Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Nästa
Ärlig rasism 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Ärlig rasism
CodeRedAlert skrev:
Rushton är en träskalle. Jag kan personligen åta mig att knäppa honom.

Kan jag tänka mig. Du är inte ensam om den önskan bland de PK-frälsta som inte tål sanningen.

1 maj 2010, 19:37
F.d. exec
CodeRedAlert skrev:
Du kan väl inte påstå att Afrikanerna skapat sin egen misär? Har du någon koll på deras historia?

jo, det tror jag. liksom araberna-som-ockuperar-israel (de s.k. "palestinierna"), araberna i egyptien, maorierna, aboriginierna, somalierna, o.s.v. "som man sår får man skörda" brukar vi säga i glesbygden (där jag kommer ifrån). om svartingarna i somalia inte sått någon livskraftig kultur, nöjt sig med att bo i hus av koskit och överhuvudtaget aldrig utvecklat en framskridande och konkurrenskraftig civilisation så får de naturligtvis skörda konsekvenserna av det i form av undermålig organisation och teknologiskt underläge i att mobilisera sig mot yttre fiender såsom kolonialmakter eller inkräktande negerstammar.

jag tror att vi har lite svårt att sätta oss in i varandras resonemang på grund av att jag bedömer katter, apor, människor och grupper av människor efter resultat över en längre tidsperiod, medan du bedömer dem efter hur de "borde" klara sig i en ideal värld.

edit: stavar fel.

1 maj 2010, 19:42
Medlem
exec skrev:
jo, det tror jag. liksom araberna-som-ockuperar-israel (de s.k. "palestinierna"), a

Just Israel är ju ett bra exempel på att det går att skapa en modern välfungerande demokratisk stat på kort tid från inget alls.

Palestinierna lever i misär trots att Israel och västvärlden gång på gång försökt hjälp till att få ordning där, både ekonomiskt och på andra sätt. Men istället röstar dom fram terrorister som ledare. Hade dom tagit lite ansvar själva så hade dom kunnat haft välfärd där nu, liksom Israel har.

1 maj 2010, 19:54
Medlem
CodeRedAlert skrev:
De flesta länder avkoloniserades så sent som på 1960-talet. Alltså har de haft ca. 50 år på sig att resa sig ur kolonialismens skräckvälde. De sista kolonialkrigen ebbade ut först på 80-talet så med tanke på det samt den djupa ekonomiska krisen
(Mellan 1970 och 2003 lånade Afrika sammanlagt 4 000 miljarder kronor från västvärlden och betalade under samma period tillbaka 4 100 miljarder kronor, enligt statistik från Världsbanken. Trots det var Afrikas skuld fortfarande 2 250 miljarder kronor i slutet av 2003 på grund av skuldräntorna.

rdos skrev:
Vad tror du man lånat pengar till? För att bygga upp länderna? Nix. För att kriga och bygga upp ledarnas egna standard, inget annat. Det är det biståndet används till oxå om man inte har stenkoll.

Exakt! Det är/var inte befolkningens önskan utan skedde utan någon demokratisk grund whatsoever. Hade folket fått bestämma så hade dessa diktaturer aldrig fått fotfäste men kolonialismens arv gjorde det möjligt för enstaka galningar att roffa åt sig pengarna och makten. Ska alla afrikaner klandras för några fås galenskap? Nej just det, det faller på sin egen orimlighet.
CodeRedAlert skrev:
Sifferexercisen blir lätt abstrakt men det faktum som kvarstår efter alla olika tänkbara jämförelser är att Afrika är den enda kontinent som faktiskt blivit fattigare de senaste 25 åren.

rdos skrev:
Vad beror det på enligt dig? Att västvärlden har sugit ut länderna med bistånd?

Att man fortsatt betalar av räntor på skulder som för länge sedan är avklarade, läste inte du den biten?
Den mesta delen av biståndet går faktiskt till kortsiktiga humanitära åtgärder som mat, mediciner, vård, boende, rent vatten, säkerhet och skydd och stöd till internflyktingar.
Inte mycket blir över till att bygga upp fungerandende samhällen för.
Tvärtom har man i många fall stjälpt och inte hjälpt den inhemska marknaden från att komma på fötter samt pumpat in pengar i olika projekt utan att kolla efter var pengarna de facto hamnar vilket gjort att enskilda aktörer stoppat allt i egen ficka.
CodeRedAlert skrev:
samt de många inbördeskrig som fortfarande pågår samt alla andra problem (som jag skrev om innan) Afrikas befolkning tampats med är det inte förvånande att man inte kommit längre. Den som inte ser det är sannerligen en idiot.

rdos skrev:
Det hör ihop med grundproblemet i Afrika. Det går helt enkelt inte att bygga nationalstater av västerländskt snitt i Afrika. Det är tribalism och sånt som är det förhärskande.
Hur ser du då på afroamerikanerna, som blev fria på 1860-talet, men fortfarande har lägre socioekonomisk status än andra i USA. Trots positiv särbelhandling.

Första och andra meningen: Bullshit!!
Angående afroamerikanerna och deras frigörelse så startade den 1865 men pågår egentligen fortfarande på sina håll:
Citera:
1863 bestämde Abraham Lincoln att slaveriet skulle upphöra i hela USA (Emancipation Proclamation). Med kriget upphörde slaveriet 1865, men förhållandena för de tidigare slavarna förbättrades egentligen inte. Sydstaterna var beroende av slavarna som arbetskraft, och för att behålla den antogs det lagar som bland annat förbjöd svarta från att äga mark.

1963, nästan hundra år efter slutet på inbördeskriget, hade de svarta i stort sett samma levnadsvillkor. Det var ett apartheidliknande tillstånd, och svårt att leva. Det infördes rasåtskillnadspolitik, och det var en utbredd rasism i USA. Men nu ville den svarta befolkningen bli fri.

Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King[/quote]

1 maj 2010, 20:16
Medlem
Är det bara hos mig det här forumet konstrar och buggar hela tiden? Omöjligt att skriva längre inlägg ju! :evil:

1 maj 2010, 20:20
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Exakt! Det är/var inte befolkningens önskan utan skedde utan någon demokratisk grund whatsoever. Hade folket fått bestämma så hade dessa diktaturer aldrig fått fotfäste men kolonialismens arv gjorde det möjligt för enstaka galningar att roffa åt sig pengarna och makten. Ska alla afrikaner klandras för några fås galenskap? Nej just det, det faller på sin egen orimlighet.

Det är inte exempel på galenskap, utan just detta finns inbyggt i afrikansk tribalism. Oavsett vem folket valt till ledare, så skulle de ändå stoppat pengarna i egen ficka om det kunnat, eller lånat för att stoppa undan pengar åt sig själva.

CodeRedAlert skrev:
Den mesta delen av biståndet går faktiskt till kortsiktiga humanitära åtgärder som mat, mediciner, vård, boende, rent vatten, säkerhet och skydd och stöd till internflyktingar.

Visst är det så. Det är det enda som ger resultat och som inte hamnar hos korrupta makthavare.

CodeRedAlert skrev:
Inte mycket blir över till att bygga upp fungerandende samhällen för.

Som Moggy mycket riktigt påpekade så använde bl.a. Tyskland sina bistånd till att bygga upp landet, och inte att föda korruption. Samma sak i Japan som oxå var sönderbombat.

CodeRedAlert skrev:
Angående afroamerikanerna och deras frigörelse så startade den 1865 men pågår egentligen fortfarande på sina håll:
Citera:
1863 bestämde Abraham Lincoln att slaveriet skulle upphöra i hela USA (Emancipation Proclamation). Med kriget upphörde slaveriet 1865, men förhållandena för de tidigare slavarna förbättrades egentligen inte. Sydstaterna var beroende av slavarna som arbetskraft, och för att behålla den antogs det lagar som bland annat förbjöd svarta från att äga mark.

1963, nästan hundra år efter slutet på inbördeskriget, hade de svarta i stort sett samma levnadsvillkor. Det var ett aparthliknande tillstånd, och svårt att leva. Det infördes rasåtskillnadspolitik, och det var en utbredd rasism i USA. Men nu ville den svarta befolkningen bli fri.

Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King

Varför skulle det ta mer än 150 år för svarta i USA att uppnå samma välfärd som vita när de inte ens var slavar?

1 maj 2010, 20:34
Medlem
Jag tänker inte citera eftersom det bara går åt skogen.
Men för det första är ditt påstående om inbyggd tribalism helt taget ur det blå! Tror du på det där själv? Helt otroligt.

Tyskland och Japan var på en helt annan utvecklingsnivå innan krigen så det där håller inte heller att jämföra med.

Ang. USA: Det har inte tagit 150år. Fortfarande så sent som 1960-talet var afroamerikanernas situation under all kritik. Varför försöker du förvränga fakta?

1 maj 2010, 20:52
Avslutat konto
***** är så ägd i den här tråden att det inte finns. Han blir behandlad på samma sätt som han blev i skolan. Ingen tar honom på allvar. Har redan skickat den här diskussionen till några som vet vem han är, de tyckte det var roligt. De är också medvetna om att han dyker upp på forum där jag är medlem enbart för att jag är medlem.

Moderator: Censurerade ett namn // Moderator sugmundfreud

1 maj 2010, 21:05
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Är det bara hos mig det här forumet konstrar och buggar hela tiden? Omöjligt att skriva längre inlägg ju! :evil:

Moderator: Tyvärr är det nog samma för alla. Även för mig tyvärr, vilket försvårar modereringen. Ledningen är medveten om problemet, och de jobbar nog på en lösning. Jag tog bort inlägget där citeringen gått fel, då jag såg att du gjort ett nytt som lyckades. // Moderator sugmundfreud

2 maj 2010, 00:03
F.d. exec
sugmundfreud skrev:
CodeRedAlert skrev:

Moderator: Tyvärr är det nog samma för alla. Även för mig tyvärr, vilket försvårar modereringen. Ledningen är medveten om problemet, och de jobbar nog på en lösning. Jag tog bort inlägget där citeringen gått fel, då jag såg att du gjort ett nytt som lyckades. // Moderator sugmundfreud

För mig buggar det aldrig. Jag är iofs tight med datorerna och vi brukar komma överens. Vad är det som felar?

2 maj 2010, 00:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.