Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Övernaturligheter 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Övernaturligheter
Övernaturligheter har alltid fascinerat mig... även om jag på gamla dar blir mer och mer störd över uppenbara bluffar.

Men jag har alltid velat bli övertygad om sånt. Fast.. det är klart, om jag får in det i min världsbild så har det ju en naturlig förklaring (en bevisad ande eller så) och då ÄR det inte övernaturligt längre.

Idag har jag hittat en statyett i självaste DN. Den står åt fel håll mest hela tiden. Kolla in den här timelapsen från övervakningskameran! Den längst in!




http://www.dn.se/nyheter/varlden/snurrande-antik-staty-pa-museum-forbryllar/


Teorier tack!


26 juni 2013, 09:13
Medlem
Inlägg Re: Övernaturligheter
Vibrationer?


26 juni 2013, 09:18
Medlem
Inlägg Re: Övernaturligheter
Varför fortsätter den inte att snurra då?


26 juni 2013, 09:23
Medlem
Inlägg Re: Övernaturligheter
Jag är inte så jättebra på fysik men här är två förklaringar jag kan tänka mig:

1. Ojämnheter på undersidan av statyn och på glaset den står på gjorde att statyn efter ett tag nådde ett jämviktsläge och därför slutade rotera.

2. Vibrationerna upphörde efter ett tag.


26 juni 2013, 09:38
Medlem
Inlägg Re: Övernaturligheter
Jag hoppas på att vi har nån här som har bra koll på fysiken runt sånt. Jag bor nämligen nära järnvägen där godståg går... och om nån vet hur man bygger en statyett som börjar vandra av vibrationer ska jag bygga en sån!


26 juni 2013, 14:58
Moderator
Inlägg Re: Övernaturligheter
Statyetten såg en snygg tjej utanför kameran. Alla vet väl hur ogenerade såna där gamla manssamhällen är med sånt.


26 juni 2013, 18:07
Medlem
Inlägg Re: Övernaturligheter
Jag skulle också gissa på vibrationer i kombination med strukturen på statyettens sockels undre yta.
Det skulle vara intressant att se vad som händer om de ställer den på en bit filt.


26 juni 2013, 18:34
Moderator
Inlägg Re: Övernaturligheter
Allvarligt talat 1. måste man givetvis kolla alla såna här "naturliga" förklaringar först; 2. borde jag inte skriva om "övernaturligheter", eftersom ämnet engagerar minst tre fundamentalt olika sorters människor som jag inte har sett kan mötas i samtal: de många på ömse sidor som tenderar åt okritisk tro, om så bara på de erfarenheter just de har haft (eller inte haft), och några få mer kritiska men mindre selektivt kritiska däremellan, som vardera ytterlighetsgruppen betraktar som hörande till den andra ytterlighetsgruppen.

Förutom litet ströfolk som kanske inte passar in på någondera beskrivningen; men alltför mycket av detta.

Tråkigt med ett intressant ämne som också berör intressanta kunskapsfrågor. Ursäkta glädjedödandet. Över(naturligt) och ut.


27 juni 2013, 16:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.