Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Givebox 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Givebox
Bild

http://rolandwalden.wordpress.com/2013/05/09/givebox/
Citera:
Den här lilla Giveboxen (det är tydligen så dom kallas) ställdes häromdan upp i ett lugnt gathörn i Vasastan/på Norrmalm. På lappen står det så här: ”Hej! Detta är en Givebox. Här kan du lämna saker du inte längre behöver, eller hämta något någon annan inte längre vill ha. Det finns inga krav och allt är gratis. Det enda som krävs är att alla behandlar Giveboxen med varsamhet. Tack för att du vill vara med och bidra till en hållbarare och trevligare värld!”


15 maj 2013, 23:26
Medlem
Inlägg Re: Givebox
Aha, jag vet att en del hyresvärdar upplåter plats för sånt där men detta var första jag hört talas om på offentlig plats.


15 maj 2013, 23:46
Moderator
Inlägg Re: Givebox
Verkar ju som en bra idé om folk respekterar den, så att den inte blir en pajamaja. Fast jag får lust att bidra med icke bytbara namn på respektive orts språk. Förresten ser den ut som en bussigkur.


15 maj 2013, 23:59
Medlem
Inlägg Re: Givebox
Givebox!

Har sett en och annan freeshop, samma ide, fast mest på insidan av div anarkistiska ställen. Hittade mig en fin skjorta på ett sånt ställe för några timmar sen :)


16 maj 2013, 00:24
Medlem
Inlägg Re: Givebox
Den på bilden ovan är redan välfylld såg jag i en tidning idag. Med frukt tom. :?


16 maj 2013, 00:58
Medlem
Inlägg Re: Givebox
Freeshop-variant på apotek i turkiet:

Bild


5 juni 2013, 22:38
Moderator
Inlägg Re: Givebox
Hm, jaa, vi borde verkligen ha något system för att kunna dela med oss av mediciner som vi inte förbrukar - både för miljöns skull och för att hälsa inte skall vara en klassfråga (vilket så klart inte bara hänger på mediciner, men det är ju en del i det). Frågan är bara hur det skulle kunna realiseras på ett säkert sätt.


9 juni 2013, 18:10
Medlem
Inlägg Re: Givebox
Min träffgrupp har ibland varit som ett gratisapotek.

Mitt soprum är förövrigt såpass rymligt att folk kan lämna böcker och sånt där, jag har fått tag på en och annan bok därnere. Men det skulle behövas att nåt bostadsbolag upplät utrymme specifikt till detta.


28 juni 2013, 11:49
Medlem
Inlägg Re: Givebox
Där jag bor har vi ett återbruk som fungerar på samma sätt bortsett från att man får ta hand om de saker man har där om de är kvar efter två månader.


28 juni 2013, 16:55
Moderator
Inlägg Re: Givebox
Svenskt namn åtminstone i Umeå: geochtaskåp.
http://www.vk.se/966129/ge-och-ta-skap-uppstallt-i-umea


4 september 2013, 17:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron