Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Idag: cykling, vandring, hemmaträning.


29 maj 2013, 21:43
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag gör numera Ashtanga Yoga på morgnarna, Hatha Yoga på kvällarna, och Kundalini Yoga och medicinsk yoga närhelst jag kommer åt. Helt underbart!

Typo "kundaliuni" rättad ifall någon skulle vilja söka på yogatyper. /mod. Zombie


30 maj 2013, 23:09
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Bild

Gick en promenad på nästan tre timmar med hunden.


5 juni 2013, 23:15
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Apropå träning, en intressant film som tyvärr bara kan ses på nätet i två dagar till:
http://www.svtplay.se/video/1267553/del-1-av-8-myten-om-traning

Det verkar som om åtminstone några vetenskapare (som Jamie Timmons i Nottingham och James Levine (i London?)) efter hundrafemtio års propaganda för "en storlek passar alla", från först frisksportare och sedan myndigheter, har kommit på att det inte är så i motionsfrågor heller. För många ändamål och personer tycks det räcka med överraskande små mängder – bara de provas ut efter vad som ger störst utbyte för en själv, vilket beror till stor del på vilka gener man har. Det är inte minst där standardreceptet brister och tvingar så många till sådana mängder motionerande och det kanske ändå utan större resultat.

Tre gånger tjugo sekunder maximalt ös på träningscykel tre gånger i veckan skulle visst räcka långt för att minska diabetesrisk och/eller öka syreupptagning – inte för alla men för många – enligt Timmons. Och enligt Levine – hör och häpna! – kanske det för en del med rörliga liv (och inte alltför ensidiga rörelser, förmodar jag) räcker med det de redan rör sig, för det är ju sådant vi är byggda för, inte för stillasittande liv och så särskilda motionspass på det. Ja, tänk vad de kan komma på nuförtiden.

Så det där med att borda motionera massor och ha ständiga skuldkänslor för att man inte kan, orkar, har tid eller ens tycker det är tillräckligt kul, det tycks ha vissa likheter med utseendefixeringen. Även på det viset att det finns klasar med företag som har allt intresse av att fortsätta hänga och suga på folk som blodiglar.


8 juni 2013, 13:43
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
En annan sak Levine sa var att vi (framgick inte för mig om han menade "alla" eller "många" eller vad han i så fall hade för täckning för det förra) visst borde röra oss sådär en gång i timman i alla fall. Något i stil med att satt vi sådär en timma kom våra muskler i viloläge och slutade ta upp fett ur blodet eller bilda enzymer för att sönderdela det – typ.


8 juni 2013, 13:57
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
bra tips! ska plocka upp den i en egen liten flik och försöka komma ihåg att titta i afton.

jag har också för mig ha läst någonstans att det just inte nödvändigtvis är aerobisk träning, typ löpning, cykling och annan låg/medelintensiv "flås"träning under längre tid, som är det bästa (för alla). de korta maxintervallerna på träningscykel är juh ett typiskt exempel på anaerobisk träning.
minns inga detaljer dock, i stora drag verkade det handla om att de intensiva anstängningarna satte igång processer i kroppen som alltså fortsatte "verka" (eller kanske värka ;)) i kroppen under ganska lång tid efter man slutat anstränga sig och på sikt faktiskt kunde leda till bättre uthållighet även aerobiskt (!).
men de kanske tar upp något sånt i filmen? ska bli intressant iaf.


8 juni 2013, 14:44
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
LostInAForest skrev:
men de kanske tar upp något sånt i filmen? ska bli intressant iaf.

Jag fattade det ungefär så. Men du har uppenbarligen bättre förkunskaper än jag, så det skulle vara intressant att se vad du säger sedan.


8 juni 2013, 15:12
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Löptränar, inkluderar löpning och styrketräning (gym; fria vikter/maskiner och kroppsbelastningsövningar; chin-ups, pull-ups) i det - sen blir det en hel del cykling med.

Nu när sommarsäsongen dragit igång blir det cykel till/från arbetet varenda dag (30km), någon enstaka gång löpning sträckan en arbetar (19 pass/4v), sen tillkommer löpning 4-5 ggr/veckan (i snitt 2-3 10km, 1-2 5km, 1-2 10-21km, backträning, löpning + fys). De gånger en tar bussen in till arbetet, springer en från station upp till arbetet (oftast med löpfys).
Styrketränar annars 3-split/vecka + 1 gng enbart kroppsbelastningsövningar, var väl en månad sedan en körde med det, byte av säsong innebär mer utomhus nu - inte kommit igång med fyspassen ordentligt.

Sen tillkommer väl simning emellanåt också.


8 juni 2013, 23:44
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag älskar yoga. Tänk! Jag! Tränar frivilligt! Och längtar efter att göra det!

Nu var det i och för sig motigt efter att inte ha gjort det på - ve och fasa! - fem dagar. Jag hade med mig en yogavideo till workshopen, men det fanns inget utrymme att göra övningarna på mitt pyttelilla hotellrum så det blev så bökigt. Och nu kändes övningarna tyngre igen. Initiativkraften fanns inte riktigt där, utmattad och socialt bakis som jag var. Men så mycket bättre jag mår nu genast efter att ha gjort tre olika 15-minuterspass!

Yogan får mig att må bättre både psykiskt och fysiskt. Jag blir mer harmonisk och tänker mer konstruktivt. Kroppen blir både smidigare och starkare. Även konditionen har förbättrats märkbart, lustigt nog. Jag har inte upplevt att träningen har varit konditionskrävande, vilket väl är en av anledningarna till att jag gillar den, men jag går numera ifrån mina kollegor i trappor och uppförsbackar utan att ens bli flåsig.


9 juni 2013, 17:58
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Nu känner jag att jag behöver utöka min repertoar. Har beställt tre yogavideor (2 st Ashtanga och 1 st Hatha) och en bok (Kundalini).


9 juni 2013, 21:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron