Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Hade vi inte en jobbtråd för aspies? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hade vi inte en jobbtråd för aspies?
Nåja, it-företag diggar aspies!

http://www.dn.se/ekonomi/it-foretag-vill-rekrytera-personer-med-asperger

23 maj 2013, 04:13
Medlem
Inlägg Re: Hade vi inte en jobbtråd för aspies?
Jag har tänkt på en sak. Det måste finnas Aspergare med pedagogiska förutsättningar, och säkert en del som har gått lärarutbildning. Samtidigt är tydligen en mycket hög andel av högstadieungdomarna med NPF hemma för de inte klarar skolan. Och regeringen har fattat sitt dumma beslut om att stötta privat läxhjälp som en del av RUT i stället för att satsa på sånt som kommer alla till del. Men det borde finnas möjlighet att starta ett läxhjälpföretag i regi av Aspergare för att råda bot på problemet dels för de ungdomar vars föräldrar har råd att betala för läxhjälp och dels genom att sälja tjänster till kommuner som idag inte kan erbjuda en undervisning som fungerar för den hör elevgruppen. Enskild undervisning alltså bedriven av aspergare som förstår vilka typer av problem som ungdomar med NPF kan ha med att klara av att vistas i en vanlig skolmiljö. Kanske går det att få tillräckligt underlag för att få en sådan verksamhet att fungera i vissa delar av landet?

23 juli 2013, 15:51
Medlem
viewtopic.php?f=27&t=4604

23 juli 2013, 15:53
Medlem
Ja jag är ju inte här särskilt ofta. Loggade in för att Pm:a någon och råkade få se den här tråden och passade på att skriva av mig något som jag grunnat på rätt länge. Jag tillhör ju inte själv målgruppen så det kan hända att jag har överdrivna föreställningar om hur mycket förutsättningar det finns för en såndär aspies hjälper aspies arbetsmarknad. Hur är det förresten med boendestödjare? Är inte det ett yrke som skulle kunna passa en del aspisar?

23 juli 2013, 16:17
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.