Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Men det här spelet i Schueberirds tappning tycks ju ha ovanligt stor potential för miljötänk, och figurerna kan ju bevisligen klättra.


Kan de "bevisligen klättra"? Hur tänker du då?

Citera:
Man kanske faktiskt måste försöka lära sig att spela det. Om inte annat så för att få ta del av de där specialeffekterna och storyn och den omsorgsfullt planerade miljön.
Zombie skrev:
Jag har tänkt samma tanke. Men tvivlar på att jag kan ta mig igenom det tekniska.


Kul att ni får lust att spela! :D

Thief 2 (som behövs för att kunna spela min modifikation) kostar just nu bara 5 dollar på GOG: :mrgreen:
http://www.gog.com/gamecard/thief_2_the_metal_age

Det är en nedladdningsversion och den som bara vill spela kan använda GOGs egen installationsmetod (själv använder jag förstås en helt annan metod, vilken knappt heller kan kallas "installation", dels för att jag har originalet (förstås) och dels för att jag behöver tillgång till extra verktyg), vilken torde fungera utan problem åtminstone i Windows (GOGs version är en uppdaterad version anpassad för moderna system). Jag vet dock inte hur man får Thief att fungera i OS X; det kan tänkas uppstå lite mankemang på den fronten (typ emulator-mankemang).

För den som gillar bra historier passar Thief perfekt (både i originaltappningen (dock föredrar jag själv T1 framför T2)) och i alla tusentals extrauppdrag som släppts av spelare; jag kan rekommendera ett flertal om så skulle komma att önskas.


19 juni 2013, 22:43
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
"Bevisligen" syftade på dina väldokumenterade ansträngningar att konstruera byggnader inte bara estetiskt tilltalande och historiskt riktiga, utan också så att tjuvarna skall kunna klättra i dem.

Tror du, helt ärligt, att jag skulle klara av att lära mig det här spelet? :?


19 juni 2013, 22:51
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Sedan sist har jag:
  • skrivit om mina skjutbaneskript i C++ och samtidigt optimerat och generaliserat dem och "installerat" dem på sin faktiska plats, så nu har jag en fungerande träningsbana för pilbågeskytte,
  • dessvärre varit tvungen att inse att idén om att tidvattnet ska kunna rensa kloakerna inte skulle fungera, eftersom vattnet kommer in i kloakerna från andra ändan innan de hunnit strömma genom kloakerna, så den idén har jag bytt ut mot en pump som pumpar in vatten i kloakerna vid behov,
  • sänkt havsnivån och byggt om de flesta delar som påverkades (piratgrottan och dito tunnlar, badgrottan och hamnen),
  • byggt klart det mesta av fyrtornet (satt in fyrljus, fönster, galler, viss elektricitet, dörrar, "balkong" högst upp, (fortfarande oinredda) rum till fyrskötaren att troligen bo i etc...),
  • snyggat till stigen från huvudbyggnaden till fyrtornet genom att bland annat bygga en trappa, snyggat till klipporna längs med stigen och slutfört staket vid stupet närmast fyrtornet,
  • byggt en enklare kloaktunnel ut till fyrtornet och byggt källardel till detsamma med toalett och kloakvattenpump,
  • klämt in en extra "flygel" (vilken inte är helt klar än) till huvudbyggnaden för extrapersonalen (kock + assistent, trädgårdsmästaren och tvättpersonalen (vakterna bor för sig (eftersom de jobbar i skift) och fyrskötaren bor i fyrtornet)) att bo i,
  • förlängt skjutbanan (vilket möjliggjordes av att den nya flygeln klämdes in),
  • byggt mer klippor,
  • fått två idéer till pussel, varav det ena skulle vara frivillgt och det andra skulle vara obligatoriskt (för att kunna ta sig från ön (att simma är inte ett alternativ på grund av hajar och undervattensströmmar)), fast vi får se vad som faktiskt går att implementera (och, ännu viktigare, om det är roligt för spelaren),
  • fixat till en lite komplexare lönndörr (den rör sig i två led istället för bara ett, vilket är standard),
  • avhemlifierat badgrottan och byggt en snyggare ingång till densamma,
  • gjort hela världen större för att få plats med omgivande, mindre öar, vilka ska fungera som kulisser,
  • börjat få slut på celler (på grund av alla klippor) och fört upp på "att göra"-listan att göra om alla rörfästen till objekt istället för terrängklossar (vilket skulle spara ganska mycket celler, eftersom objekt i sig inte på något sätt påverkar cellantalet),
  • byggt om havsbottnen litegrann,
  • insett att det kommer bli ett helvete att få till ljudklossarna på ett bra sätt i fyrtornet och klippgrottorna/tunnlarna (problemet består bland annat av att med rätblock täcka den luftvolym som återstår efter att en solid 8-sidig pyramid ställts in inuti en annan 8-sidig pyramid, vilket dessutom upprepats en gång, varav den innersta luftvolymen delats upp i flera rum och den yttre fått en inåtgående spiraltrappa) och att jag kanske måste fuska lite för att överhuvudtaget få ljudet att breda ut sig i berörda områden (i huvudbyggnaden blir det i stort sett inga problem, eftersom alla rum där är, i princip, rätblock),
  • ...


