Re: kanske aspie-förälder
det ligger en ganska infekterad och smutsig konflikt mellan mig och pappan där han försökte utmåla mig som deppresiv, schitzofren, spel- och sockermissbrukare så jag fick skaffa "friskhetsintyg" från psykolog för att överhuvudtaget ha en chans att träffa min son....dock är ju skolan på "min sida" i detta och både kurator och psykolog har fått höra att sonen vill bo hos oss, gå i byskola m 12 elever/klass. Här har han också fler vänner än hemma....tre killar som alla har as el adhd....
hemma i skolan funkar inte alls det sociala samspelet. Han har blivit jätteduktig på att inte vara våödsam och slåss men är fortfarande alltid i konflikt, varje rast.
Ett exempel jag kom på var när han och jag för ngr år sedan var i stockholm över en helg, på måndagen berättade han om våra äventyr...bland annat om tunnelbaneåkande...På fritids sen ville han och ngr barn leka att de åkte tunnelbana, han gick då i nollan, en elev ville vara hund och han flippade totalt för "det vet väl varenda jävla idiot att hundar inte kan åka t-bana själv" barnet vidhöll dock att h*n ville vara hund varvid min son hoppade på h*n...
vi pratade så klart om detta och i hans ögon var det självförsvar, för pappa hade sagt att man får slåss i självförsvar och h*n hade ju attackerat honom och förstört leken och då får han försvara sig
Han har otroligt svårt att sätta sig in i att andra kan bli sårade av hans kommentarer eller beteende och har ett försvar i att "det är en del av min personlighet och jag tänker inte ändra på mig"
Han är otroligt verbal och det kan lura en att han faktiskt förstår mer än han gör också...pappan har väldigt höga tankar om sonens intelligens och visst var han låååångt före sina kamrater i nollan och ettan, men nu i tvåan har det varit en kamp. Han klarar inte att göra klart saker, han vill inte, orkar inte eller tycker bara att det är trpkigt och onödigt..