Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Symmetri i planetbanor! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Symmetri i planetbanor!
Hittade just det här.

Venus orbits the Sun 13 times for every 8 Earth orbits. If you track the relative positions of Earth and Venus over an 8 year period, this is the resulting pattern:

Bild

Och de koola mönstren fortsätter!

Bild

Bild

Mer om det mönstren här: http://ensign.editme.com/t43dances

Det är när man tittar på sånnadär stora saker, och på riktigt små saker som björndjur....

Bild

... som man undrar om man inte är ett testobjekt i ett lab nånstans...

Trögkrypare eller björndjur (Tardigrada, från Latins tardus, långsam, och gradus steg) är en stam inom djurriket. De är mycket små, mellan 0,05 och 1 mm. Trögkryparna är i huvudsak vattenlevande, även om de också återfinns på land i exempelvis mossa. De kännetecknas av fyra kloförsedda "benpar", som används för att gå eller klättra på underlaget. Detta gör att de liknar små knubbiga björnar, vilket är upphovet till benämningen "björndjur".

18 juli 2013, 00:19
Moderator
Inlägg Re: Symmetri i planetbanor!
Fränt!

Djuret såg ut som en lätt deformerad dammsugarpåse!

18 juli 2013, 00:22
Medlem
Det kanske ligger något i "sfärernas harmoni" ändå... :P

18 juli 2013, 00:23
Medlem
PRECIS min tanke när jag såg den! Dammsugarpåsedjur. Vi måste anmäla det nya namnet på djuret nånstans!

18 juli 2013, 00:23
Moderator
@Schueberird: Jaa. Eller så är det som med kalejdoskop - allting blir mönster bara man speglar det tillräckligt många gånger från lite olika vinklar. Men sfärernas harmoni låter mer upplyftande så jag tycker vi kör på det.

18 juli 2013, 00:25
Moderator
Savanten Svante skrev:
PRECIS min tanke när jag såg den! Dammsugarpåsedjur. Vi måste anmäla det nya namnet på djuret nånstans!

Jajamen! Var?

18 juli 2013, 00:26
Medlem
Incognita skrev:
Fränt!

Schueberird skrev:
Det kanske ligger något i "sfärernas harmoni" ändå...

Mmm, hur kan nån undgå att uppskatta matematik och fysik? :ugeek:

18 juli 2013, 00:28
Medlem
Incognita skrev:
Savanten Svante skrev:

Jajamen! Var?

Ingen aning! :)

Mer symmetri!

Bild

http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/36412/title/Choir-Singers-Synchronize-Heartbeats/

18 juli 2013, 00:28
Moderator
Hmmmm... Någon borde göra en grej av det, förstärka ljudet av hjärtslagen och använda dem som en rytmsektion.

18 juli 2013, 00:31
Medlem
"Another intriguing fact is the ratio between the Earth's outer orbit and Venus's inner orbit is given by a square."

Bild

18 juli 2013, 00:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.