19 juni 2013, 23:39
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
"Bevisligen" syftade på dina väldokumenterade ansträngningar att konstruera byggnader inte bara estetiskt tilltalande och historiskt riktiga, utan också så att tjuvarna skall kunna klättra i dem.


Aha, fast mycket av det handlade nog om den stadsdel som jag bygger på parallellt med fängelseön som jag hyperfokuserar på just nu, men, jo, spelarkaraktären kan klättra - oavsett var det sker. AI:n (det vill säga de karaktärer som inte styrs av spelaren) kan dock inte klättra särskilt bra alls (de kan gå i trappor och sluttningar upp till en viss lutning, men sedan tar det stopp: stegar och inte särskilt höga avsatser utgör som konsekvens en fristad för den spelare som blir upptäckt.

Incognita skrev:
Tror du, helt ärligt, att jag skulle klara av att lära mig det här spelet? :?


Hmmm, då måste jag fundera: Du torde utan problem kunna lära dig grunderna (kontrollerna och utrustningen), men om du har ett passande kynne är jag inte helt säker på.


19 juni 2013, 23:58
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Aha, då förstår jag.

Det där med kynnet är jag inte heller så säker på. Jag har nog en ganska låg frustrationströskel. Därtill är jag förfärligt stresskänslig. Det hindrar mig från mycket som verkar så roligt.

Hm... Jag kanske kan sätta någon annan på att hålla i kontrollerna... :10:

Det var en ruskig massa grejer du fixat med - har du överhuvudtaget hunnit sätta din fot utomhus de senaste dagarna? Kommit ut i grönskan?


20 juni 2013, 00:13
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Incognita skrev:
Det där med kynnet är jag inte heller så säker på. Jag har nog en ganska låg frustrationströskel. Därtill är jag förfärligt stresskänslig.


Thief utmärker sig dock som ett typexempel på ickestressigt spel; det går ju liksom ut på att man väntar och observerar innan man agerar, så det är snarare tålamodet som prövas: Den otåliga
/klantiga
spelaren kan dock bli stressad, eftersom denne lättare blir upptäckt och attackerad (eller känner sig stressad av att behöva vänta hela tiden).

Man kan välja olika spelstilar eller mixa:
  • ghosting, som är den extremaste formen och går i korthet ut på att ingen märker ens närvaro förutom möjligen att någon vakt säger "It must have been rats..." och allt och alla är intakt (som det var när spelaren anlände) förutom att någon dagen efter märker att allt av värde är borta,
  • ghosting with occasional blackjacking,
  • casual blackjacking,
  • lönnmord (dock brukar de flesta uppdrag förbjuda spelaren att döda någon (förutom odöda och dylikt) eller låta bli att skada obeväpnade (åtminstone på de högre svårighetsgraderna)),
  • kuta in med svärdet i högsta hugg och inbilla dig att du ska lyckas ha ihjäl alla innan de har ihjäl dig samtidigt som du skriker vad nu folk skriker vid sådana här tillfällen.

Incognita skrev:
Hm... Jag kanske kan sätta någon annan på att hålla i kontrollerna... :10:


:10:

Incognita skrev:
Det var en ruskig massa grejer du fixat med - har du överhuvudtaget hunnit sätta din fot utomhus de senaste dagarna? Kommit ut i grönskan?


Jodå, jag har varit utomhus, men så mycket grönska finns det i och för sig inte på fängelseön; det finns ett äppelträd och lite odlingar, men inte så mycket mer. :04: Problemet är att mina ambitioner har höjts allteftersom; från början hade jag bara tänkt slutföra det som redan var byggt, men nu har jag lagt till en massa delar och kommit på nya sidouppdrag etc, så det drar ut på tiden (och det här är inte ens det jag framförallt hade tänkt satsa på)...

