Satt o läste om olika diagnoser som omväxling och hittade följande text
Citera:
Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser Mindre väldefinierad störning med osäker nosologisk validitet. Denna kategori är förbehållen barn med svår psykisk utvecklingsstörning (IQ mindre än 35) med hyperaktivitetsproblem, uppmärksamhetsstörning och stereotypt beteende. Centralstimulerande farmaka har vanligtvis ingen effekt (till skillnad från liknande tillstånd med normal IQ) och kan framkalla dysforiska reaktioner (ibland med psykomotorisk hämning). I adolescensen ersätts hyperaktiviteten med hypoaktivitet (ett mönster som inte ses hos hyperkinetiska barn med normal intelligens). Syndromet är ofta förenat med olika utvecklingsstörningar, specifika eller mer globala. I vilken grad beteendestörningen betingas av låg IQ eller organisk hjärnskada är inte känt.
Har IQ betydelse för hur centralstimulerande fungerar på övriga befolkningen också?
1 juni 2009, 22:57
Savanten Svante
Medlem
Re: Centralstimulerande och IQ?
Då borde ju "motsatsmedlen", valium och sådana också funka annorlunda!
2 juni 2009, 12:34
rdos
Medlem
Hela den där texten låter ganska suspekt. Det skulle behövas bra mycket mer undersökningar för att få fram någon vettig slutsats.
3 juni 2009, 10:37
Savanten Svante
Medlem
Jag inser att jag sitter och retar mig på att beteckningen inte finns med.
F84.4
Nu finns den med i tråden. Ordningen i universum är återställd.
Aspergers är F84.5.
9 juni 2009, 02:02
infragilis
Medlem
Ufo skrev:
Har IQ betydelse för hur centralstimulerande fungerar på övriga befolkningen också?
Hm. "Övriga befolkningen" har väl aldrig IQ på 35 eller mindre – då vore den ju utvecklingsstörd.