Re: Vi vill ha det mer rättvist.
Visst är det det. Och/eller ett tecken på det politiska klimatet eller folks engagemang. Har det passerat obemärkt i pressen?
Bara ifall någon skulle ha missförstått: med "samma resonemang" ovan menade jag inte faktafelet, utan åsikten att vi inte borde bry oss om relativ fattigdom utan bara reagera om folk lever under bokstavligen rent brasilianska eller tanzaniska förhållanden – i vår kalla del av världen och i det här högteknologiska samhället med hög prisnivå, allmän förväntan på uppkoppling, effektiv polis för att till exempel avhysa folk, ont om soptippar, stor ensamhet, ofta dyra sociala aktiviteter med åtföljande förlust av sammanhang om man inte har disponibla medel efter att det rent materiella har fått sitt, och så vidare.
Och jämfört med fräckheten att på det viset omdefiniera debatten till sin fördel genom att osynliggöra den fattigdom vi
har, och som man har ökat och vill fortsätta öka, tyckte jag faktafelet var ett mindre problem. Påpekat det borde jag förstås ha gjort ändå, men det var jag för arg och tunnelseende för. (Jag gissar att fotfolk som Busch har haft, eller serverats, åsikten först och fyllt i argumenten sedan.)