ är någon av dessa ASUS g750-varianter (med Intels nya Haswell-arkitektur och nVidias nya 700-serie):
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=781754&sku=781753&sku=781755

G750 marknadsförs främst som en knädator för inbitna spelare, men torde även kunna fungera som en bra arbetsdator för det jag ska använda den till. Jag måste bara bestämma mig för vad jag minst kan acceptera och hur mycket jag är beredd att slanta ut och även jämföra med andra alternativ.

30 juli 2013, 21:54
Medlem
En annan sak att ta i beaktande är vid vilken prisnivå det blir poänglöst att skaffa en stationär jämte ovanstående och när knädatorn kan tänkas ersätta den stationära helt och hållet.

30 juli 2013, 22:00
Medlem
Haswell (som väl varje ny generation) ger, förutom effektivare/snabbare CPU, mindre värmeutveckling, vilket gör att man kan göra datorn tystare eller lättare överklocka (om man är lagd åt det hållet).

Apropå Haswell, så är det lika bra att jag använder det till den eventuella stationära också, nu när det finns tillgängligt, men då måste jag börja om processen lite - åtminstone för CPU:n, moderkortet och eventuellt även arbetsminnet, de andra delarna torde kunna stå kvar som de är.

Schueberird skrev:
En annan sak att ta i beaktande är vid vilken prisnivå det blir poänglöst att skaffa en stationär jämte ovanstående och när knädatorn kan tänkas ersätta den stationära helt och hållet.

Vikten kan också vara värd att tänka på: ASUS' väger 4,5/5 kilo, så det är inget man kutar runt med en hel dag, utan snarare något man (lättare än en stationär) forslar till sin nya plats och sedan stannar man där några timmar. Jag ska kolla runt lite mer och se om jag kan få ner vikten (till exempel är inbyggda högtalare ingen nödvändighet).

Man kan (förstås) packa in mer kraft i ett (stationärt) hemmamonster, så det finns alltid en poäng att skaffa ett sådant också - om ekonomin tillåter, vill säga. Frågan är också hur mycket kraft man faktiskt behöver (att betala för kraft man inte använder är dumt, men å andra sidan kommer den nya kraften förr eller senare till användning i och med att nya, mer krävande applikationer släpps - särskilt om man, som jag, behåller sin dator flera år efter bäst före-datumet).

31 juli 2013, 08:34
Medlem
Digital Storms knädatorer kan vara värda att kolla på också.

31 juli 2013, 08:58
Medlem
Schueberird skrev:
Digital Storms knädatorer kan vara värda att kolla på också.

Det lär dock bli svåra att få tag på i Sverige och beställer man direkt från USA lär det bli extra tullavgifter (fast jag hörde något om att det var på gång att kanske skippa dem).

31 juli 2013, 09:17
Medlem
Leveransen tog 2 veckor lite drygt, språket jag använde vid kontakt med deviltech var engelska.
Jag kör förutom spel foto och videoredigering på den helt utan problem.

31 juli 2013, 10:26
Medlem
Mhm... aha... 2 veckor var ju okej.

31 juli 2013, 10:47
Medlem
Just nu kollar jag mycket på Alienware 17, som dessutom kan skräddarsys. Dell har tydligen nyligen köpt Alienware och jag läste på Propellerheads forum att en av medlemmarna där inte rekommenderar Dells knädatorer, eftersom de har haft problem med brus, fast det behöver ju inte innebära att Alienwares produkter har samma problem (även om de, nuförtiden, ägs av Dell) och jag har heller inte hört något specifikt om just Alienware 17. I övrigt torde Alienware 17 dock vara ett bra alltiallo-val, men ganska dyr, så då blir det ingen stationär alls.

31 juli 2013, 21:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.