Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Man skulle antagligen kunna skriva något program som läser av filen i vilken data för alla klossar är lagrade och automatisera det på det sättet


Det vill säga: Skriva ett program som kan lista alla byggklossar som är värda att titta på och på så sätt få ner antalet, men utvärderandet av varje byggkloss måste fortfarande skötas manuellt.


2 juni 2013, 12:04
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu är alla fönster och dörrar på plats, fängelsedirektörens hiss har uppgraderats, fängelsets bakdörr har skippats, likdump har lagts till i anslutning till operationssalen, alla fängelsegaller har lagts till inklusive behövliga kontroller, en speciell trappa har byggts om, källartrappan har snyggats till och diverse andra detaljer har fixats sedan senast. Imorgon går jag vidare med nästa grej.


3 juni 2013, 00:19
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...och så har jag löst ett problem med "Too many vertices" genom att bygga om, på onödigt komplicerade sätt byggda, detaljer, särskilt trädgårdsstaketet. En stor mängd trappor har byggts också och ännu ett utkikstorn.


3 juni 2013, 00:31
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt dagvattenbrunnar, börjat med klipporna och två gamla pirat-grottor/tunnlar - vilket artar sig riktigt bra - och löst ett problem med en av flyktvägarna plus kopplat ihop olika delar för att öppna upp ytterligare en möjlig flyktväg; jag har tre stycken nu av olika sort.


4 juni 2013, 00:43
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt klart pirat-grottorna/tunnlarna. Imorgon ska jag bygga fängelsets larm- och övervakningssystem.


4 juni 2013, 23:11
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt fängelsets övervakningssystem med primitiva kameror (importerade från T1), larm (aktiveras av kamerorna om de ser spelaren), vakter (närmaste vakt springer ut från sin vaktkur till kameran som startade larmet) och möjlighet att någon annanstans ifrån se det som kamerorna ser.

Jag har även börjat implementera de skript som ska göra skjutbanan användbar (och inte bara skådebröd): måltavlorna ska kunna föras fram och tillbaka och eventuella pilar som sitter fast i dem ska då följa med (inget jätteavancerat, men inte heller något som fungerar som standard; Darks fysikmotor är ganska primitiv i dagens mått mätt).

Imorgon ska jag ta ledigt och baka bröd.


6 juni 2013, 00:41
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag hann med lite idag också:
  • Skjutbanans skript är färdigskrivna, men jag måste antagligen skriva om dem i C++, eftersom det lua-ramverk för skript-skrivning som jag använt (eftersom det är väldigt lätt att prototypa saker i det, men egentligen mest för att jag är lat behöver effektivisera min tidsanvändning) har vissa olyckliga begränsningar i det rent administrativa (lua-skripten i sig fungerar utmärkt).
  • Jag har börjat fixa till den här lilla världens yttre gränser så att inte spelaren ska kunna se bakom kulisserna, vilket görs extra svårt av att jag byggt allt på en ö, men jag har några idéer som jag ska testa senare.
  • Jag har börjat kolla på himlens inställningar och så kallad "distant art", vilket delvis ingår i föregående punkt.
  • Jag har funderat ut lite mer detaljer i bakgrundshistorian.


7 juni 2013, 00:46
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det låter ruskigt avancerat alltsammans, åtminstone för mig som inte kan så'na här saker. Jag tycker att det verkar som att det krävs en oerhört bred kompetens för att klara alla dessa olika aspekter på egen hand. Att få till en riktigt bra historia, att programmera, att sätta sig in i allt det som skall porträtteras från arkitekturhistoria till rörmokeri och larmsystem och skytte och motorer...


7 juni 2013, 22:41
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag sänkt och vinklat havsbottnen och byggt mer klippor (tanken är att det mesta av öns nedre delar ska vara täckta av klippor) och fått in en rätt cool grotta, med ingång under vattnet, vilken ska ingå i ett (eventuellt frivilligt) sidouppdrag.

Incognita skrev:
Jag tycker att det verkar som att det krävs en oerhört bred kompetens för att klara alla dessa olika aspekter på egen hand. Att få till en riktigt bra historia, att programmera, att sätta sig in i allt det som skall porträtteras från arkitekturhistoria till rörmokeri och larmsystem och skytte och motorer...


Att det kan vara så brett och varierat är vad som gör det så kul och man får tillfälle att läsa på om allt möjligt, men det är också det som gör det jobbigt ibland att sitta ensam och mickla. Min specialitet skulle jag säga är byggandet (arkitekturen etc...), storyskrivandet och specialeffekterna, medan ljussättning, (modern) tapetsering och objektsmodellering (det vill säga bygga extra objekt som inte tillhör den fasta terrängen (typ möbler, lösa objekt och liknande)) är något som jag behöver mer träning i.


7 juni 2013, 23:41
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ah. Ja, jag kan se att det måtte ge en rejäl allmänbildning att sätta sig in i allt det där. Och jag kan förstå att just de specialiteterna utgör spännande utmaningar för en kreativ person.


7 juni 2013, 23:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron