Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
LostInAForest skrev:
jag tänker mig att även om poängen med att göra liknande tester inom ramen för en sådan här dokumentär mest handlar om att just lättfattligt illustrera metod, resultat etc för oss vanliga dödliga, snarare än att i egentlig mening vara "riktiga" vetenskapliga undersökningar, så är det fortfarande önskvärt om de inte... hur ska jag säga... tjabblar bort de slutsatser som ändå någonstans dragits?
problemet kanske är att det blir lite för personligt, eftersom det är programledaren vi får följa och eftersom just hans resultat blev så och så, blir det vad man kommer ihåg. i det här fallet blir det enkelt att tänka "jaha, det funkade juh inte som de sa att det skulle, så det är bara tillbaka ut i motionsspåret och späka sig som gäller" (typ), även om jag inte upplevde det som direkt vinklat i någon egentlig mening.

det är förstås en svår balansgång - att hålla tittaren intresserad är juh i slutändan ett av de viktigaste målen oavsett vilket program det handlar om, och det personliga anslaget är naturligtvis ett bra grepp för att undvika att det blir för krångligt och stelt för den genomsnittliga tittaren.
det är juh inget exklusivt för den här dokumentären heller, och även om just den här sortens upplägg är ganska vanligt så tycker jag fortfarande om att titta. men uppenbarligen blir iaf jag (delvis) distraherad från det faktiska innehållet eftersom det inte var vad jag kände störst behov av att diskutera såhär i efterhand. :mrgreen:
Jo, håller med. Hur kombinera ett personligt anslag, så att tittaren känner sig tilltalad och indragen, med generalitet så att hen inte blir bedragen?

Annars skulle jag gärna se en serie från motionerandets forskningsfront så att man får litet överblick. Inklusive om yoga. Svårt nog ändå att ens tänka på att komma igång med något. Har nästan enbart gått på nitar i mitt liv innan aspergermedvetandet och är inte praktisk för fem öre. Ingen energi kvar till någon mer nit plus följdverkningar. Också väldigt svårt att röra på mig bara för att, utan någon vettig anledning. Helt annan sak att hugga ved att värma upp huset med, men det har jag inget hus till och skulle kanske inte heller orka vara tvungen till längre.


11 juni 2013, 15:31
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Zombie skrev:
Ingen energi kvar till någon mer nit


x2!
ej heller något mer nit, åtminstone inte om det leder till det förstnämnda.

men, jag funderar på att eventuellt överväga att tänka i barnorna av att möjligen kanske ge det en chans att förmodligen testa på någon variant av "treminutersträningen". och hoppas på att jag är åtminstone medelmottaglig, och annars känns det som inte SÅ mkt gamblad energi iaf.

jag vill juh egentligen träna väldigt mkt, när jag var som mest aktiv hade jag 15+ timmar dansträning i veckan och både kropp, själ och hjärna fungerade helt fantastiskt bra. bara det att varje gång jag kommer igång med träningen igen så "händer livet" på ett eller annat sätt, och jag blir sjuk i huvudet och kan inte fungera. och det blir svårare och svårare att komma över den där tröskeln, med en allt tröttare både kropp och själ (som samtidigt kokar över av att inte bli av med de där adhd-myrora i båd bralla och hjärna. rastlös OCH trött på en och samma gång, jeej!).


12 juni 2013, 14:03
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Låter som den typiska NPF-utbrändheten. Ta det försiktigt så att du inte minskar dina chanser att bli bättre, fast det vet du väl redan. Och hur man nu gör; känner ju igen situationen, och all frustrerad aktivitetslust…

Jo, mig lockar också på den där treminutersträningen. Eller kanske något andligt och/eller estetiskt, inte bara motion, som yoga. (Dans, inte helt främmande för mig men vem orkar eller kan närma sig folk. Och "konstnärskap" i ensamhet har jag redan problem nog med…) Men det praktiska där med…


13 juni 2013, 00:59
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Idag har jag testat ett nytt pass av Ashtanga Yoga. Det var skönt. Blev väldigt trött efteråt, dock, dåsig liksom. Jag tycker om hur min kropp känns när jag tränar yoga. Jag blir så mycket mer sams med den. Har t.o.m. kunnat gå till affären i korta shorts och linne utan att skämmas. Inte för att jag inbillar mig att det syns så mycket skillnad så snabbt, men jag tycker om min kropp mer. Mitt förhållningssätt har förändrats. Hållningen också, och det gör ju inget.


15 juni 2013, 20:19
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Personbästa på milen idag. Nöjd.


16 juni 2013, 00:20
Avslutat konto
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag testade att träna yoga hemma med hjälp av en DVD igår. Jag tyckte inte det kändes jobbigt alls, bara som lätt stretching, men idag har jag träningsvärk i axlar, mage, rygg och lår. :shock:

Jag är mäkta nöjd. En träningsform som inte känns som träning är optimal för mig.


20 juni 2013, 13:09
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Cyklade idag 84km - stekande sol!


20 juni 2013, 19:52
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Vad fan gör jag i den här tråden?

Orange skrev:
Jag testade att träna yoga hemma med hjälp av en DVD igår. Jag tyckte inte det kändes jobbigt alls, bara som lätt stretching, men idag har jag träningsvärk i axlar, mage, rygg och lår. :shock:

Jag är mäkta nöjd. En träningsform som inte känns som träning är optimal för mig.


Vad var det för DVD? Inte för att ens styrketräning 3 dagar i veckan biter på ölmagen, men ändå...


22 juni 2013, 04:03
Avslutat konto
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Xzirie skrev:
Vad fan gör jag i den här tråden?

Orange skrev:
Jag testade att träna yoga hemma med hjälp av en DVD igår. Jag tyckte inte det kändes jobbigt alls, bara som lätt stretching, men idag har jag träningsvärk i axlar, mage, rygg och lår. :shock:

Jag är mäkta nöjd. En träningsform som inte känns som träning är optimal för mig.


Vad var det för DVD? Inte för att ens styrketräning 3 dagar i veckan biter på ölmagen, men ändå...

Yoga 3 in 1 med Susan Fulton. Det är ju bra att träna oavsett om den välsignade kalaskulan minskar i omfång eller ej. :mrgreen:


22 juni 2013, 23:08
Avslutat konto
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Orange skrev:
Yoga 3 in 1 med Susan Fulton. Det är ju bra att träna oavsett om den välsignade kalaskulan minskar i omfång eller ej. :mrgreen:

Förresten, jag måste tillägga att alla övningar på DVD:n verkligen inte är busenkla, men jag hoppade över de jobbiga och fick alltså ändå träningsvärk.

Idag sprang jag till ett buddhisttempel och hem igen (uppskattningsvis 5 km) genom naturskön omgivning. Sedan gjorde jag armhävningar och plankan och stretchade. Kände mig vital.


25 juni 2013, 14:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron