Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Rätt eller fel? 

Rätt eller Fel
1. Fel och smaklöst. 33%  33%  [ 1 ]
2. Rätt och medkännande. 67%  67%  [ 2 ]
Antal röster : 3

Rätt eller fel? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Rätt eller fel?
För några dagar sedan så hängde sig en kille i en bro som går över ån en bit härifrån.
Rätt smaklöst valt ställe tycker jag med tanke på att det går en cykelbana på den sidan
och det både går och cyklar många barn där.

Men till rätt eller fel, smaklöst eller inte, nu har folk börjat lägga blommor, tända ljus och
sätta upp foton på honom med namn! där han hängde sig. Jag för min del tycker
att det är rätt smaklöst med tanke på hans föräldrar och syskon, nu är det ju redan känt
för kreti och pleti vem det var, och dessutom var det ju ingen olycka utan hans val, vad
tycker ni?.
Skriv gärna varför.

25 juli 2013, 09:02
Medlem
Inlägg Re: Rätt eller fel?
Hmm, det dyker inte upp några åsikter i mitt huvud faktiskt. Coolt att han var omtyckt typ.

25 juli 2013, 11:14
Medlem
Har inte nån uppfattning. Ser det inte som nåt som behöver diskuteras om man inte kände killen.

25 juli 2013, 13:32
Moderator
Jag tänker att de som tar initiativ till gesten gör klokt i att fråga anhöriga innan. Troligast är kanske att det faktiskt är just anhöriga som börjat?

25 juli 2013, 14:34
Medlem
Incognita skrev:
Jag tänker att de som tar initiativ till gesten gör klokt i att fråga anhöriga innan. Troligast är kanske att det faktiskt är just anhöriga som börjat?

+1

Annat ar bara ogenomtankt med tanke pa hur mycket fordomar det finns angaende sjalvmord.

25 juli 2013, 14:38
Moderator
Som andra antyder, det beror på så mycket. Och så har jag ingen större erfarenhet av sådana situationer. Har sett det någon gång där någon har omkommit i olycka eller segnat ner död i hjärtattack. Barns förhållande till död och självmord beror väl också till stor del på de vuxna runt barnet. Förr var självmord hårt skuldbelagt, men själva döden fanns i vardagen. Så en fråga är väl hur deformerad respektive klokare man kan bli i en miljö där döden är undanskuffad och självmord väcker ångest men inte så mycket av den där principiella skuldbeläggningen, samtidigt som det är mycket hyschhysch och vuxenprojektioner kring vad den underliga och enhetliga arten "barn" ska anses tåla, men förmodligen också mindre misshandel.

Så jag kunde inte rösta.

26 juli 2013, 15:09
Medlem
Zombie skrev:
Förr var självmord hårt skuldbelagt

Det ar det annu. Halsningar fran familjeliv.

26 juli 2013, 19:03
Moderator
Jo, det lever ju kvar i vida kretsar. Men det är åtminstone inte (längre? för närvarande?) något alla tycker och som lag och allsmäktig kyrka påbjuder.

26 juli 2013, 19:56
Medlem
Zombie skrev:
Jo, det lever ju kvar i vida kretsar. Men det är åtminstone inte (längre? för närvarande?) något alla tycker och som lag och allsmäktig kyrka påbjuder.

Stammer, men det var anda ogenomtankt om det var andra an anhoriga som tog initiativet till det har. Sakert menade dom val, men med tanke pa vad det finns for attityder i samhallet...

26 juli 2013, 19:58
Medlem
Finns det korrekta reaktioner och beteenden man måste ha vid någons bortgång och än värre självmord?

27 juli 2013, 15:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.