Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
rdos
Medlem
|
Re: Ärlig rasism
Kan jag tänka mig. Du är inte ensam om den önskan bland de PK-frälsta som inte tål sanningen.
|
1 maj 2010, 19:37 |
|
|
animal
F.d. exec
|
jo, det tror jag. liksom araberna-som-ockuperar-israel (de s.k. "palestinierna"), araberna i egyptien, maorierna, aboriginierna, somalierna, o.s.v. "som man sår får man skörda" brukar vi säga i glesbygden (där jag kommer ifrån). om svartingarna i somalia inte sått någon livskraftig kultur, nöjt sig med att bo i hus av koskit och överhuvudtaget aldrig utvecklat en framskridande och konkurrenskraftig civilisation så får de naturligtvis skörda konsekvenserna av det i form av undermålig organisation och teknologiskt underläge i att mobilisera sig mot yttre fiender såsom kolonialmakter eller inkräktande negerstammar. jag tror att vi har lite svårt att sätta oss in i varandras resonemang på grund av att jag bedömer katter, apor, människor och grupper av människor efter resultat över en längre tidsperiod, medan du bedömer dem efter hur de "borde" klara sig i en ideal värld. edit: stavar fel.
|
1 maj 2010, 19:42 |
|
|
moggy
Medlem
|
Just Israel är ju ett bra exempel på att det går att skapa en modern välfungerande demokratisk stat på kort tid från inget alls. Palestinierna lever i misär trots att Israel och västvärlden gång på gång försökt hjälp till att få ordning där, både ekonomiskt och på andra sätt. Men istället röstar dom fram terrorister som ledare. Hade dom tagit lite ansvar själva så hade dom kunnat haft välfärd där nu, liksom Israel har.
|
1 maj 2010, 19:54 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Exakt! Det är/var inte befolkningens önskan utan skedde utan någon demokratisk grund whatsoever. Hade folket fått bestämma så hade dessa diktaturer aldrig fått fotfäste men kolonialismens arv gjorde det möjligt för enstaka galningar att roffa åt sig pengarna och makten. Ska alla afrikaner klandras för några fås galenskap? Nej just det, det faller på sin egen orimlighet. Att man fortsatt betalar av räntor på skulder som för länge sedan är avklarade, läste inte du den biten? Den mesta delen av biståndet går faktiskt till kortsiktiga humanitära åtgärder som mat, mediciner, vård, boende, rent vatten, säkerhet och skydd och stöd till internflyktingar. Inte mycket blir över till att bygga upp fungerandende samhällen för. Tvärtom har man i många fall stjälpt och inte hjälpt den inhemska marknaden från att komma på fötter samt pumpat in pengar i olika projekt utan att kolla efter var pengarna de facto hamnar vilket gjort att enskilda aktörer stoppat allt i egen ficka. Första och andra meningen: Bullshit!! Angående afroamerikanerna och deras frigörelse så startade den 1865 men pågår egentligen fortfarande på sina håll: Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King[/quote]
|
1 maj 2010, 20:16 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Är det bara hos mig det här forumet konstrar och buggar hela tiden? Omöjligt att skriva längre inlägg ju!
|
1 maj 2010, 20:20 |
|
|
rdos
Medlem
|
Det är inte exempel på galenskap, utan just detta finns inbyggt i afrikansk tribalism. Oavsett vem folket valt till ledare, så skulle de ändå stoppat pengarna i egen ficka om det kunnat, eller lånat för att stoppa undan pengar åt sig själva. Visst är det så. Det är det enda som ger resultat och som inte hamnar hos korrupta makthavare. Som Moggy mycket riktigt påpekade så använde bl.a. Tyskland sina bistånd till att bygga upp landet, och inte att föda korruption. Samma sak i Japan som oxå var sönderbombat. Varför skulle det ta mer än 150 år för svarta i USA att uppnå samma välfärd som vita när de inte ens var slavar?
|
1 maj 2010, 20:34 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Jag tänker inte citera eftersom det bara går åt skogen. Men för det första är ditt påstående om inbyggd tribalism helt taget ur det blå! Tror du på det där själv? Helt otroligt.
Tyskland och Japan var på en helt annan utvecklingsnivå innan krigen så det där håller inte heller att jämföra med.
Ang. USA: Det har inte tagit 150år. Fortfarande så sent som 1960-talet var afroamerikanernas situation under all kritik. Varför försöker du förvränga fakta?
|
1 maj 2010, 20:52 |
|
|
Josef3
Avslutat konto
|
***** är så ägd i den här tråden att det inte finns. Han blir behandlad på samma sätt som han blev i skolan. Ingen tar honom på allvar. Har redan skickat den här diskussionen till några som vet vem han är, de tyckte det var roligt. De är också medvetna om att han dyker upp på forum där jag är medlem enbart för att jag är medlem.
Moderator: Censurerade ett namn // Moderator sugmundfreud
|
1 maj 2010, 21:05 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Moderator: Tyvärr är det nog samma för alla. Även för mig tyvärr, vilket försvårar modereringen. Ledningen är medveten om problemet, och de jobbar nog på en lösning. Jag tog bort inlägget där citeringen gått fel, då jag såg att du gjort ett nytt som lyckades. // Moderator sugmundfreud
|
2 maj 2010, 00:03 |
|
|
animal
F.d. exec
|
För mig buggar det aldrig. Jag är iofs tight med datorerna och vi brukar komma överens. Vad är det som felar?
|
2 maj 2010, 00:05 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|