Haswell (som väl varje ny generation) ger, förutom effektivare/snabbare CPU, mindre värmeutveckling, vilket gör att man kan göra datorn tystare eller lättare överklocka (om man är lagd åt det hållet).
Apropå Haswell, så är det lika bra att jag använder det till den eventuella stationära också, nu när det finns tillgängligt, men då måste jag börja om processen lite - åtminstone för CPU:n, moderkortet och eventuellt även arbetsminnet, de andra delarna torde kunna stå kvar som de är.
Vikten kan också vara värd att tänka på: ASUS' väger 4,5/5 kilo, så det är inget man kutar runt med en hel dag, utan snarare något man (lättare än en stationär) forslar till sin nya plats och sedan stannar man där några timmar. Jag ska kolla runt lite mer och se om jag kan få ner vikten (till exempel är inbyggda högtalare ingen nödvändighet).
Man kan (förstås) packa in mer kraft i ett (stationärt) hemmamonster, så det finns alltid en poäng att skaffa ett sådant också - om ekonomin tillåter, vill säga. Frågan är också hur mycket kraft man faktiskt behöver (att betala för kraft man inte använder är dumt, men å andra sidan kommer den nya kraften förr eller senare till användning i och med att nya, mer krävande applikationer släpps - särskilt om man, som jag, behåller sin dator flera år efter bäst före-datumet).