Jag var ute på riktigt en dag i förra veckan bland mygg och kor, men i övrigt har det inte blivit så mycket.


20 juni 2013, 22:38
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Aha. Då kanske jag skulle fixa det, förutsatt att jag lär mig att avläsa när det är läge för saker och ting, och om jag inte på för kort tid av sådant läge måste hinna fatta alltför många nya beslut. Jag är dålig på att fatta beslut under tidspress. Men om jag förstod det rätt nu så kan många beslut fattas i lugn och ro i förväg?

Jädra genomtänkt spel det kommer att bli, vad det verkar! Men om det inte är vad du egentligen vill prioritera kanske du behöver tvinga dig själv att vid en punkt sätta stopp och acceptera att det är tillräckligt bra?


22 juni 2013, 17:34
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är ju fortfarande kul, men det finns andra saker som jag behöver komma igång med för att jag ska kunna skapa så många fler möjliga ingångar som möjligt (ungefär som när jag bygger flera "entry points" till en byggnad i DromEd :04: ). Jag har fortfarande månaden ut på mig, men sedan måste jag nog verkligen börja tänka på att byta spår ett tag.

Idag har jag hursomhelst byggt klart det mesta av den nya "flygeln" inklusive de nya bostadsrummen, ombyggd fängelsedel och kloakdel undertill och ombyggda klippor och pirattunnlar. Vad som återstår är "flygelns" tak och vakttorn.


25 juni 2013, 00:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Sedan sist har jag:
  • sparat 959 celler (från 31249 till 30290) genom att byta ut alla rörfästen mot nybyggda objekt, så nu har jag lite mer spelrum: 2470 celler kvar (max = 32760). När DromEd processar mina byggklossar delas bland annat alla luftvolymer in i konvexa volymer (en konvex volym motsvaras, i 2D-världen, av en konvex yta, vars inre vinklar alla är mindre än 180 grader) för att kunna hanteras av grafikmotorn, vilka alltså kallas "celler".
  • byggt klart den nya utstickaren med tortyrkammare nere i fängelset, förlängd skjutbana i källaren, två mindre sovsalar för diversepersonalen, vakttorn, trapphus och två ingångar (varav den ena med en yttre trappa från ett närliggande takområde),
  • skrivit ett nytt (och för övrigt rätt elegant :mrgreen: ) hjälpskript för att justera position och genomlutbarhet för en "hiss" (egentligen en hemlig dörr som använder standardhissfunktionalitet vid öppning och stängning): standardhisskriptet är inte så noggrant vad det gäller att återställa hissplattformens position efter att den rört sig fram och tillbaka, men mitt skript ser till att positionen hela tiden justeras när hissplattformen rör sig. Dessutom återställs efteråt en viss inställning, utan vilken spelaren annars kan luta sig genom en hissplattform (vilket inte är bra om den är en hemlig dörr) efter att den rört sig (det tog också ett tag att komma på vilken inställning det var som styrde det beteendet).
  • byggt om pirattunnlarna/grottorna igen på grund av den nya utstickaren,
  • justerat och snyggat till diverse smådetaljer.

Imorgon ska jag bygga klart de sista vattenledningarna (från havsnivån upp till kloakpumpen under fyrtornet) och sedan troligen fortsätta med klippor, klippor, klippor, klippor, klippor och en och annan kulissö.

Incognita skrev:
Aha. Då kanske jag skulle fixa det, förutsatt att jag lär mig att avläsa när det är läge för saker och ting, och om jag inte på för kort tid av sådant läge måste hinna fatta alltför många nya beslut. Jag är dålig på att fatta beslut under tidspress. Men om jag förstod det rätt nu så kan många beslut fattas i lugn och ro i förväg?


Ju mer tålamod du har, desto fler beslut kan du fatta i lugn och ro i förväg. Det är när man försöker stressa som det... blir... stressigt.

Incognita skrev:
Jädra genomtänkt spel det kommer att bli, vad det verkar! Men om det inte är vad du egentligen vill prioritera kanske du behöver tvinga dig själv att vid en punkt sätta stopp och acceptera att det är tillräckligt bra?


"Hä får som duug."

Vadå, menar du att jag ska följa mina egna råd? :04:


26 juni 2013, 23:47
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
^sjup.


27 juni 2013, 00:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron