Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
[...] max = 32760 [...]

Vet du vad motorn använder de sista 7 (möjligen 8) till?


27 juni 2013, 17:56
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nej.


27 juni 2013, 22:28
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt lite kulissöar, men de ser för jävligt konstlade ut :( och dessutom förlorar fyrtornet det mesta av sin egentliga funktion, så just där skulle jag behöva skippa kulissöarna och förlänga vattenytan ut i horisonten; hur nu det ska gå till: Jag måste få till något slags fejkhorisont ut mot öppna havet...

Resten av kulissöarna kan få duga så länge de döljer den skarpa linjen där vattnet, så att säga, tar slut, men jag måste ersätta dem med objekt, eftersom cellerna annars inte kommer räcka till de klippor som fortfarande återstår, vilket medför att deras kollisionsform blir ett stort simpelt rätblock (oavsett den egentliga formen), vilket dock inte gör så mycket, eftersom öarna inte ska vara tillgängliga för spelaren att gå iland på, vilket dock medför att jag måste införa något slags, mer eller mindre artificiell, gräns för att hindra spelaren från att nå kulissöarna: kanske via underströmmar som drar ner och dränker spelaren eller hajar eller både och - det måste jag förresten ha även om jag skippar kulissöarna helt eller bygger dem som riktig terräng.

En lite galen idé är att använda den stadsdel som jag byggt till ett annat projekt, omvandla den till ett stort objekt (risken finns dock att Dark inte gillar den idén alls, så jag måste kanske dela upp det i flera mindre objekt) och sedan, efter eventuell duplicering, låta det objektet föreställa en avlägsen stad på fastlandet. En annan grej man kan göra är att göra basytan så stor den kan bli, det vill säga 4000x4000 fot (nuvarande storlek är 896x990 (höjden spelar ingen roll för där utgör himlen en naturlig gräns)), av vilket det mesta alltså kommer att vara hav. Problemet med det sistnämnda är att beräkningarna i Dark drabbas av allt större avrundningsfel ju längre bort från origo man kommer, vilket kan göra att viss processning misslyckas i fall där den hade lyckats om terrängen hade varit närmare origo - å andra sidan kommer de utökade havsdelarna bestå av idel rätblock, vilka är enklare för Dark att hantera och jag tror att när man väl lyckats bygga allt i DromEd, så är faran över (dock med viss betoning på "tror") och den del som spelaren normalt befinner sig i ligger mitt i, så det kan vara värt ett försök. Tidigare var världsgränsen 2000x2000 fot, vilket redan det kunde skapa problem om man byggde saker nära gränsen.

Nåväl, jag ska låta världsgränsproblemet vila ett tag medan jag klämmer in fler celler, det vill säga fängelseceller (vilket dock förstås innebär att det också blir fler celler): Jag kom på att personalstyrkan är långt större än det möjliga antalet interner (och att det mesta av ön upptas av sidofaciliteter), vilket inte känns helt rätt; det är ju trots allt ett fängelse. Problemet är att ett ursprungligt krav var att varje cell skulle ha ett fönster och dessutom ha ett helt vertikalt bajsrör ner till kloakerna, vilket gjorde att jag inte kunde placera dem var som helst. Från början hade jag 16 celler, men var tvungen att ta bort 4. Nu har jag lagt till fyra igen - med fönster - men då hamnar bajsrören utanför kloakerna. Jag skulle kunna låta just dem mynna ut i vattenfyllda grottor (vilka i princip redan finns på plats) eller kanske skippa de befintliga grottorna (vilket jag egentligen inte vill) och utöka kloakerna. Om jag skippar fönsterkravet kan jag klämma in rätt många fler celler - troligen också med regelrätta bajsrör, så det kanske får bli så.


27 juni 2013, 23:59
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
När jag var ute på vift tidigare idag slog det mig plötsligt varför DromEd plötsligt stängdes varje gång jag gick tillbaka till "redigeringsläge": Jag allokerar minne till vissa objekt i min skriptkod och frigör det sedan när det inte behövs längre. Frigörelsen sker, för säkerhets skull, på två ställen och för att inte försöka frigöra minne som redan frigjorts kollade jag först om objekten var lika med NULL, men vad jag glömt var att sätta dem till NULL efter frigörelsen.

När man allokerar minne avsätts en viss del av datorns arbetsminne till ens objekt. Den delen kan alltså användas endast av objektet ifråga, men när man sedan frigör minnet igen, då kan det åter användas av vadhelst som behöver det och om man då försöker frigöra samma del igen, då är man inne och micklar i delar av minnet som nu används av en helt annan process, vilket är ganska jävligt obra. Dock vet jag faktiskt inte exakt vad som händer, men, och rätta mig gärna om jag har fel, en kvalificerad gissning är att det innebär att andra processer än den process som egentligen äger den delen av minnet också kan använda det och därmed skriva över viktiga saker som inte ska skrivas över och orsaka oförutsägbara och ofta svåranalyserbara problem. Manuell allokering och frigöring av minne är, kort sagt, ett känsligt kapitel, men också ett kraftfullt verktyg.

Jag hade gått en ganska lång bit med cykeln (efter att ha, av en slump, besökt en vacker skogskyrkogård en bit utanför Staden), men efter ovanstående blixt från klar himmel satte jag genast upp och fart hemåt.


28 juni 2013, 00:29
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det låter som ett genombrott.

Om det skiter sig, varför inte spinna på myten om världens ände och kanten som man trodde att man kunde råka tippa över med skepp om man seglade för långt? :04:


28 juni 2013, 10:14
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är ju också en idé... :04: Då kan jag bygga stora vattenfall i utkanten och sedan teleportera spelaren till ett annat rum med liknande vattenfall där spelaren faller för evigt genom att hen hela tiden teleporteras tillbaka till överdelen. :04: Det får bli nödplanen.

:lol: Jag skulle vilja se minen på den som, efter att på något sätt lyckats ta sig förbi undervattensströmmarna och hajarna, upptäcker att jorden faktiskt är platt.

Skämt åsido:
Just nu planerar jag en stor ombyggnation av fängelset för att få in fler interner än anställda på ön. Det kommer att bli riktigt bra i slutändan - när det väl är klart - men det kommer att ta tid. Kloakerna måste också byggas om för att ta emot alla nya bajsrör; antingen genom att bygga en väldigt kringelikrokig slinga eller bygga slingan i flera i nivåer, vilket borde gå - och antagligen är den bättre lösningen av de två; då kan jag dessutom behålla det mesta av den nuvarande slingan.

Det blir hursomhelst ungefär dubbelt så många celler (kanske fler), varav hälften kommer att sakna fönster, och vakt/kontroll-posterna kommer krympas rejält, men bli något fler och placeras mer strategiskt. De nuvarande cellerna kommer ligga kvar på samma ställen och de nya cellerna hamnar på ställen som tidigare var antingen dåligt ytoptimerade vaktrum eller "solid tomhet" ("The Solid Void"). En av cellerna vigs åt beslagtagen utrustning (som tidigare, men måste troligen flyttas). Tortyrkammaren måste antingen flyttas eller skippas (i just det här fängelset behövs egentligen inga "förhör" (eller bevis heller för den delen), men det skulle kunna vara en rest från gamla tider).


28 juni 2013, 10:41
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Då kan jag bygga stora vattenfall i utkanten och sedan teleportera spelaren till ett annat rum med liknande vattenfall där spelaren faller för evigt genom att hen hela tiden teleporteras tillbaka till överdelen.

:lol:

Schueberird skrev:
:lol: Jag skulle vilja se minen på den som, efter att på något sätt lyckats ta sig förbi undervattensströmmarna och hajarna, upptäcker att jorden faktiskt är platt.

Eller hur?! :04:


28 juni 2013, 11:43
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Det låter som ett genombrott.


Nja, "genombrott" skulle jag knappast kalla det; snarare en "plötslig upptäckt av ett slarvigt misstag". Dessutom hade jag typ gått vidare genom att skippa den ena frigörelsen och lita på att den första verkligen alltid skulle ske (vilket den också ska i den perfekta världen), men nu kunde jag dock, som sagt, sätta tillbaka hängslena igen.


28 juni 2013, 13:37
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Manuell allokering och frigöring av minne är, kort sagt, ett känsligt kapitel [...]

Ja. C++ är dock en god vän där.
Walking down the Memory Lane och Policy-Based Memory Allocation, båda skrivna av Andrei Alexandrescu är i sammanhanget väl läsvärda artiklar, finns länkade härifrån.


28 juni 2013, 15:30
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
*placerar artiklarna bakom örat*

Sedan sist har jag slutfört det mesta av ombyggnationen av fängelset, vilket resulterade i 30/31 fängelseceller (vilket står i bättre proportion till 24 anställda (16 vakter, 6 extrapersonal, 1 fyrmästare och 1 direktör)), varav 18/19 med fönster (jag lyckades faktiskt klämma in några nya celler med fönster), och så blev det 5 strategiskt placerade vakt/kontroll-rum och några extrafönster i andra utrymmen än cellerna. En av cellerna måste troligen bort för att ge plats åt en dörr så att inte vakterna behöver ta en onödig omväg på ett ställe - och så måste jag justera några av vattenledningarna efter att väggar flyttats eller försvunnit.

Det var kaos ett tag, som brukligt är vid slika ombyggnationer, men efter ett tag föll allt på plats.

Nästa steg blir att bygga om kloakerna - troligen genom att lägga till minst en nivå, som dock bara skiljer sig i höjd med några få DromEd-enheter ("fot") relativt den ordinarie nivån (med gångvägar) och där nivåerna korsar varandra sätter jag in grova rör, så servicetunnlarna torde komma till bättre använding efter det (vilket är en bonus), eftersom det bitvis lär bli svårt att ta sig fram annars. Anledningen till detta krångel är dels att kloakvattnet måste strömma i en enda slinga (utan återvändsgränder) genom hela systemet, dels att jag inte har plats för två regelrätta kloakvåningar och dels att jag vill undvika den väldigt kringelikrokiga slinga som annars skulle bli resultatet.

En idé angående kloakpumpen är att den skulle kunna drivas av ett vattenhjul, vilket drivs av det vatten som pumpas upp och strömmar genom kloakerna. Det behövs förstås startelektricitet för att få igång pumpen, men sedan kan den "driva sig själv". Jag vet emellertid inte om det skulle fungera i praktiken; kanske är den elektricitet som behövs större än den elektricitet som kan produceras.


29 juni 2013, 18:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron